Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 26 augusti 2023 kl. 07:20:21På något sätt ska vi nog kunna lösa det här, så jag ska göra allt som står i min makt så att alla på något sätt ska få tillgång till originaldubbningen av Pinocchio, Peter Pan, Pongo och valptjuvarna och Bambi, plus 1972 års första omdubbning av Dumbo. :)

Nu när jag slickat såren en liten stund ska jag be min väninna att skapa ett nytt konto på Archive.org - hon har förhoppningsvis någon anonym epostadress som hon kan använda, så att jag sedan kan "låna" kontot för att lägga upp material på. Jag har svårt att tro att Archive.org skulle begränsa konton till specifika IP-adresser, så bara kontot är aktivt borde jag kunna logga in på det och ladda upp material.

Min plan är då att inom en nära framtid ladda upp Taran och den magiska kitteln igen, men med en liten förändring - jag har nämligen en idé som kanske kan vara till hjälp. Jag har då tänkt att lägga till en kortfilm som förspel till videon innan långfilmen börjar, som möjligtvis kan öka chanserna att filmen får vara kvar.

Vi kan väl anta att det antagligen är överarbetade jurister som går igenom hundratals eller tusentals videor på jakt efter upphovsrättsskyddat material för sin klient (i det här fallet Disney), och de lär ju behöva spela upp varje video för att säkerställa att det verkligen är rätt film - då är det inte omöjligt att det gör skillnad att behöva spola framåt 7 minuter för att hitta åt var långfilmen börjar, så att det extraarbetet gör att juristen går vidare till nästa video på listan istället. Om en ska spela upp tusentals videor på nätet gör det ju trots allt ganska stor skillnad om en måste lägga ner 40 - 50 sekunders ytterligare arbete på att spola i videon, så att det finns en chans att de bara orkar kolla början och sen struntar i resten.

Det här är förstås bara en vild chansning och det finns ju inga garantier, men de filmer jag lagt upp med förspel från andra filmbolag har ju fått vara kvar så det finns en chans i alla fall. När det gäller olika filmbolag blir det förstås en något haltande jämförelse, men det är värt ett försök i alla fall. :)

Så min plan är att prova den metoden, och sen vänta och se vad som händer, och under tiden ladda upp videor från andra filmbolag än Disney. Om även den tas bort så får jag i så fall prova med någon helt annan tjänst än Archive, för att se om någon annan låter videon ligga kvar. Jag är lite osäker vilka andra tjänster som finns, men sannolikt måste en då leva med något sämre kvalitet då jag inte känner till någon mer tjänst som både tillhandahåller orörda filer för nedladdning och komprimerade filer för uppspelning över nätet.
Den vägen vill jag helst inte gå, då det skulle utesluta alldeles för många som inte vet hur en ordnar med allt sådant - plus då att det blir en ganska dyr kostnad att köpa exakt rätt Blu-Ray-utgåva som använts för synkningen, och kanske behöva köpa filmen igen om det visar sig vara fel utgåva. :(

Dessutom anser jag att svensk bildversion är en viktig del, som det inte blir detsamma utan.

Som en sista utväg möjligtvis, men i möjligaste mån vill jag undvika den metoden.
Tyvärr tror jag att du överskattar de presumtiva tittarna härifrån, och själv är jag rädd att det nog är närmare 70 - 80% av alla som inte har det tekniska kunnandet eller utrustningen för att kunna rippa en Blu-Ray och muxa in svenskt ljud dit. Bara att ha en Blu-Ray-läsare/brännare till ens dator börjar nog vara ganska få förunnat i dessa tider när de flesta tillverkare hoppar över optiska läsare.

Så det känns inte som en realistisk väg att gå för närvarande, åtminstone inte som annat än en absolut sista nödlösning. :(
Det är den delen, att dom tog bort DVD/Blu-Ray spelare från laptop och datorer, man måste nu köpa external som spelar upp en eller båda DVD och Blu-Ray.

Disneyfantasten

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 26 augusti 2023 kl. 07:20:21På något sätt ska vi nog kunna lösa det här, så jag ska göra allt som står i min makt så att alla på något sätt ska få tillgång till originaldubbningen av Pinocchio, Peter Pan, Pongo och valptjuvarna och Bambi, plus 1972 års första omdubbning av Dumbo. :)

Nu när jag slickat såren en liten stund ska jag be min väninna att skapa ett nytt konto på Archive.org - hon har förhoppningsvis någon anonym epostadress som hon kan använda, så att jag sedan kan "låna" kontot för att lägga upp material på. Jag har svårt att tro att Archive.org skulle begränsa konton till specifika IP-adresser, så bara kontot är aktivt borde jag kunna logga in på det och ladda upp material.

Min plan är då att inom en nära framtid ladda upp Taran och den magiska kitteln igen, men med en liten förändring - jag har nämligen en idé som kanske kan vara till hjälp. Jag har då tänkt att lägga till en kortfilm som förspel till videon innan långfilmen börjar, som möjligtvis kan öka chanserna att filmen får vara kvar.

Vi kan väl anta att det antagligen är överarbetade jurister som går igenom hundratals eller tusentals videor på jakt efter upphovsrättsskyddat material för sin klient (i det här fallet Disney), och de lär ju behöva spela upp varje video för att säkerställa att det verkligen är rätt film - då är det inte omöjligt att det gör skillnad att behöva spola framåt 7 minuter för att hitta åt var långfilmen börjar, så att det extraarbetet gör att juristen går vidare till nästa video på listan istället. Om en ska spela upp tusentals videor på nätet gör det ju trots allt ganska stor skillnad om en måste lägga ner 40 - 50 sekunders ytterligare arbete på att spola i videon, så att det finns en chans att de bara orkar kolla början och sen struntar i resten.

Det här är förstås bara en vild chansning och det finns ju inga garantier, men de filmer jag lagt upp med förspel från andra filmbolag har ju fått vara kvar så det finns en chans i alla fall. När det gäller olika filmbolag blir det förstås en något haltande jämförelse, men det är värt ett försök i alla fall. :)

Så min plan är att prova den metoden, och sen vänta och se vad som händer, och under tiden ladda upp videor från andra filmbolag än Disney. Om även den tas bort så får jag i så fall prova med någon helt annan tjänst än Archive, för att se om någon annan låter videon ligga kvar. Jag är lite osäker vilka andra tjänster som finns, men sannolikt måste en då leva med något sämre kvalitet då jag inte känner till någon mer tjänst som både tillhandahåller orörda filer för nedladdning och komprimerade filer för uppspelning över nätet.
Den vägen vill jag helst inte gå, då det skulle utesluta alldeles för många som inte vet hur en ordnar med allt sådant - plus då att det blir en ganska dyr kostnad att köpa exakt rätt Blu-Ray-utgåva som använts för synkningen, och kanske behöva köpa filmen igen om det visar sig vara fel utgåva. :(

Dessutom anser jag att svensk bildversion är en viktig del, som det inte blir detsamma utan.

Som en sista utväg möjligtvis, men i möjligaste mån vill jag undvika den metoden.
Tyvärr tror jag att du överskattar de presumtiva tittarna härifrån, och själv är jag rädd att det nog är närmare 70 - 80% av alla som inte har det tekniska kunnandet eller utrustningen för att kunna rippa en Blu-Ray och muxa in svenskt ljud dit. Bara att ha en Blu-Ray-läsare/brännare till ens dator börjar nog vara ganska få förunnat i dessa tider när de flesta tillverkare hoppar över optiska läsare.

Så det känns inte som en realistisk väg att gå för närvarande, åtminstone inte som annat än en absolut sista nödlösning. :(

Kom gärna på någon slags lösning om Alice i Underlandet[/u] också, som blick sig klagan två gånger förra året.

Annars borde man i samtliga fall kanske kunna synka ihop ljudklippen från de kompletta originaldubbningarna respektive 1972-års första omdubbning av Dumbo till de orörda DVD/Bluray-bilderna...?

ph

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 26 augusti 2023 kl. 07:20:21Nu när jag slickat såren en liten stund ska jag be min väninna att skapa ett nytt konto på Archive.org - hon har förhoppningsvis någon anonym epostadress som hon kan använda, så att jag sedan kan "låna" kontot för att lägga upp material på. Jag har svårt att tro att Archive.org skulle begränsa konton till specifika IP-adresser, så bara kontot är aktivt borde jag kunna logga in på det och ladda upp material.

Du borde köpa dig en VPN och signa upp med på Archive.org istället, gärna med multi-hop. Ett större plus med en som du kan koppla dig till flertalet länder på (T.ex. OVPN) Det kommer även ge dig lite mer trygghet att dela filerna, om nu Disney har koll på dig. 

Archive.org bannar nog inte IP-adresser, men OM så är VPN ett bra val. Har du otur så kanske "du" lämnat spår av din hårdvara på något vis. Då kommer nog inte VPN hjälpa dig mot "Disney-gänget" som försöker stoppa materialet som flödar. 

Nu är det över 120 sidor här och jag kan inte minnas om du nämnt ditt för/efternamn i samma sammanhang som ditt archive-konto, då är det också lönlöst med VPN. 

Men regel nummer 1, skydda alltid dig själv så gott det går! :) 

ph

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 26 augusti 2023 kl. 07:20:21Tyvärr tror jag att du överskattar de presumtiva tittarna härifrån, och själv är jag rädd att det nog är närmare 70 - 80% av alla som inte har det tekniska kunnandet eller utrustningen för att kunna rippa en Blu-Ray och muxa in svenskt ljud dit. Bara att ha en Blu-Ray-läsare/brännare till ens dator börjar nog vara ganska få förunnat i dessa tider när de flesta tillverkare hoppar över optiska läsare.
Om inte annat så kostar en proper spelare en del pengar. Möjligheten finns att hitta dessa Blu-ray källor på ett annat ställe, de flesta lär finnas tillgängliga på internet till 99%. Det gäller bara att du/vi/ni använder just den källan så den passar med synk.

Hur som helst så blir det svårt att ta hänsyn till allihopa här inne, är det något man inte kan men inte heller vill lära sig så lär det tyvärr ligga på oss själva. Vill man verkligen ta nytta av det material som finns, så försöker man nog lösa det på ett eller annat sätt om det skulle krisa. 

Jag vet inte hur "vimeo" ställer sig upp mot "archive", men Disney och de flesta bolag håller nog koll dessa hemsidor redan. 

Sista utvägen är nog torrent-delning...

Anders M Olsson

Citat från: ph skrivet 26 augusti 2023 kl. 11:48:19Jag vet inte hur "vimeo" ställer sig upp mot "archive", men Disney och de flesta bolag håller nog koll dessa hemsidor redan.
Vimeo är väl egentligen en ganska dyr betaltjänst.

Man kan visserligen skapa ett gratiskonto, men det tillåter bara att man laddar upp två videofiler i månaden upp till 25 filer totalt, och där tar det stopp - permanent! Det fylls aldrig på igen, såvida man inte uppgraderar till ett betalkonto.

Deras billigaste betaltjänst är inte heller speciellt prisvärd. 170 kronor i månaden (eller 102 om man betalar för ett helt år i taget) för att ladda upp maximalt 5 videofiler i månaden, eller 60 om året om man betalar årsvis.

Det kanske räcker för några långfilmer, men om man t.ex. vill publicera ett par julkalendrar med vardera 24 avsnitt slår man i taket direkt. Vill man ha mer kostar nästa steg 495 respektive 297 kronor i månaden för 10 videofiler i månaden eller 120 om året.

Då pratar vi om pengar som ingen ideellt arbetande privatperson lär ha råd med. Det skulle inte heller förvåna mig om det tillkommer moms på deras priser.

Har någon testat Dailymotion och kan säga något om den tjänsten? Det finns t.ex. en användare som har lagt upp några av SVTs julkalendrar, och ett par av dem har både svenska och engelska texter (valbart).

Det finns visserligen ingen inbyggd möjlighet att ladda ner från Dailymotion, men det kan göras med program som yt-dlp. Det som förbryllar mig lite är filstorlekarna, som är större än nerladdningarna från SVT Play. Kodar Dailymotion om filerna på högre bitrate än vad som är uppladdat?

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 augusti 2023 kl. 12:37:34Vimeo är väl egentligen en ganska dyr betaltjänst.

Man kan visserligen skapa ett gratiskonto, men det tillåter bara att man laddar upp två videofiler i månaden upp till 25 filer totalt, och där tar det stopp - permanent! Det fylls aldrig på igen, såvida man inte uppgraderar till ett betalkonto.

Deras billigaste betaltjänst är inte heller speciellt prisvärd. 170 kronor i månaden (eller 102 om man betalar för ett helt år i taget) för att ladda upp maximalt 5 videofiler i månaden, eller 60 om året om man betalar årsvis.

Det kanske räcker för några långfilmer, men om man t.ex. vill publicera ett par julkalendrar med vardera 24 avsnitt slår man i taket direkt. Vill man ha mer kostar nästa steg 495 respektive 297 kronor i månaden för 10 videofiler i månaden eller 120 om året.

Då pratar vi om pengar som ingen ideellt arbetande privatperson lär ha råd med. Det skulle inte heller förvåna mig om det tillkommer moms på deras priser.

Har någon testat Dailymotion och kan säga något om den tjänsten? Det finns t.ex. en användare som har lagt upp några av SVTs julkalendrar, och ett par av dem har både svenska och engelska texter (valbart).

Det finns visserligen ingen inbyggd möjlighet att ladda ner från Dailymotion, men det kan göras med program som yt-dlp. Det som förbryllar mig lite är filstorlekarna, som är större än nerladdningarna från SVT Play. Kodar Dailymotion om filerna på högre bitrate än vad som är uppladdat?
Om det är så det ligger till så verkar archive vara det bästa som finns.

Erika

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 25 augusti 2023 kl. 15:47:05Erika, menar inte att skriva nånting fel, men det är inte bara Ovanliga Dubbningar som arbetar hårt med att fixa till ljudet och bildkällorna, utan det är också Daniel och alla andra som bidrar till att göra allting tillgängligt för alla på Dubbningshemsidan och alla andra inom Norden som kollar på det som finns på Originaldubb. Ta inte illa upp, Påpekar bara alla andra som ger en hjälpande hand med att bevara och synka dubbningar mot bättre bild källor och förbättra ljudet på dubbningarna. Som det blev skrivet tidigare, ta inte illa upp.
Självfallet, de är också precis lika viktiga.

Zach66

Lugnande ord från Ovanliga dubbningar. Tack för det. :)

Det är nog som du säger, att det förmodligen ändå är många i forumet som inte kan synka riktigt korrekt, men det är ju en sista utväg med enbart ljudfilerna, om det andra du föreslår inte skulle fungera. Själv skulle jag vara så tacksam enbart för ljudet också, då jag har filmerna i sig i bra kvalitet i annan form (DVD, Blu-Ray osv.) Det är mycket intressant för mig att få höra original-dubbningarna, då jag missat de flesta av dessa, utom en del på bio i barn- och ungdomsåren.

Så skulle du (och alla ni andra också, som kanske har dem) möjlighet att skicka ljudfilerna på något sätt till mig så kan jag "leka" och mixtra lite på egen hand också. Jag har ingen egen tanke eller möjlighet att göra så proffsiga versioner som du (och andra som laddat upp), och kan inte skapa svenska bildversioner, och därmed lär det väl inte vara någon större vits med att ladda upp för min del, men för min egen del (och om någon annan är intresserad, om jag blir nöjd med resultatet) så skulle det vara tillfredställande att äntligen få höra (och ev. se) de gamla dubbningarna. I alla fall tills du eller någon annan kan ladda upp lika fina film-filer som tidigare och de får stanna kvar på nätet utan att raderas av Disneys jurister.

Detta är min egna personliga åsikt och jag begär inte att någon annan ska tycka likadant, instämma eller hålla med mig. :)
PM går också bra (om det är någon som inte vill skylta med att de har ljudfilerna här i forumet).

Tusen tack på förhand, om det skulle gå att fixa.
Vad vore livet utan film?

Disneyfantasten

Jag minns att Jan Koldenius dubbade alla Dannys repliker i 1995-års omdubbning av Pongo och De 101 Dalmatinerna, innan den rollen sedan gick till Gunnar Uddén, och då undrar jag: finns Jan Koldenius inspelade repliker kvar? Isåfall skulle jag väldigt gärna lyssna på dem.

gstone

Väldigt tråkigt att det blev så här😕
No good deed goes unpunished
No act of charity goes unresented
No good deed goes unpunished
That's my new creed
My road of good intentions
Led where such roads always lead
No good deed
Goes unpunished!

Steffan Rudvall

Det är konstigt det här med copyright på Archive till exempel togs ju vissa Scooby Doo avsnitt ner efter bara några dagar när Daniel laddade upp dem men samma filer har nu fått vara kvar i flera månader på BPS konto.

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 augusti 2023 kl. 15:45:51Det är konstigt det här med copyright på Archive till exempel togs ju vissa Scooby Doo avsnitt ner efter bara några dagar när Daniel laddade upp dem men samma filer har nu fått vara kvar i flera månader på BPS konto.
Det kanske vore bra om alla inte drar uppmärksamhet till den användaren med tanken på att säsongen kan bli borttagen, samma sak med allt annat som är där.

Gustav Jonsson

Är Batman möter Mörkrets Hämnare ovanlig nog? Har någon den som kan lägga upp?

BPS

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 27 augusti 2023 kl. 16:33:26Är Batman möter Mörkrets Hämnare ovanlig nog? Har någon den som kan lägga upp?
Jag tror att jag ska ha köpt den på en bränd Blu-Ray skiva på en second hand butik för några år sedan. Var den är någonstans vet jag dock inte så det kan ta tid att hitta.

Steffan Rudvall

Upptäckte att Pinocchios originaldubbning tydligen finns uppladdad på archive.org sedan igår inte alls i samma kvalitet som @Ovanliga dubbningar men det är ju bättre än ingenting.

https://archive.org/details/pinocchio-originaldubbning-1941