Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 november 2023 kl. 23:32:29Bara för att vi inte ska röra ihop det för någon så är det ju inte originaldubbningen av Dumbo men det är en äldre dubbning som inte används längre.
Precis, det är 1972-års (betydligt bättre) första omdubbning av Doreen Denning med texten "Den Dagen En Elefant Flög", jämfört med den nuvarande dubbningen från 1996 med de mindre lyckade sångtexterna som "En Flygande Stor Elefant".

Steffan Rudvall

Det är antagligen inte ens så stor chans att någon har dessa men jag passar på att fråga eftersom att Snobben har nämnts...

Har någon möjligen tillgång till Snobben, Karl å dom och Snobben, kom hem! från 1969 respektive 1972?

Mathilda Gustafsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 november 2023 kl. 18:37:33Det är antagligen inte ens så stor chans att någon har dessa men jag passar på att fråga eftersom att Snobben har nämnts...

Har någon möjligen tillgång till Snobben, Karl å dom och Snobben, kom hem! från 1969 respektive 1972?
De är nog sånt som kallas Lost media.

Oscar Isaksson

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 19 november 2023 kl. 22:04:47De är nog sånt som kallas Lost media.
Dessa filmers svenska dubbningar är inte "Lost media", de finns bevarade hos Svenska Filminstitutet men tyvärr ingen möjlighet till digitalisering och tillgänglighet för allmänheten.

A

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 19 november 2023 kl. 22:31:31Dessa filmers svenska dubbningar är inte "Lost media", de finns bevarade hos Svenska Filminstitutet men tyvärr ingen möjlighet till digitalisering och tillgänglighet för allmänheten.
Men kan de inte finnas någon som har en gammal rulle sparad från när de gick på biograferna?

DingoPictures2005

Citat från: A skrivet 19 november 2023 kl. 23:11:37Men kan de inte finnas någon som har en gammal rulle sparad från när de gick på biograferna
Biofilmer skickades nästan alltid tillbaka till film företagen efter visning, Dom bioband som överlevde är i princip dom som blev stulna under visningstiden eller sådana som aldrig blev tillbaka lämnade av biografen, dock så riskerade biografer nedstängning och böter om dom ej följde reglerna. 

Av denna anledning så är det väldigt svårt att hitta bioband.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 november 2023 kl. 18:37:33Har någon möjligen tillgång till Snobben, Karl å dom och Snobben, kom hem! från 1969 respektive 1972?
Ja just dom dubbningarna verkar bra :) ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

salle

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 18 november 2023 kl. 23:15:39Personligen så försöker jag göra så mycket begravd media som möjligt tillgängligt för allmänheten, blir glad när jag vet att detta kan glädja andra att få se på, fick inspiration till att samla ihop ovanliga tecknade dubbningar efter att jag hade kollat igenom Tintin, Snövit och Oliver & Gängets originaldubbningar, då det gav mig som enorm glädje att få se dom och jag är oerhört tacksam för kulturgärningen som @Ovanliga dubbningar har gjort för att få dessa tillgängliga. Jag letade personligen väldigt länge efter Peter Pans originaldub också tills jag tillslut hittade en trevlig Dansk person på Discord som hade 35mm kopior av Disney originaldubbningar som han skickade över jag bestämde mig för att lägga upp.

Disney brukar inte bry så sig super mycket om vad som läggs upp den Svenska originaldubben till Snövit har ju legat uppe helt orörd sedan typ 3 år tillbaka.

Min motivering till att lägga upp saker är att det ska vara svårtillgängligt och i princip omöjligt att hitta på någon form av media som tex Pinocchio och Oliver & Gänget.
Annat som jag lagt upp som tillexempel 101 Dalmatiner och Peter Pan är 99% omöjligt att hitta då dom bara blivit biovisade. Har även länge haft Dumbo och Alice i underlandets originaldubbningar på vhs men tycker inte dom är ovanliga nog att lägga upp då dom är väldigt vanliga att hitta på vhs. Har dock tänkt digitalisera och slänga upp Bambi när jag får tid.
Bambis originaldubbning är ju vanligast av dem tre.

Daniel Hofverberg

Citat från: salle skrivet 20 november 2023 kl. 20:55:31Bambis originaldubbning är ju mycket vanligare.
Under förutsättning att man syftar på versionen utan musik vid sångerna (där alla sjunger a cappella), så är ju den som sagt ganska vanlig; då merparten av 1994 års VHS-upplaga fick den versionen av misstag.

Men det finns också en version av originaldubben av Bambi som har kvar musiken under sångerna - jag tror inte att den har släppts på VHS, men har däremot visats på bio. Oklart riktigt hur det förhåller sig med dessa båda versioner, men den versionen är i alla fall inte lätt att få tag i...
(Jag fick förtexterna av den versionen från min kontakt innan han gick bort, vilket alltså inkluderar öppningssången, men hann tyvärr inte få hela filmen)

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 november 2023 kl. 21:01:58Under förutsättning att man syftar på versionen utan musik vid sångerna (där alla sjunger a cappella), så är ju den som sagt ganska vanlig; då merparten av 1994 års VHS-upplaga fick den versionen av misstag.

Men det finns också en version av originaldubben av Bambi som har kvar musiken under sångerna - jag tror inte att den har släppts på VHS, men har däremot visats på bio. Oklart riktigt hur det förhåller sig med dessa båda versioner, men den versionen är i alla fall inte lätt att få tag i...
(Jag fick förtexterna av den versionen från min kontakt innan han gick bort, vilket alltså inkluderar öppningssången, men hann tyvärr inte få hela filmen)
Apropå det här Snövit och de sju dvärgarna och dess M&E-spår kan det vara något liknande som har hänt här?

Lille Karl

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 november 2023 kl. 08:39:30Ja, absolut. En av dem har jag, och den ska vara digitaliserad och klar - så den borde jag kunna lägga upp inom de närmaste dagarna, tillsammans med specialen som "hörde till" (fanns med på samma VHS-utgåva). :)
Du är en riktig hjälte!

MOA

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 20 november 2023 kl. 13:31:17Biofilmer skickades nästan alltid tillbaka till film företagen efter visning, Dom bioband som överlevde är i princip dom som blev stulna under visningstiden eller sådana som aldrig blev tillbaka lämnade av biografen, dock så riskerade biografer nedstängning och böter om dom ej följde reglerna.

Av denna anledning så är det väldigt svårt att hitta bioband.
Det är nog första och enda gången jag har hört eller sett någon referera till biograffilmer som "band"... :)

Det stämmer att filmerna i princip skulle skickas tillbaka till respektive filmbolag, men trots det har det hänt att filmer har kommit på avvägar utan att de nödvändigtvis har blivit formellt "stulna".

De kan t.ex. ha glömts bort ute på någon biograf på landsbygden och hittats av någon privat samlare när bion skulle läggas ner flera år senare. Då fanns kanske inte distributören kvar, så det är inte säkert att det hade gått att skicka tillbaka filmen, ens med bästa vilja i världen.

gstone

Var är nog här emot att lägga upp Batman & Mr. Freeze i minusgrader  bara för att den finns på VHS ? ??? ??? ???

Den är ju ändå ovanlig ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lille Karl

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 november 2023 kl. 08:39:30Ja, absolut. En av dem har jag, och den ska vara digitaliserad och klar - så den borde jag kunna lägga upp inom de närmaste dagarna, tillsammans med specialen som "hörde till" (fanns med på samma VHS-utgåva). :)
Jag undrar bara lite hur det går det där skrevs ju för mer än en vecka sedan  :)