Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

TV3 kan bli tvingade att börja sända barnprogram igen

Startat av Adam Larsson, 22 oktober 2020 kl. 21:09:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 13 juni 2022 kl. 21:44:20
Så..... vad exakt kommer TV3 ens visa? Vad kommer deras utbud vara? Tror inte att cartoon network låter TV3 visa Scooby doo serierna med mediadubb.
Alltså det här har ju redan hänt, och de har bara fortsatt med samma program som när de sänder från London.

Daniel Hofverberg

#31
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 juni 2022 kl. 22:08:00
Alltså det här har ju redan hänt, och de har bara fortsatt med samma program som när de sänder från London.
Ja, det är ju faktiskt dryga två år sedan Storbritannien gick ur EU; även om de nu i och med övergångsreglerna som gällde i ett år kanske inte behövde flytta allt omedelbart efter Brexit. Men senast den 1 februari 2021 måste ju i alla fall TV3 och TV6 ha flyttat allt och helt lämnat lokalerna i London, vilket ju är drygt ett år sedan.

Discoverys kanaler (Kanal 5, Kanal 9, TV11, m.fl.) har ju sedan Brexit övergått till att sända från Tyskland istället för Storbritannien, vilket innebär lite liberalare reklamlagar än i Sverige. Reklam riktad till barn lär ha underordnad betydelse för kanaler som inte sänder barnprogram, men det som gör störst skillnad för de här TV-kanalerna är väl att Tyskland tillåter alkoholreklam som inte är tillåtet i Sverige; plus inte lika strikta regler för spelreklam (vilket gör stor skillnad, då ju en av de största intäkterna lär komma från just den ständigt ökande spelreklamen).

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 juni 2022 kl. 22:08:00
Alltså det här har ju redan hänt, och de har bara fortsatt med samma program som när de sänder från London.
Vilka program är det? Har ingen koll.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 14 juni 2022 kl. 13:38:08
Vilka program är det? Har ingen koll.
Kolla bara på TV3s tablåer i valfri dagstidning eller på nätet, så får du väl ett hyfsat bra hum om utbudet. Exempelvis här:
http://www.dagenstv.com/se/chart/?cha=26

Samlaren

Citat från: Adam Larsson skrivet 22 oktober 2020 kl. 21:09:26
På grund av brexit har TV3 flyttat hem till Sverige (Läs mer här)

Nu vet jag att det är från 2021 men nej de kommer aldrig tvingas till det. TV4 har också sina sändingar från Sverige och de har inte tvingas till det att börja visa barnprogram igen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Samlaren skrivet  2 juli 2022 kl. 07:18:17
Nu vet jag att det är från 2021 men nej de kommer aldrig tvingas till det. TV4 har också sina sändingar från Sverige och de har inte tvingas till det att börja visa barnprogram igen.
Enligt avtalet med staten borde dock TV4 tvingas sända en viss mängd barnprogram per år, men det verkar ju inte stämma då de inte gjort det på flertalet år. Svårt att säga om avtalet har förändrats på senare år, eller om det finns något finstilt villkor som gör att de ändå uppfyller kraven.

Men det gäller som sagt bara TV4 i och med deras särställning som "kommersiell public-service", då kanalen är okodad och öppen hos alla TV-leverantörer. TV3 är en helt annan femma, som mig veterligen är krypterad och en betalkanal hos nästan alla leverantörer.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 juli 2022 kl. 08:59:31
TV3 är en helt annan femma, som mig veterligen är krypterad och en betalkanal hos nästan alla leverantörer.
TV3 är kodad i marknätet, ja. Men jag har alltid kunnat se TV3 okodat som en del av grundutbudet i alla kabelnät jag har haft tillgång till, antingen analogt eller digitalt i SD-upplösning.

Oskar

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 juli 2022 kl. 11:07:25
TV3 är kodad i marknätet, ja. Men jag har alltid kunnat se TV3 okodat som en del av grundutbudet i alla kabelnät jag har haft tillgång till, antingen analogt eller digitalt i SD-upplösning.
Tv3 sänder okodad hos tele 2 för  abonnemang fria utbud för kabel tv hos tele 2.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 juli 2022 kl. 11:07:25
TV3 är kodad i marknätet, ja. Men jag har alltid kunnat se TV3 okodat som en del av grundutbudet i alla kabelnät jag har haft tillgång till, antingen analogt eller digitalt i SD-upplösning.
Inte hos Sappa i alla fall, där är TV3 kodad.

TVARK Sweden

#39
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 juni 2022 kl. 00:17:26

Även mot slutet av perioden som TV3 sände barnprogram blev det problematiskt, sedan dess att TV3 började sända i det digitala marknätet (Boxer), då det innebar att reklamen under barnprogram tvingades döljas just för Boxer-abonnenter men inte för övriga. Det gjorde att man i det digitala marknätet istället sände en snurrande TV3-logga i 3 - 4 minuter medan övriga kunder fick se reklam mitt i barnprogrammen; tämligen irriterande - och ännu värre då TV3 ibland glömde bort att stänga av TV3-loggan, så att Boxer-kunder ibland förlorade 1 - 2 minuter av handlingen efter reklampausen... :(


Detta har jag inget minne av faktiskt, har en inspelning från TV3 julafton 2006 och där var reklam med under barnprogrammen och den är inspelad från Boxer.
TV och filmsamlare.
Har över 600 timmar digitaliserat material från VHS samt över 1000 DVD skivor med inspelningar.