Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Archive.org

Startat av MOA, 4 februari 2022 kl. 16:01:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Nån här som vet hur man använder Archive.org?
Man ska tydligen ha filer för att titta på videor men jag vet int vad de e för filer.

Sabelöga

Citat från: MOA skrivet  4 februari 2022 kl. 16:01:17
Nån här som vet hur man använder Archive.org?
Man ska tydligen ha filer för att titta på videor men jag vet int vad de e för filer.
Jag har använt det lite grand men mest för att hitta saker och leta efter numera nerlagda hemsidor. Vad försöker du göra?
Houba !

Anders M Olsson

Citat från: MOA skrivet  4 februari 2022 kl. 16:01:17
Nån här som vet hur man använder Archive.org?
Man ska tydligen ha filer för att titta på videor men jag vet int vad de e för filer.

Vad är det mera specifikt för video du vill titta på?

Det brukar inte vara några problem att spela upp video direkt i webbläsaren, men det kan även finnas versioner i lite bättre kvalité att ladda ner.

Det brukar också finnas torrent som alternativ till direkt nerladdning, och då måste man installera någon torrent-klient. Finessen med det är att man inte belastar deras centrala server och Internet-anslutning, utan alla som redan har tankat hem en viss fil hjälps åt att tillhandahålla delar av filen till nytillkomna nerladdare. Det kräver speciell programvara, och det var minst tio år sen jag använde den metoden att ladda hem filer.

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  4 februari 2022 kl. 16:01:17
Nån här som vet hur man använder Archive.org?
Man ska tydligen ha filer för att titta på videor men jag vet int vad de e för filer.
Det är egentligen inte särskilt mycket svårare än YouTube, förutom att man också kan ladda hem videor om man vill. Du kan alltså både streama videorna över nätet (som på YouTube), eller så kan du ladda hem videorna i valfritt format för att kunna se dem när du vill (även om du inte har Internet eller om videon plockas bort från sajten).

I de flesta fall får du förmodligen lite bättre kvalitet av att ladda hem, och framförallt kan man då vanligtvis välja format på videon så att du får välja vilket videoformat/container du vill ha videon i. Vilka som går att välja mellan varierar mellan olika videor, men åtminstone H.264 (d.v.s. vanliga MP4-filer) finns alltid att välja på.

Har du laddat hem en video behöver du förstås ett lämpligt program för att spela upp den med. Vanligtvis brukar VLC eller Media Player Classic vara säkra kort, men ofta fungerar det också med den inbyggda Mediaspelaren/Windows Media Player i Windows.

MOA

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet  4 februari 2022 kl. 16:22:32
Jag har använt det lite grand men mest för att hitta saker och leta efter numera nerlagda hemsidor. Vad försöker du göra?
Ladda upp videor

MOA

De verkar int va nå problem längre,de tar nog bara tid för videorna att bli modifierade

Sabelöga

Citat från: MOA skrivet  4 februari 2022 kl. 16:46:43
De verkar int va nå problem längre,de tar nog bara tid för videorna att bli modifierade
A va bra, så det löste sej altså?  :)
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  4 februari 2022 kl. 16:46:43
De verkar int va nå problem längre,de tar nog bara tid för videorna att bli modifierade
Det kan vara lite lurigt med Archive.org, upptäckte jag när jag laddade upp Nalle Puh och årstiderna - om man laddar upp videor i något annat format än något som är spelbart via HTML5 över nätet (i mitt fall MPEG-2) så kommer man när uppladdningen är klar att på sidan med videon bara få ett meddelande om att videon inte är i ett streambart format utan att man måste ladda hem filen för att kunna se den. Det som då inte tydligt framgår är att Archive.org bakom kulisserna konverterar videon till H.264 för att den ska gå att streama - något som i mitt fall tog över en halvtimme.

När jag såg det meddelandet trodde jag att Archive.org inte konverterade någonting, så att jag satte på kodning med FFMPEG från MPEG-2 till H.264, för att sen ladda upp den nya filen istället så att det skulle bli streambart. Men precis när FFMPEG hade kodat klart, så hade också Archive.org gjort det automatiskt så att videon faktiskt gick att streama över nätet...

Men att den konverteringen pågår bakom kulisserna upplyses alltså inte om, eller åtminstone inte tydligt - det stod väl någon liten notis om att sidan uppdateras av någon process, men inget om att den processen faktiskt konverterar videon... :(

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 februari 2022 kl. 02:10:15
Det kan vara lite lurigt med Archive.org, upptäckte jag när jag laddade upp Nalle Puh och årstiderna - om man laddar upp videor i något annat format än något som är spelbart via HTML5 över nätet (i mitt fall MPEG-2) så kommer man när uppladdningen är klar att på sidan med videon bara få ett meddelande om att videon inte är i ett streambart format utan att man måste ladda hem filen för att kunna se den. Det som då inte tydligt framgår är att Archive.org bakom kulisserna konverterar videon till H.264 för att den ska gå att streama - något som i mitt fall tog över en halvtimme.

När jag såg det meddelandet trodde jag att Archive.org inte konverterade någonting, så att jag satte på kodning med FFMPEG från MPEG-2 till H.264, för att sen ladda upp den nya filen istället så att det skulle bli streambart. Men precis när FFMPEG hade kodat klart, så hade också Archive.org gjort det automatiskt så att videon faktiskt gick att streama över nätet...

Men att den konverteringen pågår bakom kulisserna upplyses alltså inte om, eller åtminstone inte tydligt - det stod väl någon liten notis om att sidan uppdateras av någon process, men inget om att den processen faktiskt konverterar videon... :(
Har du felanmält detta?
Houba !



MOA

Citat från: Adam Larsson skrivet  5 februari 2022 kl. 11:46:35
Play Titty? :o
Weird video men skit i den & ägna mer tid åt videorna jag laddat upp

Hey Arnold på svenska

#12
Vet någon vilka profiler finns det på archive.org som har svensk dubbade inspelningar av filmer/serier?
Lycka är när några kan skicka svenska avsnitts från Hey Arnold till mig.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12183.msg87048#msg87048

Elios

Är det lagligt att lägga upp såhär?  ::) ::)

ph