Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Croodarna 2 - En ny tid (The Croods: A New Age)

Startat av gstone, 18 september 2020 kl. 16:03:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 september 2020 kl. 19:30:29
På tal om nya karaktärer, mamman lät som Lizette Pålsson...

Det har dock hänt att Pålsson varit trailer röst min inte själva filmen !

Som i detta fall https://www.dubbningshemsidan.se/credits/nannymcphee2/
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Mathilda Gustafsson

Citat från: gstone skrivet 21 september 2020 kl. 20:30:31
Nå ja Kankse inte ???

Men han brukar gör ett bra jobb i från sig, Vem skulle du förslå ?
Allan Svensson

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 21 september 2020 kl. 20:30:31
Nå ja Kankse inte ???

Men han brukar gör ett bra jobb i från sig, Vem skulle du förslå ?

Jag vet inte, de som dubbat honom tidigare (Urban Wrethagen och Allan Svensson) passar ju inte direkt i rollen. Vem det nu är som gör den svenska rösten i trailern funkar ju relativt väl, vem det nu är, så tills vidare är han mitt val.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Citat från: Oskar skrivet 21 september 2020 kl. 19:31:08
Han får mer betalt eftersom det är biofilm.
Om det är tvserien då är kollektivavtalets minimilön som gäller.
Jag har läst på teaterförbundet hemsida det står mer om ersättning till röstskådespelare.
Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 21 september 2020 kl. 19:34:46
Det spelar ingen roll att det är en biofilm han som dubbare får kollektivavtalets minimilön
Egentligen har ni båda rätt. Rent tekniskt sett är det ju samma minimilön vare sig det är bio eller inte, men däremot blir det i slutändan mer eftersom skådespelarna får betalt för friköp av rättigheter. Grundlönen är 414 kr per timme (vilket är lönen skådespelarna får ut om de måste tillbaka till studion för omtagningar vid ett senare skede), men på det sker ett procentuellt påslag beroende på vilka rättigheter (användningsområden) som kunden vill köpa loss.

Men det beror som sagt på vilka rättigheter som kunden köper loss, och inte just på om det är bio eller inte. Men jag tror nog i stort sett aldrig att det händer att man friköper biorättigheter för en TV-serie, men däremot kan det variera vilken av de två lägre nivåerna som gäller i sådana fall.

Löner per påbörjad timme i år (kommer justeras upp en aning för varje år):
Endast TV-rättigheter: 679 kr
TV/VHS/DVD/streamingtjänster/digitala köp- och hyr-tjänster: 828 kr
Samtliga rättigheter, inklusive bio: 1167 kr

Nuförtiden är det nog vanligast att man för TV väljer mellannivån på 828 kr per timme, just för att även kunna använda dubbningen vid streamingtjänster och inte vara begränsad till enbart linjär TV; men innan streamingtjänsternas intåg valde man förmodligen den billigaste nivån i de flesta fall om man inte visste att det var aktuellt att släppa på VHS eller DVD.

Simon Axelsson

Lika bra att flytta tråden till dubbningar och röster och kanske fixa så att den svenska titeln står med i rubriken. De svenska rösterna ligger redan nu uppe på UIPs hemsida, nedan har jag citerat precis vad som står där.

Citat
Svenska röster: Grugg: Tommy Nilsson, Iip: Frida Sandén, Grabb: Jesper Adefelt, Klump: Göran Gillinger, Ugga: Susanne Barklund, Mommo: Iréne Lindh, Hopp Bättreman: Lizette Pålsson, Sol Bättreman: Clara Folkebo, Fille Bättreman: Jamil Drissi.

"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats


Simon Axelsson

"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Citat från: Simon Axelsson skrivet 21 september 2020 kl. 23:11:30
Lika bra att flytta tråden till dubbningar och röster och kanske fixa så att den svenska titeln står med i rubriken. De svenska rösterna ligger redan nu uppe på UIPs hemsida, nedan har jag citerat precis vad som står där.

Vem är Clara Folkebo ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 22 september 2020 kl. 11:42:34
Vem är Clara Folkebo ?

En röstskådespelare. Under "erfarenheter" på hennes LinkedIn sida står SDI Media listat sen 2014 med anmärkningen "voice actor for Swedish Disney shows", även Eurotroll står listat sen i maj, dock utan anmärkningar. Jag antar därför att Croodarna 2: En Ny Tid är dubbad av Eurotroll.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Disneyfantasten

Jag har en tråkig nyhet; det förefaller som att filmen är uppskjuten på de svenska biograferna! Jag läste på Filmstaden att den nu är flyttad till 12 februari 2021! (jag visste väl att det var för bra för att vara sant!)

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten


Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 november 2020 kl. 18:00:42
Jag har en tråkig nyhet; det förefaller som att filmen är uppskjuten på de svenska biograferna! Jag läste på Filmstaden att den nu är flyttad till 12 februari 2021! (jag visste väl att det var för bra för att vara sant!)
Det var ju tyvärr mycket väntat och oundvikligt. Filmen skulle ju ha haft premiär den 23 december, vilket är samma dag som de skärpta restriktionerna med folksamlingar på 8 personer preliminärt ska gå ut. Men när ingen vet om dessa kommer förlängas eller inte, så att man inte vet om biografer kommer ha öppet till jul, så lär nog filmbolagen heller inte våga släppa storfilmer till jul.

Trots allt kostar det ju en hel del att släppa filmer på bio samt marknadsföring och TV-reklam för filmen, och man kan ju inte gärna säga i TV-reklamen "Kommer eventuellt till jul, om det råkar finnas öppna biografer då"... ;)

De flesta andra filmer med beräknad biopremiär i anslutning julen har ju även dessa skjutits upp redan, alternativt släpps direkt på streaming.

Simon Axelsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 november 2020 kl. 20:59:19
De flesta andra filmer med beräknad biopremiär i anslutning julen har ju även dessa skjutits upp redan, alternativt släpps direkt på streaming.

Det är väl typ alla förutom Wonder Woman 1984 ändå?
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet 24 november 2020 kl. 21:02:10
Det är väl typ alla förutom Wonder Woman 1984 ändå?
Jag tror det - och även den lär väl sannolikt skjutas upp, då det är en sådan storfilm som lär leda till mycket marknadsföring, och det är ju som sagt väldigt riskabelt att förbereda marknadsföring och reklam inför en film som kanske måste skjutas upp. Oavsett vilka biografer som är öppna, så är det ju knappast troligt att SF Studios och/eller Warner Bros. nöjer sig med att visa en sådan storfilm för 8 personer per salong, som skulle innebära att det max kan bli några hundra personer i Sverige som hinner se den under den första veckan...