Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Örebro Kammarkör & Snövättarna

Startat av Disneyfantasten, 9 oktober 2018 kl. 18:19:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Jag har länge undrat vilka personer som är medlemmar i Örebro Kammarkör respektive Snövättarna... Vet någon möjligtvis vilka personer som ingår i dem?

Örebro Kammarkör har sjungit i bl.a. Pocahontas och Ringaren i Notre Dame!  :)

Snövättarna har sjungit i 1982-års omdubbning av Snövit och De Sju Dvärgarna!

(sedan finns det även andra körer som varit med i Disneyfilmer, dessa kan jag fråga om senare när jag kommit på vilka det är)

Disneyfantasten


Disneyfantasten

Jag tycker att Prosits sångröst i omdubbningen låter som Jan Sjödin...

Christer

"Snövättarna" låter som de bildats enbart för att sjunga på soundtracket till Snövit, så de har säkert inte gjort nåt annat. Det sparar väl plats att hitta på ett skoj gruppnamn istället för att skriva ut alla individer.

Disneyfantasten

#4
Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 oktober 2019 kl. 17:36:54
Jag tycker att Prosits sångröst i omdubbningen låter som Jan Sjödin...

Efter att ha lyssnat om litegrann tycker jag också det låter som att Stephan Karlsén är en av Dvärgarnas sångröster...

Låter iallafall som att denne är Blygers sångröst...

Gladers sångröst låter som samma som sjunger introlåten i omdubbningen av Bambi, som genom min uteslutningsmetod bör vara Bo Andersson...

Butters sångröst låter litegrann som Svante Thuresson...

www.youtube.com/watch?v=VU-xeqKwG7M

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 mars 2020 kl. 21:33:28
Efter att ha lyssnat om litegrann tycker jag också det låter som att Stephan Karlsén är en av Dvärgarnas sångröster...

Låter iallafall som att denne är Blygers sångröst...

Gladers sångröst låter som samma som sjunger introlåten i omdubbningen av Bambi, som genom min uteslutningsmetod bör vara Bo Andersson...

Butters sångröst låter litegrann som Svante Thuresson...

www.youtube.com/watch?v=VU-xeqKwG7M

De5 kan jag hålla med dig om angående Thuresson.  :o

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 mars 2020 kl. 21:33:28
Gladers sångröst låter som samma som sjunger introlåten i omdubbningen av Bambi, som genom min uteslutningsmetod bör vara Bo Andersson...

OBS! Jag menade Olle Persson, jag blandade ihop dem...

Disneyfantasten

Vilka är medlemmar i Örebro Kammarkör?

(jag kan inte riktigt placera rösterna även fast de låter bekanta)

www.youtube.com/watch?v=suukSbuDBC4

www.youtube.com/watch?v=LQjHlbFkBlk

www.youtube.com/watch?v=zFixJW2QdeQ

www.youtube.com/watch?v=52_U4QjHkhQ

www.youtube.com/watch?v=i5cLLrFwo7U

www.youtube.com/watch?v=05Bv4UIbm3Y

www.youtube.com/watch?v=C4Ggv-1jaVk

www.youtube.com/watch?v=wjoKHjaGJ5w

www.youtube.com/watch?v=yZwLyWrJZNs

(spontant skulle jag gissa att Anders Öjebo och Thomas Banestål är några av medlemmens eftersom båda sjunger "Glada Jobbare" och "Rosa Elefanter" i Dumbo)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 april 2021 kl. 22:37:29
Vilka är medlemmar i Örebro Kammarkör?

(jag kan inte riktigt placera rösterna även fast de låter bekanta)
Jag kan tyvärr inte hitta åt något på nätet om vilka som är och var medlemmar i Örebro kammarkör, mer än att kören tydligen består av runt 40 personer (åtminstone i dagsläget). Förmodligen kommer och går medlemmar då och då, så att kören i dagsläget lär bestå av åtminstone delvis  andra personer än under 1990-talet - och jag gissar att de flesta av medlemmarna sannolikt är okända för gemene man.

Den enda som namnges på kammarkörens officiella webbsida är dirigenten Fred Sjöberg, som tydligen varit dirigent för kören sedan 1983, så möjligen kan han tänkas ha någon dokumentation om exakt vilka som var med i kören under den aktuella tidsperioden. :)
https://www.orebrokammarkor.com/

Men sen är det förstås inte alls säkert att alla 40-talet personer faktiskt medverkar i varje enskild insats, så när de blev anlitade att medverka i en dubbning kanske det bara var vissa av medlemmarna som kom till dubbningsstudion - jag vet faktiskt inte hur det fungerar, om alla medlemmar i Örebro kammarkör alltid medverkar vid alla spelningar och insatser, eller om det kan variera.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 april 2021 kl. 01:17:52
Jag kan tyvärr inte hitta åt något på nätet om vilka som är och var medlemmar i Örebro kammarkör, mer än att kören tydligen består av runt 40 personer (åtminstone i dagsläget). Förmodligen kommer och går medlemmar då och då, så att kören i dagsläget lär bestå av åtminstone delvis  andra personer än under 1990-talet - och jag gissar att de flesta av medlemmarna sannolikt är okända för gemene man.

Den enda som namnges på kammarkörens officiella webbsida är dirigenten Fred Sjöberg, som tydligen varit dirigent för kören sedan 1983, så möjligen kan han tänkas ha någon dokumentation om exakt vilka som var med i kören under den aktuella tidsperioden. :)
https://www.orebrokammarkor.com/

Men sen är det förstås inte alls säkert att alla 40-talet personer faktiskt medverkar i varje enskild insats, så när de blev anlitade att medverka i en dubbning kanske det bara var vissa av medlemmarna som kom till dubbningsstudion - jag vet faktiskt inte hur det fungerar, om alla medlemmar i Örebro kammarkör alltid medverkar vid alla spelningar och insatser, eller om det kan variera.

Jo, jag vet att Örebro Kammarkör består av omkring 40 medlemmar och att medlemmar kommit och gått och att det bästa sättet är att kontakta Fred Sjöberg som lett kören i många år, för allt detta skrevs i tråden "Önska creditlistor" förra året!  :) (faktum är att Fred Sjöberg är kördirigent för Ringaren i Notre Dame, troligtvis också för Pocahontas)

I åtminstone Öjebo-kören (som medverkade i 1992-års omdubbning av Peter Pan) så står de nuvarande medlemmarna på dess hemsida och dess nuvarande dirigent är Stefan Borg, kördirigenterna har bytts ut flera gånger, men Stefan Berglund var kördirigent på den tiden då Peter Pan dubbades och vad jag kan höra så består de dåvarande medlemmarna av KM-dubbare som jag känner igen rösten på, forumsmedlemmen Alexander länkade sidor till mig i PM i höstas så när jag väl fått en ny epost-adress så kan jag kontakta Stefan Berglund och fråga!  :)

Disneyfantasten

Jag har mailat ett gäng personer till personalen på min DV, så jag kan försöka få kontakt med Olle Persson och Stephan Karlsén och fråga om de varit med och sjungit i Snövit och De Sju Dvärgarna.

Tyvärr är Svante Thuresson och Jan Sjödin inte i livet längre, men eftersom de antagligen sjöng i samma studio så kanske Olle och Stephan minns vilka som var med och sjöng.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 mars 2022 kl. 22:01:05
Jag har mailat ett gäng personer till personalen på min DV, så jag kan försöka få kontakt med Olle Persson och Stephan Karlsén och fråga om de varit med och sjungit i Snövit och De Sju Dvärgarna.

Tyvärr är Svante Thuresson och Jan Sjödin inte i livet längre, men eftersom de antagligen sjöng i samma studio så kanske Olle och Stephan minns vilka som var med och sjöng.

Jag säger ju at dvärgarna ha samma röster i tal som i sång !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  6 mars 2022 kl. 14:00:09
Jag säger ju at dvärgarna ha samma röster i tal som i sång !
Deras talröster sjunger också men de har också sångröster.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 mars 2022 kl. 14:09:26
Deras talröster sjunger också men de har också sångröster.

Precis, Gladers och Blygers sångröster sjunger i "En Tokig Sång", medans alla fyra har andra röster vid sång i "Hej Hå".

Sluta vara så himla envis Gstone, du måste lära dig att lita på folk!

Jag kommer som sagt att kolla upp saken med Olle och Stephan och om de säger att de, Svante och Jan framförde dvärgarnas sångröster vid tillfället så får du acceptera att så är fallet!

gstone

Varför spelar det roll vilka som är dessa körer ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.