Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Cartoon World Play - Sveriges enda renodlade streamingtjänst för tecknad film!

Startat av TBT_STR_QR, 14 mars 2021 kl. 19:13:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Undrar vad som hände med nytt material i månaden samt svenskdubbat. Borde kommit upp massor men inget har hänt. Det hade gjort tjänsten mer lockande.

Jabberjaw

Vill inte vara den som är den...  ::) men verkar som att 99,9% av människor som har dubbning som intresse tror att allting bara är att smälla fram utav bara farten. Som att alla dom som har intresset och vill bevara har detta som heltidstjänst och att man veckovis skall uppdatera med nya stora titlar ifrån Walt Disney eller Warner Bros.

Det kräver enormt mycket tidsarbete att först göra hemsidan såvida man inte anlitar tredjepart konsulter, och eller gör det själv då naturligtvis. Och att sedan söka upp information och bygga allting från grunden vad gäller kontakter för att licensiera tv-serier och filmer och för kunna köpa rättigheterna. Ingenting som är gratis och som görs på en natt. Sidan är ju för tusan i uppstartsfas och vill man vara med och stötta projektet så får man abonnera, annars låta bli...

Är som sagt inte delaktig i det här projektet men trött på att se otåliga människor som bara klagar och har synpunkter och åsikter om allt och alla och inte själva kan sätta sig in i situationen som andra har vad gäller vardag och livet runtomkring detta ämnet. Tror det blir bra i slutändan och när detta kommer igång på riktigt, men just nu får man nog leva med att det är lite buggigt och knapert med innehåll.  :)

Goliat

Citat från: Jabberjaw skrivet 22 december 2021 kl. 00:49:19
Vill inte vara den som är den...  ::) men verkar som att 99,9% av människor som har dubbning som intresse tror att allting bara är att smälla fram utav bara farten. Som att alla dom som har intresset och vill bevara har detta som heltidstjänst och att man veckovis skall uppdatera med nya stora titlar ifrån Walt Disney eller Warner Bros.

Det kräver enormt mycket tidsarbete att först göra hemsidan såvida man inte anlitar tredjepart konsulter, och eller gör det själv då naturligtvis. Och att sedan söka upp information och bygga allting från grunden vad gäller kontakter för att licensiera tv-serier och filmer och för kunna köpa rättigheterna. Ingenting som är gratis och som görs på en natt. Sidan är ju för tusan i uppstartsfas och vill man vara med och stötta projektet så får man abonnera, annars låta bli...

Är som sagt inte delaktig i det här projektet men trött på att se otåliga människor som bara klagar och har synpunkter och åsikter om allt och alla och inte själva kan sätta sig in i situationen som andra har vad gäller vardag och livet runtomkring detta ämnet. Tror det blir bra i slutändan och när detta kommer igång på riktigt, men just nu får man nog leva med att det är lite buggigt och knapert med innehåll.  :)

Det handlar inte om bara det, utan att det lovades en hel del. Det har stått stilla länge. Och man bör kunna se det mesta under någon dag. Visst är det mycket arbete, men det handlar om vad som lovats.

Just nu ligger enbart material ihopsamla, som kan ses under en helg.

Stora titlar m.m. har vi väl ändå inte pratat om? Det är väl att syftet att det skulle bli svenskt tal + undertext som skulle locka inte ens har kommit trots sidan är över ett halvår gammal. Det lovas saker som inte står upp till också:

-Ingen annan streamingtjänst eller annan media erbjuder de här titlarna!

Förutom archive.org och Youtube.com

-Titlarna kommer framöver att finnas tillgängliga på flera olika språk!

Vilket inte har hänt än förutom Theo från någon kristen streamingstjänst. Enbart engelska finns annars.

-Genom att stötta streamingtjänsten kommer ni vara med och bevara svenska kulturskatter för framtida generationer!

Men inga svenska kulturskatter har kommit upp än, eller vilka titlar som de arbetar med just nu. Ingen information alls.

-Utbudet kommer att utvidgas med nya titlar och avsnitt varje månad!

Enbart en titel har kommit upp sedan starten och är Theo som är gratis + har logga. Ingen information alls.

-Vi kommer även att framöver söka efter röstprov för er som vill bli professionella röstskådespelare!

Vilket kan ta tid vilket man har förståelse för. Då ekonomin är rätt låg.

Kritik är viktigt också att ge. Utan kritik är, hur ska man lära sig eller veta vad folket vill ha? Utan feedback eller input är det svårt att veta hur man ska gå vidare.

Men att inte ens ha svensk undertext eller tal på majoriteten för mig en big nono. Om den riktar sig mot svenska bör det finnas IAF undertext på svenska.

Det finns också massor av rättighetsfria titlar de borde kunna få tag i, dessutom finns en hel del remastrat m.m. så man kan skryta om HD också.


Daniel Hofverberg

Citat från: Jabberjaw skrivet 22 december 2021 kl. 00:49:19
Vill inte vara den som är den...  ::) men verkar som att 99,9% av människor som har dubbning som intresse tror att allting bara är att smälla fram utav bara farten. Som att alla dom som har intresset och vill bevara har detta som heltidstjänst och att man veckovis skall uppdatera med nya stora titlar ifrån Walt Disney eller Warner Bros.

Det kräver enormt mycket tidsarbete att först göra hemsidan såvida man inte anlitar tredjepart konsulter, och eller gör det själv då naturligtvis. Och att sedan söka upp information och bygga allting från grunden vad gäller kontakter för att licensiera tv-serier och filmer och för kunna köpa rättigheterna. Ingenting som är gratis och som görs på en natt. Sidan är ju för tusan i uppstartsfas och vill man vara med och stötta projektet så får man abonnera, annars låta bli...
Jag tror nog att alla här har förståelse för att en helt ny privatägd streamingtjänst måste börja i väldigt liten skala, så att det finns väldigt lite innehåll till en början.

Jag har också full förståelse för att man av ekonomiska skäl väljer att börja med material i Public Domain (där upphovsrätten gått ut) för att inte behöva lägga ner pengar på att licensiera material på en gång.

Men däremot tror jag ärligt talat att de flesta svenskar förväntar sig att streamingtjänster i Sverige också ska ha antingen svenskt tal eller svensk text på allt eller åtminstone nästan allt. Så att inleda med enbart Public Domain-material på engelska utan text, där allting redan finns tillgängligt gratis och helt lagligt på annat håll på nätet känns väl inte som en lysande start - någonting som inte finns på annat håll hade behövts för att faktiskt locka folk att abonnera. Har man inte råd med dubbning till en början borde man åtminstone tillhandahålla svensk text, för att det ska bli användbart för gemene man.

Med Oscar Isaksson inblandad så betvivlar jag inte att det kommer att bli bra tids nog. Men där är vi som sagt inte än...

Ärligt talat blir jag lite förvånad över att man väljer att lansera tjänsten innan man ens har svenskt tal eller svensk text på någonting alls. Då vore det taktiskt smartare att vänta med lanseringen tills man har någotdera på åtminstone en del. Annars finns ju risken att folk som hittar sidan genom att googla provar tjänsten, ser att allt är på engelska utan text och sen lämnar sajten och aldrig kommer tillbaka...

Citat från: Jirr skrivet 22 december 2021 kl. 09:03:08
Disney kollaget i bakgrunden på https://cartoonworldplay.com/se/se.php luktar väldigt oseriöst.
Jag håller med att det kollaget känns väldigt vilseledande. Trots allt betvivlar jag ju att de verkligen har planer på och råd att licensiera sådana storfilmer från Disney, om nu Disney ens skulle tillåta det. Så hur tänkte man egentligen här...?

Goliat

Citat från: Jirr skrivet 22 december 2021 kl. 09:03:08
Disney kollaget i bakgrunden på https://cartoonworldplay.com/se/se.php luktar väldigt oseriöst.

Det hade jag inte sett. Märkte nu att de använt Super Mario-font också.

Däremot är det bra att den är mobilanpassad IFS. Vilket den inte var förr.

Det finns massor av snygga gratisfonts på fontsquirrel och Google har dessutom en sida med flertal och man kan välja fria också.

"Play"-knappen ser lite outdated ut också.

Nu är jag ingen expert på design men man ser utveckling och hur andra gör. Det som ser mer seriöst ut lockar också mer.

Annars är jag med i Hofververgs tycke att iom att Oskar är inblandad kan det bli bra. Han gjorde rätt trevliga och bra saker på Youtube för ett tag sedan.

Elios


Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 22 december 2021 kl. 20:48:16
Kommer där läggas upp fler grejer där snart?  ;D
Det är det nog bara TBT_STR_QR och Oscar Isaksson som kan svara på, och ingendera har skrivit i den här tråden på drygt nio månader.

Visserligen har ju ganska stora delar av världen stått stilla delar av tiden p.g.a. pandemin, så det kan finnas många förklaringar till att nästan inget tillkommit på länge (förutom då Theo och hans vänner, men det är som sagt exakt samma som redan finns på Himlen TV7s Play-tjänst) - men att personerna bakom tjänsten skriver här nån gång då och då för att upplysa om vad som händer och vad som är planerat framöver vore väl inte för mycket begärt...? Alla skulle nog ha större förståelse för brister om man fick veta vad som händer och vad tankarna varit.

MOA

Citat från: King Owl skrivet 22 december 2021 kl. 17:10:50
Det hade jag inte sett. Märkte nu att de använt Super Mario-font också.

Däremot är det bra att den är mobilanpassad IFS. Vilket den inte var förr.

Det finns massor av snygga gratisfonts på fontsquirrel och Google har dessutom en sida med flertal och man kan välja fria också.

"Play"-knappen ser lite outdated ut också.

Nu är jag ingen expert på design men man ser utveckling och hur andra gör. Det som ser mer seriöst ut lockar också mer.

Annars är jag med i Hofververgs tycke att iom att Oskar är inblandad kan det bli bra. Han gjorde rätt trevliga och bra saker på Youtube för ett tag sedan.
Cartoon World med samma titel som Super Mario World och dessutom World i mindre storlek och ovanför Cartoon.Ser ut som en billig gratissida.

Goliat


Goliat

Det har dykt upp en ny serie, men...det är ännu en kristen:

https://cartoonworldplay.com/se/storykeepers.php

Tror nog nästan det är något kristet bakom pga att det dykt upp en del kristna serier på sistone.

Steffan Rudvall

Citat från: Tecknad Film skrivet 11 januari 2022 kl. 08:13:46
Det har dykt upp en ny serie, men...det är ännu en kristen:

https://cartoonworldplay.com/se/storykeepers.php

Tror nog nästan det är något kristet bakom pga att det dykt upp en del kristna serier på sistone.
Den här verkar dock vara dubbad av riktiga Röstskådespelare...

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 januari 2022 kl. 08:45:43
Den här verkar dock vara dubbad av riktiga Röstskådespelare...

Ja, berättarrösten är väldigt bekant. Han gjorde mycket under 90-talet.

Steffan Rudvall