Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Sången om Södern

Startat av Disneyfantasten, 28 december 2021 kl. 18:01:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet 28 december 2021 kl. 21:00:10
Filmen finns att få tag i för de som är nyfikna, den är inte förbjuden. Men den behöver inte vara tillgänglig för barn. That's my point and I will stand by it.
Men det är ju oerhört mycket på Disney+ som inte är avsedda för barn - säkerligen mer än hälften av hela utbudet. Menar du att streamingtjänster inte ska innehålla någonting för en vuxen publik...?

Och att en film går att få tag i illegalt är ju en helt annan femma än att det går att få tag i officiellt - och officiellt är det som sagt bara gamla VHS-utgåvor och Laserdisc-utgåvor som gäller, och sådana är ju inte helt okomplicerade att vare sig få tag i eller spela upp i dagens läge...

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 december 2021 kl. 21:07:48
Men det är ju oerhört mycket på Disney+ som inte är avsedda för barn - säkerligen mer än hälften av hela utbudet. Menar du att streamingtjänster inte ska innehålla någonting för en vuxen publik...?

Har inte ens Disney+ så kan inte uttala mig om det.

Tycker bara det är fel att en vit publik ska bestämma att något är okej som en mörk publik uttryckligen sagt "nej tack" till. Punkt.

Elios

Citat från: Lilla My skrivet 28 december 2021 kl. 18:45:17

Tänk dig att det görs en film om Hitler och judar, där judarna gladligen sjunger och dansar i koncentrationslägren och ler och pratar om hur skönt livet är, hur fantastiskt allt är och hur glada de är hela tiden. Hade det vart okej?


Jag tänkte här skriva att det är väl bra att dem är glada. Det är ju inte fel. Men du syftar ju då på att dem blev torterade där och det är inget att hurra. Så det framstod det inte.
Du borde se Jack The Liar där Robin Williams spelar en jude som låtsas ha en radio i koncentrationslägret för att jävlas med nazisterna.

Citat från: Lilla My skrivet 28 december 2021 kl. 21:10:59
Har inte ens Disney+ så kan inte uttala mig om det.

Tycker bara det är fel att en vit publik ska bestämma att något är okej som en mörk publik uttryckligen sagt "nej tack" till. Punkt.

Var har du hört att det skulle vara så?

Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 december 2021 kl. 19:55:08
Det finns olika åsikter, ja. Det finns folk som är ett fan och så finns det folk som bara målar fan [på väggen]! :)

Därför är det enda vettiga att publicera filmen tillsammans med en lämplig introduktion som förklarar bakgrunden så att folk kan bilda sig en egen uppfattning. Många av de som är negativa till filmen har inte ens sett den. Har du t.ex. själv sett den i sin helhet?

Det håller jag helt med dig om. Bättre att alla samlas som ska se den få en lämplig introduktion.  8)

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet 28 december 2021 kl. 21:10:59
Tycker bara det är fel att en vit publik ska bestämma att något är okej som en mörk publik uttryckligen sagt "nej tack" till. Punkt.
Men det är ju inte så enkelt att alla mörkhyade har sagt nej och att en vit publik bestämmer - även bland folk av samma hudfärg råder det delade meningar kring både Sången om Södern och andra filmer, där somliga läser in rasistiska tankar medan andra inte ser något olämpligt med det.

Det beror åtminstone delvis på missuppfattningar hellre än konkreta fakta, och det är ju många som uttryckt sig negativa kring filmen som överhuvudtaget inte ens har sett den. Kanske inte konstigt, då det ju inte är helt enkelt att få tag i filmen på laglig väg, då det innefattar att få tag i gamla begagnade VHS-utgåvor från 1980-talet...

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 december 2021 kl. 21:27:23
[...] även bland folk av samma hudfärg råder det delade meningar kring både Sången om Södern och andra filmer, där somliga läser in rasistiska tankar medan andra inte ser något olämpligt med det.

Men är det då värt att ta den risken som företag? - Att visa den och riskera att folk misstycker om filmen som så många gjort förut och där igenom få världens backlash, eller inte visa den och som värst få några som klagar på att de "inte får se den"?

MOA

Kanske gör en film om antirasim?

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet 28 december 2021 kl. 21:39:18
Men är det då värt att ta den risken som företag? - Att visa den och riskera att folk misstycker om filmen som så många gjort förut och där igenom få världens backlash, eller inte visa den och som värst få några som klagar på att de "inte får se den"?
Men om man ska resonera på det sättet så finns det snart inga filmer kvar. För som sagt, med alla filmer äldre än några decennier - och förmodligen även en hel del nyare filmer än så - kommer det alltid finnas folk som tar illa vid sig och misstycker.

Det finns ju folk som läser in negativa stereotyper i exempelvis Snövit och de sju dvärgarna, Fantasia, Pinocchio, Dumbo, Askungen, Törnrosa, Peter Pan, Alice i Underlandet och Djungelboken också - ska man då ta bort alla dessa filmer också för säkerhets skull...? Kort sagt finns det förmodligen inte en film i världen som inte någon tar illa vid sig av, så börjar man censurera eller utesluta filmer så är man snabbt inne på en farlig väg där det snart inte finns någonting kvar...

Jag håller dock med att man inte kan släppa Sången om Södern helt oemotsagd utan någon form av introduktion eller brasklapp, men redan nu finns det ju ett dussintal filmer som försetts med varningstexter om olämpligt innehåll och/eller negativa stereotyper på Disney+ (bland annat Peter Pan och Dumbo). Och tycker man inte att det räcker med en skriftlig brasklapp kan man ju göra likadant som med alla de kortfilmer som i dagens läge uppfattas som tveksamma i Walt Disney Treasures-boxarna; att låta filmhistorikern Leonard Maltin spela in en videointroduktion som förklarar bakgrunden och sätter in filmen i rätt historisk kontext (som automatiskt spelas innan filmen börjar). Det var han ju väldigt bra på, och skulle förmodligen inte ha någonting emot att göra igen.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 december 2021 kl. 00:09:56
Men om man ska resonera på det sättet så finns det snart inga filmer kvar. För som sagt, med alla filmer äldre än några decennier - och förmodligen även en hel del nyare filmer än så - kommer det alltid finnas folk som tar illa vid sig och misstycker.

Det finns ju folk som läser in negativa stereotyper i exempelvis Snövit och de sju dvärgarna, Fantasia, Pinocchio, Dumbo, Askungen, Törnrosa, Peter Pan, Alice i Underlandet och Djungelboken också - ska man då ta bort alla dessa filmer också för säkerhets skull...? Kort sagt finns det förmodligen inte en film i världen som inte någon tar illa vid sig av, så börjar man censurera eller utesluta filmer så är man snabbt inne på en farlig väg där det snart inte finns någonting kvar...

Jag håller dock med att man inte kan släppa Sången om Södern helt oemotsagd utan någon form av introduktion eller brasklapp, men redan nu finns det ju ett dussintal filmer som försetts med varningstexter om olämpligt innehåll och/eller negativa stereotyper på Disney+ (bland annat Peter Pan och Dumbo). Och tycker man inte att det räcker med en skriftlig brasklapp kan man ju göra likadant som med alla de kortfilmer som i dagens läge uppfattas som tveksamma i Walt Disney Treasures-boxarna; att låta filmhistorikern Leonard Maltin spela in en videointroduktion som förklarar bakgrunden och sätter in filmen i rätt historisk kontext (som automatiskt spelas innan filmen börjar). Det var han ju väldigt bra på, och skulle förmodligen inte ha någonting emot att göra igen.

Håller helt med om allting du säger, jag kunde inte ha sagt det bättre själv!  :)

Anders M Olsson

Citat från: Lilla My skrivet 28 december 2021 kl. 21:39:18
Men är det då värt att ta den risken som företag? - Att visa den och riskera att folk misstycker om filmen som så många gjort förut och där igenom få världens backlash, eller inte visa den och som värst få några som klagar på att de "inte får se den"?

Jag tror att den risken är kraftigt överdriven. Det är förmodligen bara en väldigt liten - men högljudd - grupp som motsätter sig att filmen släpps. Snarare sitter Disney på ett guldägg som skulle bli en aldrig tidigare skådad försäljningsframgång om den släpptes på DVD och Blu-ray.

Visst går det att få tag på filmen i inofficiella versioner av varierande kvalité. Men varför ska man nöja sig med en halvdålig piratkopia? Trovärdiga källor hävdar att filmen sedan länge ligger hos Disney i en fullt restaurerad version som hittills har fått vänta förgäves på klartecken från cheferna att köras ut på DVD och Blu-ray.

Du svarade för övrigt inte på min fråga om du själv har sett filmen, eller om du bara baserar dina åsikter på hörsägen?

gstone

Citat från: Lilla My skrivet 28 december 2021 kl. 20:35:40
Att släppa en film som har potentiellt dåligt budskap med en varning är en sak. Att släppa en film som Song of the South där problemet är så mycket djupare än "vi kommer visa en stereotyp" är värre. Det är mer komplicerat, fruktansvärt mer komplicerat.

Dessutom är filmen inte ens så jättebra, det finns betydligt bättre Disney-filmer, både tecknade och live action, som dessutom INTE innefattar att förmedla en skev budskap av slaveri. Ser ingen som helst anledning att visa SotS, det finns bättre filmer. Låt skiten dö och låt istället de som verkligen är intresserade få tag i den på de sätt de kan så de kan se den när man är vuxen och vet vad man kan förvänta sig, men att barn ska se den tycker jag är helt åt helvete.


Du har fel filmen är inte ett dugg problematisk och alla borde se den
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Filmen utspelar sig efter Innebörds kriget försten
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Lilla My skrivet 28 december 2021 kl. 21:00:10
Min poäng är att det finns svarta som om och om igen berättar hur de mår dåligt av filmen och blir illa till mods av dels dess budskap och dels allt trassel bakom den, och om och om igen kommer det vita snubbar som tycker sig veta bättre och säger att "men den är helt okej, tagga ned".

Filmen finns att få tag i för de som är nyfikna, den är inte förbjuden. Men den behöver inte vara tillgänglig för barn. That's my point and I will stand by it.

Jag tycker den borde släppas det spelar ingen roll vad andra söger
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 december 2021 kl. 10:20:54
Jag tror att den risken är kraftigt överdriven. Det är förmodligen bara en väldigt liten - men högljudd - grupp som motsätter sig att filmen släpps. Snarare sitter Disney på ett guldägg som skulle bli en aldrig tidigare skådad försäljningsframgång om den släpptes på DVD och Blu-ray.

Visst går det att få tag på filmen i inofficiella versioner av varierande kvalité. Men varför ska man nöja sig med en halvdålig piratkopia? Trovärdiga källor hävdar att filmen sedan länge ligger hos Disney i en fullt restaurerad version som hittills har fått vänta förgäves på klartecken från cheferna att köras ut på DVD och Blu-ray.

Du svarade för övrigt inte på min fråga om du själv har sett filmen, eller om du bara baserar dina åsikter på hörsägen?

Håller helt med !

Jag instämmer i allt du säger.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Anders M Olsson

Citat från: gstone skrivet 31 december 2021 kl. 12:24:44
Du har fel filmen är inte ett dugg problematisk och alla borde se den

Nja, sanningen ligger väl som så ofta någonstans i mitten. Även om jag i grunden är positiv till att filmen släpps vill jag nog inte skriva under på att den "inte är ett dugg problematisk".

Å andra sidan är den inte heller så grovt rasistisk att den måste låsas in och hållas borta från publiken för all framtid.

Men en lämplig introduktion som förklarar bakgrunden skulle behövas. Leonard Maltin är säkert rätt person för den uppgiften om han fortfarande är intresserad.

Soscla

Men är det ens nån som vill ha den? Det är en 76 år gammal, halvt bortglömd film. Om den nånsin dras upp så pratas det om rasism i samma veva och oavsett hur pass rasistisk den faktiskt är har den ett dåligt rykte, så det känns otaktiskt av Disney att släppa den/göra en stor grej om att de släpper den i nyutgåva eller på streaming.
It's so fluffy I'm gonna die!