Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Barnprogram på svt

Startat av TonyTonka, 18 juli 2013 kl. 02:33:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Den här tråden riktar jag speciellt till er 90-talister, kommer ni ihåg Tillbaka till Vintergatan, Högaffla Hage, Badeboda Bo, Sommarkåken, Teckenlådan, Rätt i Rutan, Myror i Brallan och Gnottarna?

Själv så såg jag nästan alla (utom Badeboda Bo som jag av någon märklig anledning struntade i), även om jag inte såg Teckenlådan så ofta :P

Jag älskade dock Högaffla Hage jättemycket, och jag älskade dessutom programmets webbsajt som numera är nedlagd, jag såg faktist någon som frågade SVT på deras hemsida varför Högaffla Hage inte längre fanns på sajten, och de svarade att rättigheterna gått ut, men det kan väl inte stämma då det var dom själva som gjorde hemsidan och spelen? :O
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios

#1
Hur i Holgers pipor skulle man kunna glömma Tilllbaka till Vintergatan? Såna klassiker är ju omöjliga att glömma. Det var ju en fantastisk serie som man bara längtade efter att se varje fredag.
Sommarkåken och Badeboda Bo såg jag aldrig tyckte bara det verkade gräsligt och ointressant, ska sägas att jag var väldigt ointresserad av otecknat på den tiden. Teckenlådan såg jag knappt men tyckte det var grymt roligt att se den hunden ibland. Myror i Brallan är ju också ett klassiskt program man aldrig glömmer. Gissa bajset väntade man ju alltid på. Gnottarna fantastiskt roligt program. Brukar fortfarande ibland gå omkring och nynna på den låten, Ingenting här är besvärligt. Sjung på en gnottesång!  :D
Rätt i Rutan såg jag bara något ynka avsnitt utav. Tyckte det var sådär.
Högaffla Hage var ju riktigt kalas. Minns alltid att vi spelade in varenda avsnitt varje morgon.

Förresten så har jag undrat ett bra tag efter vissa program. Jag minns att när Barnkanalen startade så var det ett program där det var någon konstig man med keps som satte sig och hällde fil ner i en slags låda och så hällde han kryddor och en massa andra saker som skulle föreställa gubbar eller vad det nu var och så berättade dem historier om det. Sen var det ett till program som jag har för mig att det var någon slags gubbe som berättade historier. Minns att han hade glasögon och hyfsat långt hår och jag minns att i sista avsnittet så somnade han i det sista som hände i det avsnittet. Har gått och grubblat länge på vilka dem serierna var. Vore intressant om någon minns vad serierna hette.  ;D

Erika

Jag är ju 80-talist, men det har hänt att man har slötittat på vissa av tv-serierna. 
Jag brukade se "Vintergatan 5a" när det gick och tyckte det var någorlunda sevärt. Däremot gillade jag inte uppföljaren "Vintergatan 5b" lika mycket. "Tillbaka till Vintergatan"-versionen har jag knappt orkat se. 

Citat från: Elios skrivet 18 juli 2013 kl. 05:17:17
Förresten så har jag undrat ett bra tag efter vissa program. Jag minns att när Barnkanalen startade så var det ett program där det var någon konstig man med keps som satte sig och hällde fil ner i en slags låda och så hällde han kryddor och en massa andra saker som skulle föreställa gubbar eller vad det nu var och så berättade dem historier om det. Sen var det ett till program som jag har för mig att det var någon slags gubbe som berättade historier. Minns att han hade glasögon och hyfsat långt hår och jag minns att i sista avsnittet så somnade han i det sista som hände i det avsnittet. Har gått och grubblat länge på vilka dem serierna var. Vore intressant om någon minns vad serierna hette.  ;D

Den förstnämnda tv-serien låter som "Hagelbäcks matrast". Den andra tv-serien låter lite bekant, men jag kommer inte på vilken tv-serie det kan vara. Minns du något mer? 

TonyTonka

Citat från: Erika skrivet 18 juli 2013 kl. 12:19:10
Jag är ju 80-talist, men det har hänt att man har slötittat på vissa av tv-serierna. 
Jag brukade se "Vintergatan 5a" när det gick och tyckte det var någorlunda sevärt. Däremot gillade jag inte uppföljaren "Vintergatan 5b" lika mycket. "Tillbaka till Vintergatan"-versionen har jag knappt orkat se. 

Tillbaka till Vintergatan är i praktiken en nedkortad variant av Vintergatan 5a och 5b.

Förresten, hur kommer det sig att du inte gillade 5b så mycket? Bara undrade, för i 5a så letar dom ju bara upp organismer medan de i 5b kämpar mot både kidnappare och kärleksproblem (och dessutom medeltida krigare!)

Själv så var jag för liten för att se Vintergatan när det gick som sommarlovsmorgon, men jag såg Tillbaka till Vintergatan, och jag minns att jag längtade till fredagarna för att få se fortsättningen, jag satt faktist och kollade på Tillbaka till Vintergatan för några veckor sedan, och då tänkte jag "Hur klarade jag egentligen att vänta till nästa vecka med fortsättningen?  :o "
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

DisneyTLK

Jag minns att jag satt och ringde in väldigt mycket till Högaffla hage, minns att jag ringde under hela "Familjen Thornberry" som visades, ringde under ett helt avsnitt och sen minns jag inte vad som sas i luren, men jag minns att jag i stort sett kom fram, men blev då lite rädd och lade på... Hahaha så fruktansvärt kul nu när jag tänker på det såhär över tio år efteråt. Blev nog en dyr telefonräkning...

Minns att jag inte gillade Tillbaka till Vintergatan lika mycket som sommarlovs-versionerna, då jag saknade när folk hemifrån fick ringa dit och ge tips om vart femman var osv.

DisneyTLK

Citat från: Elios skrivet 18 juli 2013 kl. 05:17:17
Gnottarna fantastiskt roligt program. Brukar fortfarande ibland gå omkring och nynna på den låten, Ingenting här är besvärligt. Sjung på en gnottesång!  :D

Jag har länge tänkt på... Var kommer Gnottarna ifrån? Alltså själva serien, är den Norsk, Dansk eller faktiskt Svensk? Jag har för mig att jag fick det till för ett tag sen att det är en Norsk serie men jag vet inte. Den ser ju ganska så högbudget ut ändå, med alla kulisser och dräkter och allt. På alla dvd:er står det land: Sverige, men det står också respektive land på de norska och danska dvd:erna så det är osäkert.

Någon som vet?

TonyTonka

Citat från: DisneyTLK skrivet 18 juli 2013 kl. 14:20:12
Jag har länge tänkt på... Var kommer Gnottarna ifrån? Alltså själva serien, är den Norsk, Dansk eller faktiskt Svensk? Jag har för mig att jag fick det till för ett tag sen att det är en Norsk serie men jag vet inte. Den ser ju ganska så högbudget ut ändå, med alla kulisser och dräkter och allt. På alla dvd:er står det land: Sverige, men det står också respektive land på de norska och danska dvd:erna så det är osäkert.

Någon som vet?

Jag tror den är norsk från början, såg "Livet i hålan" på norska (och även på danska), kan vara dansk också.

Gissa om jag vart chockad förresten när jag upptäckte att rösten till Kaisa i Gnottarna tillhörde Tess Merkel (från Alcazar), jag trodde nämligen att det var Vanna Rosenberg  :o
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Erika

Citat från: TonyTonka skrivet 18 juli 2013 kl. 13:28:22
Tillbaka till Vintergatan är i praktiken en nedkortad variant av Vintergatan 5a och 5b.

Jag vet. Det var därför som jag skrev "Tillbaka till Vintergatan"-versionen. ;)

Citat
Förresten, hur kommer det sig att du inte gillade 5b så mycket? Bara undrade, för i 5a så letar dom ju bara upp organismer medan de i 5b kämpar mot både kidnappare och kärleksproblem (och dessutom medeltida krigare!)

Jag har för mig att jag tyckte tonen i uppföljaren var förändrad samt att det hade tillkommit ett par irriterande rollfigurer. Jag har dock inte sett någon av serierna sedan de gick, jag kanske skulle tycka annorlunda idag om jag såg om dem.

DisneyTLK

Citat från: TonyTonka skrivet 18 juli 2013 kl. 14:42:22
Jag tror den är norsk från början, såg "Livet i hålan" på norska (och även på danska), kan vara dansk också.

Gissa om jag vart chockad förresten när jag upptäckte att rösten till Kaisa i Gnottarna tillhörde Tess Merkel (från Alcazar), jag trodde nämligen att det var Vanna Rosenberg  :o

Ja, jag tror nog också på att den är norsk från början, utgår ifrån det i alla fall :)

Jasså, är det så? Det låter faktiskt som Vanna Rosenberg, där ser man :D

DisneyTLK

Citat från: Erika skrivet 18 juli 2013 kl. 14:44:00
Jag vet. Det var därför som jag skrev "Tillbaka till Vintergatan"-versionen. ;)

Jag har för mig att jag tyckte tonen i uppföljaren var förändrad samt att det hade tillkommit ett par irriterande rollfigurer. Jag har dock inte sett någon av serierna sedan de gick, jag kanske skulle tycka annorlunda idag om jag såg om dem.

På tal om Vintergatan, är det någon som minns det avsnittet då de alla upprepade gånger tittade in i kameran och den där melodin som kommer i slutet av varje avsnitt spelades upp?


https://www.youtube.com/watch?v=KSwhfCUozio  På 0:50 En av de roligare delarna :D  Spoiler-varning ;)

TonyTonka

Citat från: DisneyTLK skrivet 18 juli 2013 kl. 15:00:30
På tal om Vintergatan, är det någon som minns det avsnittet då de alla upprepade gånger tittade in i kameran och den där melodin som kommer i slutet av varje avsnitt spelades upp?


https://www.youtube.com/watch?v=KSwhfCUozio  På 0:50 En av de roligare delarna :D  Spoiler-varning ;)

Jag kommer ihåg det, när det till slut inte funkade längre så sa Peo "Jaja, det kan inte funka varje gång" :D
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: DisneyTLK skrivet 18 juli 2013 kl. 14:20:12
Jag har länge tänkt på... Var kommer Gnottarna ifrån? Alltså själva serien, är den Norsk, Dansk eller faktiskt Svensk? Jag har för mig att jag fick det till för ett tag sen att det är en Norsk serie men jag vet inte. Den ser ju ganska så högbudget ut ändå, med alla kulisser och dräkter och allt. På alla dvd:er står det land: Sverige, men det står också respektive land på de norska och danska dvd:erna så det är osäkert.

Någon som vet?
Gnottarna är en norsk serie; originaltiteln är Gnottene.

Amanda

Jodå, visst minns jag som är 91:a alla de programmen :) Men det enda jag egentligen tyckte om att se på av de uppräknade var originalversionerna av Vintergatan (5a och 5b) som var en riktig favorit, Myror i brallan med både Ola och Jonas samt Rätt i Rutan. Högaffla Hage var sista året jag, om än mer sporadiskt, följde sommarlovsmorgon, men tyckte att det var ett stort kliv neråt från Vintergatan – billig och oinspirerad i jämförelse med dramatiska rymdäventyr.

Däremot vill jag lyfta fram Mormors magiska vind, som gick som sommarlovsmorgon 1999, och handlade om två tjejer som hittar ett spöke och hans papegoja på vinden när de ska passa mormors hus över sommaren. En magisk spegel låter dem resa genom tiden i jakt på ett försvunnet halsband. Spännande och roligt med lite mer övernaturliga inslag.

Andra som är mer eller mindre värda att nämna är:

Hjärnkontoret – såg när Victoria, Henry och Frida var programledare och gillade det kunskapsinriktade men ändå underhållande upplägget. 

REA - roliga tester blandat med viktiga frågor och upplysning kring vilka rättigheter man har som konsument eller i skolan.

Lilla Sportspegeln - säkert fler än 90-talister som genomled tråkig sport för Tom och Jerrys skull.

Björnes magasin (med Jörgen Lantz) - en klassiker med många underhållande gäster och den självupptagna, pepparkaksätande björnen i centrum.

Feber - helt ok ungdomsprogram med lite olika ämnen för varje avsnitt.

Allra mest tecknat - underhållande och nyskapande med en talkshow ledd av en egotrippad handdocka. Besvikelsen var monumental då urtråkiga julkalendern Höjdarna visade sig vara betydligt mer barnvänlig än inramningen med Allram och Tjet.

Grynet - blandad upplevelse. Ibland väldigt kul, ibland överdrivet hyper och enerverande.

Abrakadabra - kossan Doris var superpinsam (på det jobbiga sättet - särskilt när hon dansade med Göran Persson), men jag gillade grävlingen Gösta desto mer.

Skymningssagor - enkelt men stämningsfullt och det var alltid spännande att se vilken del av modellen som kameran skulle stanna vid för att sedan fortsätta in i sagan...

Kannan - ett tävlingsprogram för barn i medeltida miljö, som var ganska spännande om jag inte minns fel.

Rädda Joppe - ett smådrygt program om en dum unge som tappar bort sitt gosedjur, mullvaden Joppe, på de mest onödiga sätt.

Finns såklart mer, men detta är vad jag kan komma på i stunden.

TonyTonka

Citat från: Amanda skrivet 18 juli 2013 kl. 16:23:21
Jodå, visst minns jag som är 91:a alla de programmen :) Men det enda jag egentligen tyckte om att se på av de uppräknade var originalversionerna av Vintergatan (5a och 5b) som var en riktig favorit, Myror i brallan med både Ola och Jonas samt Rätt i Rutan. Högaffla Hage var sista året jag, om än mer sporadiskt, följde sommarlovsmorgon, men tyckte att det var ett stort kliv neråt från Vintergatan – billig och oinspirerad i jämförelse med dramatiska rymdäventyr.

Däremot vill jag lyfta fram Mormors magiska vind, som gick som sommarlovsmorgon 1999, och handlade om två tjejer som hittar ett spöke och hans papegoja på vinden när de ska passa mormors hus över sommaren. En magisk spegel låter dem resa genom tiden i jakt på ett försvunnet halsband. Spännande och roligt med lite mer övernaturliga inslag.

Andra som är mer eller mindre värda att nämna är:

Hjärnkontoret – såg när Victoria, Henry och Frida var programledare och gillade det kunskapsinriktade men ändå underhållande upplägget. 

REA - roliga tester blandat med viktiga frågor och upplysning kring vilka rättigheter man har som konsument eller i skolan.

Lilla Sportspegeln - säkert fler än 90-talister som genomled tråkig sport för Tom och Jerrys skull.

Björnes magasin (med Jörgen Lantz) - en klassiker med många underhållande gäster och den självupptagna, pepparkaksätande björnen i centrum.

Feber - helt ok ungdomsprogram med lite olika ämnen för varje avsnitt.

Allra mest tecknat - underhållande och nyskapande med en talkshow ledd av en egotrippad handdocka. Besvikelsen var monumental då urtråkiga julkalendern Höjdarna visade sig vara betydligt mer barnvänlig än inramningen med Allram och Tjet.

Grynet - blandad upplevelse. Ibland väldigt kul, ibland överdrivet hyper och enerverande.

Abrakadabra - kossan Doris var superpinsam (på det jobbiga sättet - särskilt när hon dansade med Göran Persson), men jag gillade grävlingen Gösta desto mer.

Skymningssagor - enkelt men stämningsfullt och det var alltid spännande att se vilken del av modellen som kameran skulle stanna vid för att sedan fortsätta in i sagan...

Kannan - ett tävlingsprogram för barn i medeltida miljö, som var ganska spännande om jag inte minns fel.

Rädda Joppe - ett smådrygt program om en dum unge som tappar bort sitt gosedjur, mullvaden Joppe, på de mest onödiga sätt.

Finns såklart mer, men detta är vad jag kan komma på i stunden.

Grynet och Allram minns jag också, jag kommer ihåg hur jag brukade smyga in till min syrras rum på fredagarna när hon var ute och kolla på Grynet på hennes tv  ;D

Jag minns även att jag älskade Sigge och Gunnar i Abrakadabra och deras ständiga rekordförsök  ::)

Självklart kommer jag ihåg Hjärnkontoret, R.E.A och Björnes magasin även om jag inte kollade på dem så ofta  :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Citat från: Erika skrivet 18 juli 2013 kl. 14:44:00
Jag vet. Det var därför som jag skrev "Tillbaka till Vintergatan"-versionen. ;)

Jag har för mig att jag tyckte tonen i uppföljaren var förändrad samt att det hade tillkommit ett par irriterande rollfigurer. Jag har dock inte sett någon av serierna sedan de gick, jag kanske skulle tycka annorlunda idag om jag såg om dem.

Om det är Benke Bengtsson (en försäljare som hade med sig liftare) och Gaia  (tanten på macken) så förstår jag precis, du kan iochför sej mena Garsson (gaias hjälpreda) eller Irina (den ryska kosmonauten) så förstår jag i alla fall den första. Benke Bengtsson avskydde jag som barn, han var superirriterande, vilket jag även tyckte när jag kollade på serien för några veckor sedan.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D