Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Frågor om Star Wars Clone Wars på Disney+

Startat av jimstrom, 11 augusti 2021 kl. 18:33:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jimstrom

Hej!

Då jag nyligen blev sugen på att se om Clone Wars igen, och funderar på att skaffa Disney+, har jag dock några funderingar.

Det verkar som om The Bad Batch (Uslingarna) har dubbats till svenska, och nu undrar jag om Säsong 6 och 7 också gjorde det? Då det inte fanns med någon svensk dubb på dvd/blue ray till säsong 6 så har jag funderingar om detta, då det verkar som dom flesta andra animations projekt anknytna till Star Wars har dubbats.

Tack på förhand.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Daniel Hofverberg

Ja, alla sju säsonger av Star Wars: The Clone Wars har svenskt, norskt och danskt tal på Disney+. :)

Dock är det bara säsong 7 (som ju producerats speciellt för Disney+) som har finskt tal, medan tidigare säsonger bara har finsk text. Antagligen inget du tycker gör så mycket, men vill nämna det för fullständighetens skull.

Fast det är lite si och så med dubbcredits för serien på de nordiska språken på Disney+...

jimstrom

Rekommenderar varmt denna sida för röstcredits, långt ifrån komplett men det finns svenska credits utsatta för alla animerade serier inom Star Wars.

https://www.starwars.se/text/filmer-tv-serier/517-tidslinje-for-star-wars-the-clone-wars

Får min egna lista med röster att blekna i jämförelse (till mitt försvar så jag gjorde jag den enbart på gehör och uteslutnings metoden :D )

Det gläder mig dock att höra att hela clone wars blivit dubbat, då det påverkar mitt beslut om Disney+ till det positiva.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Daniel Hofverberg

Citat från: jimstrom skrivet 11 augusti 2021 kl. 21:54:37
Rekommenderar varmt denna sida för röstcredits, långt ifrån komplett men det finns svenska credits utsatta för alla animerade serier inom Star Wars.

https://www.starwars.se/text/filmer-tv-serier/517-tidslinje-for-star-wars-the-clone-wars

Får min egna lista med röster att blekna i jämförelse (till mitt försvar så jag gjorde jag den enbart på gehör och uteslutnings metoden :D )
Faktum är att det inte är bland rösterna som dubbcreditsen på Disney+ är lite si och så - tvärtom tror jag nog att deras dubbcredits anger i stort sett samtliga rollfigurer som överhuvudtaget säger en enda replik. Jag kollade på pilotavsnittet nu, och de svenska creditsen namnger 76 rollfigurer och hela rollistan tar upp 7 hela skärmbilder/sidor...! Nu är det nog förmodligen samma utsatta rollista för alla avsnitt i samma säsong, men ändock...

Problemet är att Disney+ inte uppger ett ord om vare sig dubbningsstudio, regissör, översättare, tekniker eller projektledare... :(

Det är bara på den nyproducerade sjunde säsongen som studiocredits finns utsatt, men där är istället rollistan mer bristfällig och uppger bara en handfull rollfigurer per avsnitt och inga "Övriga röster"...


Men den där sidan har minsann inte dubbcredits för alla animerade serier inom Star Wars - bara för senare års produktioner. Där hittar jag inte ett ord om Ewokerna (1985) eller Droiderna (1985), vilket hade varit välbehövligt då båda de serierna saknar officiella credits och det bara är röstidentifiering man har att gå på... :(
(Båda de serierna har ju för övrigt nyligen släppts på Disney+, men saknar där tyvärr de befintliga svenska dubbningarna och har bara engelskt ljudspår och nordiska undertexter. :()

jimstrom

Det är sant nu när d säger det, men då Ewokerna är KM så bör det nog gå att kunna lista ut det, om man kan hitta några avsnitt.

Droiderna är det svårare med dock.

Men både Clone Wars, Bad Batch, Rebels, Resistance och Forces of Destiny är dock utsatta credits på, dock inte på alla avsnitt.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Daniel Hofverberg

Citat från: jimstrom skrivet 12 augusti 2021 kl. 09:57:48
Det är sant nu när d säger det, men då Ewokerna är KM så bör det nog gå att kunna lista ut det, om man kan hitta några avsnitt.

Droiderna är det svårare med dock.
Både Ewokerna och Droiderna finns det två svenska dubbningar av, en för VHS och en för TV. Båda två dubbades av KM Studio för VHS-utgåvor, även om det i Droidernas fall bara rörde sig om några få avsnitt plus specialavsnittet/filmen The Great Heep (48 minuter). För Ewokerna var det alla avsnitt utom två som släpptes på VHS.

Sen har båda serierna sänts på FilmNet i unika dubbningar som mig veterligen bara använts där - Ewokerna dubbades av Eurotroll, och Droiderna dubbades av TuF Studio (Hasse Jonssons gamla dubbningsstudio innan han blev anställd på Eurotroll). FilmNet sände samtliga ordinarie avsnitt av båda serierna, men dock inte The Great Heep av Droiderna.

I TV-dubben av Droiderna är det en kvinnlig skådis som både jag och Erika är osäkra på, men som jag misstänker kan vara Kristin Kaspersen...

jimstrom

Jo jag minns den diskussionen för länge sen, och jag misstänker att kan vara hon också, minns du vem som spelade the Great Heep i special avsnittet, måste vara 30 år sen jag såg det, men någonstans ringer en klocka att det var Gunnar Ernblad.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)