Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Musse Piggs julsaga

Startat av Mysan, 21 september 2007 kl. 15:57:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 17 december 2020 kl. 20:35:21
Gammalt ämne, men jag undrar fortfarande varför Musses julsaga dubbades om?

Jag är inte helt säker, men jag TROR det var för att rösterna skulle vara detsamma som i ramberättelsen där det är med som inslag; Musse Piggs Magiska Jul Julfest Hos Musse, antagligen för att inte irritera barn, så jag tror att det förmodligen bara för just denna film som Musse Piggs Julsaga dubbades om...

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 december 2020 kl. 20:57:57
Jag är inte helt säker, men jag TROR det var för att rösterna skulle vara detsamma som i ramberättelsen där det är med som inslag; Musse Piggs Magiska Jul Julfest Hos Musse, antagligen för att inte irritera barn, så jag tror att det förmodligen bara för just denna film som Musse Piggs Julsaga dubbades om...
Det skulle det förstås kunna vara. Det är också möjligt att Disney helt enkelt inte visste om att det fanns en tidigare dubbning, då ju Disney inte verkar ha lika bra koll på dubbningar av kortfilmer som av långfilmer.

Eller så var det helt enkelt mest praktiskt att dubba hela Musse Piggs magiska jul: Julfest hos Musse, inklusive Musse Piggs julsaga, för att inte dubbningsstudion ska behöva lägga ner tid på att "klistra in" och klippa och tajma in den gamla dubbningen helt rätt - något som trots allt inte lär vara helt okomplicerat, i och med att inslaget i Musse Piggs magiska jul: Julfest hos Musse saknar förtexter och en liten del av slutsången (vilket skulle kräva en del redigering för att tajma in och få att låta bra).


Det mystiska i sammanhanget är dock att nu när Musse Piggs julsaga släppts på Disney+ (släpptes i dagarna i de nordiska länderna, men har funnits med skandinaviska ljudspår på amerikanska tjänsten i ett halvår) används 2002 års omdubb, men där har filmen plötsligt fått en svenskspråkig introsång under förtexterna plus att slutsången är komplett. Jag har inte lyckats lista ut om hela kortfilmen (inklusive för- och eftertexter) dubbades 2002 även fast inte hela skulle användas då, eller om Disney har beställt tilläggsdubb nu i år av introt och delar av outrot. Tyvärr saknas helt svenska och norska dubbcredits på Disney+, så därför kan jag tyvärr inte avgöra det. :(

Även det norska ljudspåret på Disney+ innehåller 2002 års omdubb, och även där med dubbat intro. Jag tycker att det låter som att även det rör sig om att hela filmen dubbades 2002 alternativt att den nydubbats 2020; men där är det inte riktigt lika lätt att avgöra i och med att båda norska dubbningarna har exakt samma sångtexter - men jag tycker mig ändå höra en viss skillnad på körsångarnas sångröster på Disney+ gentemot 1983 års norska originaldubb. Även dialogen är för övrigt mycket snarlik mellan de båda norska dubbningarna, även om en viss bearbetning tycks ha skett 2002 - bland annat hette rollfiguren Skrue i 1983 års dubb (vilket är det norska namnet på Joakim von Anka), som ändrats till Scrooge 2002.

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 augusti 2010 kl. 16:26:17
Jag medger att det finns en likhet med Stephan Carlséns röst, men när jag jämför med Framtida Julens Ande i samma dubbning, som utan tvekan är Stephan, så tycker jag inte att det låter helt likt.

om det inte Stefan så är det kanske Anders Lönnbro? dom har väldigt lika röster ( båda spelade Svarte Petter )

eller står han inte med i dubbcredits?

Steffan Rudvall

Citat från: Will Stewart skrivet  5 december 2021 kl. 18:49:00
om det inte Stefan så är det kanske Anders Lönnbro? dom har väldigt lika röster ( båda spelade Svarte Petter )
Det är dock för sent för att Anders skulle spela Petter.

Will Siv

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 december 2021 kl. 18:51:06
Det är dock för sent för att Anders skulle spela Petter.
ja, jag menade som Jätten Willie ( nuvarande julens ande )

Steffan Rudvall

Citat från: Will Stewart skrivet  5 december 2021 kl. 18:53:12
ja, jag menade som Jätten Willie ( nuvarande julens ande )
Ja det förstår jag, men han har bara dubbat Petter så det är alltså för sent för honom att dubba överhuvudtaget.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 december 2021 kl. 19:19:28
Ja det förstår jag, men han har bara dubbat Petter så det är alltså för sent för honom att dubba överhuvudtaget.

Vem spelar Anders Lönnbro i Piff & Puff: Räddningspatrullen? (jag har ett minne att jag skymtat honom i rollistor på Disneydags 2019 nämligen)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 december 2021 kl. 19:27:55
Vem spelar Anders Lönnbro i Piff & Puff: Räddningspatrullen? (jag har ett minne att jag skymtat honom i rollistor på Disneydags 2019 nämligen)
Tyvärr har jag ingen aning, i alla andra creditslistor som jag har sett hans namn i så är det bara under övriga röster.

Disneyfantasten

Efter att ha sett om filmen idag är jag nu rätt säker på att Olof Lundström spelar både Vargen och Tiggaren i originaldubbningen!  :)

GoboFraggle1983

Jag skulle älska att se VHS-rippningen av originaldubben laddad upp till archive.org :)

Daniel Hofverberg

Citat från: GoboFraggle1983 skrivet 14 april 2022 kl. 01:00:18
Jag skulle älska att se VHS-rippningen av originaldubben laddad upp till archive.org :)
Jag är lite osäker om jag har kvar den på hårddiskarna. Jag ska ta och leta, och har jag det så ordnar jag det. :)

Om inte, så måste det tyvärr dröja tills jag lyckats lösa datorproblemen, då jag just nu tyvärr inte kan digitalisera något.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 april 2022 kl. 01:02:23
Jag är lite osäker om jag har kvar den på hårddiskarna. Jag ska ta och leta, och har jag det så ordnar jag det. :)

Om inte, så måste det tyvärr dröja tills jag lyckats lösa datorproblemen, då jag just nu tyvärr inte kan digitalisera något.
Undrar då hur ljudspåret kommer vara om den läggs up med tanken på att det är VHS. Kan man rengöra ljudet så att ljudet från VHS spelaren inte hörs i bakgrunden?

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 14 april 2022 kl. 09:53:38
Undrar då hur ljudspåret kommer vara om den läggs up med tanken på att det är VHS. Kan man rengöra ljudet så att ljudet från VHS spelaren inte hörs i bakgrunden?
Du underskattar tekniken VHS kan faktiskt låta riktigt bra, och VHS spelaren finns det ingen chans att höra om man inte skulle spela in själva tv-skärmen.

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 april 2022 kl. 10:01:52
Du underskattar tekniken VHS kan faktiskt låta riktigt bra, och VHS spelaren finns det ingen chans att höra om man inte skulle spela in själva tv-skärmen.
Den kan säkert låta bra, men frågan är hur kvalitén på VHS bandets är? Om det kommer märkas med ljudet i bakgrunden osv.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 14 april 2022 kl. 09:53:38
Undrar då hur ljudspåret kommer vara om den läggs up med tanken på att det är VHS. Kan man rengöra ljudet så att ljudet från VHS spelaren inte hörs i bakgrunden?
Det är inget större problem med ljud från VHS, under förutsättning att det är HiFi stereo på bandet och spelaren, och att HiFi-spåret inte är skadat. Det blir kanske inte riktigt DVD-kvalitet, men inte långt ifrån om bara HiFi-spåret är fräscht.

Då är bildkvaliteten en helt annan femma, varför det är betydligt större behov av att synka om till annan bildkälla än att bry sig så mycket om ljudet. Med ljud är det vanligtvis svårt att avgöra om det kommer från VHS, men med bild blir det smärtsamt uppenbart - även om VHS-bild förstås ändå är betydligt bättre än ingenting och vanligtvis fullt sevärt ändå.