Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Musse Piggs julsaga

Startat av Mysan, 21 september 2007 kl. 15:57:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mysan

under svenska röster och credits hittade jag musse piggs julsaga. År 1983 dubben, kan det stämma att den är utgiven av egmont? (då vissa uppgifter kommer från select video)

en bra film för övrigt ;D

Daniel Hofverberg

1983 års originaldubb av Musse Piggs julsaga finns på alla VHS-utgåvor av den samlingsfilm som där kallas Musse Piggs julafton (som förutom den filmen innehåller några klassiska kortfilmer). Exakt samma VHS-film har getts ut upprepade gånger, och alla utgåvor har samma dubbning.

Att det står Select Video som källa beror på att de gett ut kassettband och musiksagor ("band och bok") en gång i tiden med dialogen från filmen, där det råkade stå utsatt credits - något jag inte hittat någon annanstans.

2002 års nydubb har mig veterligen bara använts på DVD-filmen Musse Piggs magiska jul - Julfest hos Musse; ingen annanstans.

Mysan

ok tack för svaret, då borde det va 1983 dubbningen som förekommer på min film som jag tror är utgiven av egmont

TonyTonka

Varför står det Okänd i Musse piggs Julsaga som nuvarande jularnas ande? Om skådisen inte nämns, står bör väl figuren inte stå med på listan? Kan ha fel. Bara en fundering.

Någon som vet vem som gör rösten?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Det finns ingen officiell creditlista till 2002 års omdubb överhuvudtaget, utan den har jag tagit fram genom röstidentifiering. Den dubbningen användes bara på DVD-filmen Musse Piggs magiska jul - Julfest hos Musse, och till den finns bara allmänna credits för hela samlingsfilmen. Därför står inte någon av de specifika rollfigurerna från Musse Piggs julsaga med, utan bara de större i hela filmen (Musse, Kalle, Långben, m.fl).

Då jag inte lyckats att känna igen rösten för Nuvarande Julens Ande och jag anser att det är en så pass viktig roll, så valde jag att skriva ut "Okänd" i det fallet - så brukar jag göra för att förtydliga att det inte är ett överseende, i de fall som relativt stora roller inte har gått att utröna (så att man inte tror att jag missat något). Om det är relativt oväsentliga småroller som jag inte känner igen så skriver jag inte ut så, utan då brukar jag hoppa över rollfiguren helt och hållet.

Men jag vore tacksam om någon känner igen vem den skådisen är.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 augusti 2010 kl. 18:23:30
Det finns ingen officiell creditlista till 2002 års omdubb överhuvudtaget, utan den har jag tagit fram genom röstidentifiering. Den dubbningen användes bara på DVD-filmen Musse Piggs magiska jul - Julfest hos Musse, och till den finns bara allmänna credits för hela samlingsfilmen. Därför står inte någon av de specifika rollfigurerna från Musse Piggs julsaga med, utan bara de större i hela filmen (Musse, Kalle, Långben, m.fl).

Då jag inte lyckats att känna igen rösten för Nuvarande Julens Ande och jag anser att det är en så pass viktig roll, så valde jag att skriva ut "Okänd" i det fallet - så brukar jag göra för att förtydliga att det inte är ett överseende, i de fall som relativt stora roller inte har gått att utröna (så att man inte tror att jag missat något). Om det är relativt oväsentliga småroller som jag inte känner igen så skriver jag inte ut så, utan då brukar jag hoppa över rollfiguren helt och hållet.

Men jag vore tacksam om någon känner igen vem den skådisen är.


Har du möjlighet att lägga upp ett ljudlklipp på rösten i fråga ?

Elios


Daniel Hofverberg

Som önskat kommer här ljudklipp på Nuvarande Julens Ande i 2002 års omdubb av Musse Piggs julsaga. Nu när jag lyssnar igen, så låter rösten vansinnigt bekant och jag borde verkligen känna igen den, men just nu står det helt stilla för mig...

Om det är till någon hjälp för någon, så kommer alltså dubbningen från Musse Piggs magiska jul - Julfest hos Musse, så dubbcreditsen som anges för den samlingsfilmen bör innehålla även alla röster som ingår i just den här filmen:
http://www.dubbningshemsidan.se/credits/mussepiggsmagiskajul/

För övrigt innehåller omdubben av den här filmen en del riktigt klantiga översättningsmissar, som jag inte förstår att ingen reagerat på. Det mest uppenbara är att Ebenezer Scrooge vid ett tillfälle kallar Master Fred för "Kalle"...

TonyTonka

Jag tycker att det låter som Stephan Carlsen. Men jag kan ha fel.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 augusti 2010 kl. 01:01:29
Som önskat kommer här ljudklipp på Nuvarande Julens Ande i 2002 års omdubb av Musse Piggs julsaga. Nu när jag lyssnar igen, så låter rösten vansinnigt bekant och jag borde verkligen känna igen den, men just nu står det helt stilla för mig...

Om det är till någon hjälp för någon, så kommer alltså dubbningen från Musse Piggs magiska jul - Julfest hos Musse, så dubbcreditsen som anges för den samlingsfilmen bör innehålla även alla röster som ingår i just den här filmen:
http://www.dubbningshemsidan.se/credits/mussepiggsmagiskajul/

För övrigt innehåller omdubben av den här filmen en del riktigt klantiga översättningsmissar, som jag inte förstår att ingen reagerat på. Det mest uppenbara är att Ebenezer Scrooge vid ett tillfälle kallar Master Fred för "Kalle"...




Jag är 99% säker på att det är Stephan Carlsén.

ddubbning

Rösten påminner onekligen lite om Stephan Karlsén. Men jag tycker också det finns drag i den som påminner om Roger Storm (visserligen inte med i creditlistan) och Benke Skogholt. Den låter också i viss mån om Anders Öjebo när han gör rösten till Jago i Aladdin.

Erika

Jag tycker också att det låter som Stephan Karlsén.

Hans Tolvaly

Jag är 100% säker på att det där är Stephan, ingen fråga om saken där ;D

Daniel Hofverberg

Jag medger att det finns en likhet med Stephan Carlséns röst, men när jag jämför med Framtida Julens Ande i samma dubbning, som utan tvekan är Stephan, så tycker jag inte att det låter helt likt.

RWB

Kan bekräfta att det är Karlsén. Röstläget och tonen är identiskt med en annan film(ska leta upp den imorrn).