Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Vad är grejen med textstorlek?????

Startat av E, 19 februari 2020 kl. 11:42:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

E

Är jag den enda som inte förstår grejen med att ändra storlek på texter i ett ämne

Daniel: Du sa i nåt ämne att det inte finns nån anledning till att ändra storlek på texten så varför har du det på forumet då ??? Jag menar vad är poängen med det

Jag tycker det borde bara vara samma storlek hela tiden utan att man behöver ändra nåt

Bara ett förslag

Daniel Hofverberg

Det går tyvärr inte ställa in i forumprogramvaran SMF att ta bort/lägga till just textstorlek - utan när det gäller BB-codes (textstorlekar, färger, tabeller, fetstil, bilder o.s.v.) är det allt eller inget som gäller. :( Man kan alltså bara välja att tillåta eller stänga av alla koder, och inte just textstorlekar.

Så vet jag heller inte om det hade varit önskvärt att stänga av textstorlekar helt, då det kan finnas legitima skäl till det. Skriver man vanlig hederlig brödtext finns det knappast någon anledning att ändra textstorlek (särskilt inte i samma mening), men om man exempelvis skriver långa listor eller avsnittslistor med avsnittstitlar kan jag tänka mig att det i vissa fall kan vara praktiskt och värdefullt att kunna ändra textstorlek för vissa texter - exempelvis kan man ju vilja ha rubriker med en större storlek än övrig text för att det ska bli mer överskådligt.

Men man bör ju helt klart vara försiktig när det gäller andra textstorlekar än standard, och tänka sig för om det är klokt att använda i respektive fallet...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 februari 2020 kl. 04:05:09
Så vet jag heller inte om det hade varit önskvärt att stänga av textstorlekar helt, då det kan finnas legitima skäl till det. Skriver man vanlig hederlig brödtext finns det knappast någon anledning att ändra textstorlek (särskilt inte i samma mening), men om man exempelvis skriver långa listor eller avsnittslistor med avsnittstitlar kan jag tänka mig att det i vissa fall kan vara praktiskt och värdefullt att kunna ändra textstorlek för vissa texter - exempelvis kan man ju vilja ha rubriker med en större storlek än övrig text för att det ska bli mer överskådligt.

Men man bör ju helt klart vara försiktig när det gäller andra textstorlekar än standard, och tänka sig för om det är klokt att använda i respektive fallet...

Jag håller med. Det kan finnas enstaka tillfällen när det kan vara befogat att ändra textstorlek, typsnitt, färg m.m. Men det ska i så fall ligga någon väl genomtänkt orsak bakom. Framför allt ska man inte blanda vilt inom samma inlägg.

Om det går vore det kanske bra om endast registrerade medlemmar har tillgång till de här funktionerna inklusive emojis, inte gäster.

Elios

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 februari 2020 kl. 08:59:51
Jag håller med. Det kan finnas enstaka tillfällen när det kan vara befogat att ändra textstorlek, typsnitt, färg m.m. Men det ska i så fall ligga någon väl genomtänkt orsak bakom. Framför allt ska man inte blanda vilt inom samma inlägg.

Om det går vore det kanske bra om endast registrerade medlemmar har tillgång till de här funktionerna inklusive emojis, inte gäster.

Det har du helt klart än poäng i.  ;D