Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Oliver och gänget

Startat av Elios, 4 augusti 2009 kl. 22:45:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Jabberjaw skrivet 22 januari 2022 kl. 13:16:15
Orginaldubbningen av Oliver & Gänget sändes på TV1 under mitten av 90-talet eller början i 2000-talet. Spelade då in både den och:

Dumbo (1941): - 1972-års omdubbning
Lady & Lufsen: 1955 års orginaldubbning

Sedan hade vi Bambi (1942): 1994 års tidiga VHS film med den äldre dubbningen. Minns detta väldigt tydligt då jag såg på Oliver & Gänget väldigt ofta och någon spelade över denna kasett... Så vi hyrde den på biblioteket senare på DVD och då var det orginaldubbningen så reagerade aldrig på något annat på den tiden. Dock så e jag även 100% säker på att jag såg på 1955 års dubb av denna också på TV1/SVT. Har även kassettband med denna dubbningen eftersom jag även ville höra den när jag skulle sova..
Sedan när har Lady & Lufsen sänts på SVT med 1955 års originaldubb? Eller Oliver & gänget för den delen? Jag har inget minne av någotdera, och hittar inga som helst spår av vare sig Lady och Lufsen eller Oliver & gänget på SVTs kanaler när jag letar i Svensk Mediedatabas.

Lady & Lufsen sändes 2012 på både SVT1 och Barnkanalen (men då var det förstås omdubben), men några sändningar före det hittar jag överhuvudtaget inte åt på någon av SVTs kanaler. Och Oliver & gänget hittar jag inga spår av överhuvudtaget på SVTs kanaler, oavsett dubbning. Däremot vet vi ju att Oliver & gänget sänts flertalet gånger på Disney Channel med originaldubben.

Även om det finns vissa program som inte finns referensbandade, så ska ju SMDb ha med kompletta tablåer för SVTs kanaler för alla dagar från 1 januari 1979 och framåt - så man borde kunna se allt som sänts där, även om en del inte råkar finnas referensbandat.

Steffan Rudvall


Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 januari 2022 kl. 19:14:43
Är det verkligen okej att posta länkar till det där?
Det är ärligt talat gränsfall, i och med att originaldubben inte går att tillgå på laglig väg nu - utan bara genom gamla exemplar via exempelvis begagnatmarknaden. Detsamma kan ju också sägas om de flesta VHS-filmer, och de har vi ju låtit länkar finnas kvar till - men nu är väl kanske VHS och DVD inte riktigt jämförbart.

Jag har ärligt talat inte bestämt mig riktigt än för var gränsen ska gå - jag ska rådfråga Erika vad hon tycker också.

BPS

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 januari 2022 kl. 19:14:43
Är det verkligen okej att posta länkar till det där?
Jag vet att de bryter mot copyright regler och så men det där är originaldubbningen och det är något som Disney försöker gömma undan. Och den är uppladdat på en seriös hemsida som är till för att arkivera och jag tycker att originaldubbningen är värd att arkiveras.

Jabberjaw

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 januari 2022 kl. 19:07:36
Sedan när har Lady & Lufsen sänts på SVT med 1955 års originaldubb? Eller Oliver & gänget för den delen? Jag har inget minne av någotdera, och hittar inga som helst spår av vare sig Lady och Lufsen eller Oliver & gänget på SVTs kanaler när jag letar i Svensk Mediedatabas.

Lady & Lufsen sändes 2012 på både SVT1 och Barnkanalen (men då var det förstås omdubben), men några sändningar före det hittar jag överhuvudtaget inte åt på någon av SVTs kanaler. Och Oliver & gänget hittar jag inga spår av överhuvudtaget på SVTs kanaler, oavsett dubbning. Däremot vet vi ju att Oliver & gänget sänts flertalet gånger på Disney Channel med originaldubben.

Även om det finns vissa program som inte finns referensbandade, så ska ju SMDb ha med kompletta tablåer för SVTs kanaler för alla dagar från 1 januari 1979 och framåt - så man borde kunna se allt som sänts där, även om en del inte råkar finnas referensbandat.

Mina föräldrar spelade in banden till mig mellan 1996 - 2000. Och detta var med Kanal 1(TV1) loggan i hörnet.

Oliver & Gänget var som jag skrev en väldigt omtyckt film, särskilt sångerna. Och därav spelade dom in den på VHS. Men just denna spelades av misstag över.. vi gick senare och hyrde filmen på DVD, och då var det samma röster dvs orginaldubbningen.

Lady & Lufsen var även denna en stor favorit och den gick flera gånger om och om. Och min mor hade Extremt mycket kassettband när hon och moster växte upp. Därav fick jag tidigt också hennes "samling". Där fanns ett kassettband med Lady & Lufsen med samma dubbning. Så jag har i stort sett bara hört dessa rösterna i hela mitt liv.  :)

Har bra minne kring just detta. Och det var ungefär sammtidigt som jag såg mycket Pirater i mörka vatten på Cartoon Network. Så det bör vara kring 1997 - 1999 rimligen. För senare så skötte jag sånt själv när jag satt klistrad framför Pokemon.

Tyvärr efter mycket letande har jag bara lyckats hitta Disneydags banden och bandet med Dumbo. Men även mamma är säker på att det var så som sagt.

Henrik Karlsson

Citat från: Zebastian skrivet 22 januari 2022 kl. 04:14:28
https://archive.org/details/oliver-och-ganget-originaldubbningen
Åh vilken chock att se att den finns på nätet! :o Riktig nostalgi när man får höra de gamla riktiga rösterna! :D

Anders M Olsson

#321
Citat från: Jabberjaw skrivet 22 januari 2022 kl. 20:08:29
Mina föräldrar spelade in banden till mig mellan 1996 - 2000. Och detta var med Kanal 1(TV1) loggan i hörnet.

Det låter extremt konstigt, och inget som jag någonsin har hört talas om tidigare.

För som Daniel skriver så borde eventuella sändningar (oaktat dubbningen) av de här filmerna i SVT1 finnas med i SMDBs databas. Även om de av någon anledning skulle ha missats, och inte blivit införda där finns ändå tablåerna till SVTs kanaler i praktiskt taget alla svenska dagstidningar. Då borde sändningarna kunna hittas i tidningar.kb.se. Men inte heller där hittar jag några spår av de här filmerna i SVTs tablåer från den tiden.

Minns du hur loggan såg ut? Om det stod hela ordet "Kanal 1" eller "TV1" var det inte SVT1 utan något annat. SVT1 hade på 90-talet en ensam etta uppbyggd av tre spalter. I början av 2000-talet ändrade de till en solid etta tillsammans med en fembladig/femuddig blomma eller stjärna.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 januari 2022 kl. 06:54:38
För som Daniel skriver så borde eventuella sändningar (oaktat dubbningen) av de här filmerna i SVT1 finnas med i SMDBs databas. Även om de av någon anledning skulle ha missats, och inte blivit införda där finns ändå tablåerna till SVTs kanaler i praktiskt taget alla svenska dagstidningar. Då borde sändningarna kunna hittas i tidningar.kb.se. Men inte heller där hittar jag några spår av de här filmerna i SVTs tablåer från den tiden.
Inte jag heller. Jag har även gått igenom Svenska Dagbladets sidarkiv från hela 1990-talet, och hittar inga spår av Lady och Lufsen i något som liknar TV-tablåer - vare sig på SVT eller någon annan kanal.

Fördelen där gentemot KBs tidningsarkiv är att man får se miniatyrbilder utöver smakprovstexten. Bilderna är visserligen inte tillräckligt högupplösta för att kunna läsa all text, men det är tillräckligt för att kunna se de flesta rubriker och se om det rör sig om tablåsidor eller andra slags tidningssidor. Och det enda som verkar komma från tablåsidor under 1990-talet när jag söker på "Lufsen" är information om Kalle Anka och hans vänner önskar god jul på SVT och TV3.

Skulle filmen ha sänts på någon smal eller udda kanal är det möjligt att Svenska Dagbladet inte hade med tablåer för den kanalen, men SVTs kanaler hade garanterat alla dagstidningar med tablåer för.

Scoobydoofan1

Citat från: Henrik Karlsson skrivet 22 januari 2022 kl. 21:26:45Åh vilken chock att se att den finns på nätet! :o Riktig nostalgi när man får höra de gamla riktiga rösterna! :D
Den är borttagen nu, den är inte tillgänglig längre.

BPS

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 25 april 2023 kl. 12:35:46Den är borttagen nu, den är inte tillgänglig längre.
Jag har lagt ut den på nytt och hoppas att denna får vara kvar.

https://archive.org/details/oliver-ganget-originaldubbning

Scoobydoofan1

Citat från: BPS skrivet 25 april 2023 kl. 13:25:46Jag har lagt ut den på nytt och hoppas att denna får vara kvar.

https://archive.org/details/oliver-ganget-originaldubbning
Tackar för det. Det förklarar ändå inte vad som hände, varför blev den borttagen?

BPS

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 25 april 2023 kl. 13:32:47Tackar för det. Det förklarar ändå inte vad som hände, varför blev den borttagen?
Jag vet inte, det kom till min kännedom först när jag läste ditt inlägg.

Scoobydoofan1

Citat från: BPS skrivet 25 april 2023 kl. 13:35:28Jag vet inte, det kom till min kännedom först när jag läste ditt inlägg.
Okej, det var konstigt, tryckte på länken och det står att den var borttagen.

Scoobydoofan1

Original dubbningen var på Tradera.


https://www.tradera.com/item/302153/597324190/oliver-ganget-nr-27-svenskt-tal-orginaldubb-tommy-nilsson-disney-

Inget skämt.

Det står X36416.2  på DVD skivan i bild 3 i annonsen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  8 juni 2023 kl. 14:27:43Original dubbningen var på Tradera.


https://www.tradera.com/item/302153/597324190/oliver-ganget-nr-27-svenskt-tal-orginaldubb-tommy-nilsson-disney-

Inget skämt.

Det står X36416.2  på DVD skivan i bild 3 i annonsen.
Den brukar dyka upp någon gång då och då, så det förvånar mig inte - jag har själv sett originaldubben på Tradera runt 3 - 4 gånger genom åren. Dock gick ju den här auktionen för 1700 kr, vilket i mina ögon är ett kraftigt överpris. För en så här pass sällsynt film får man nog tyvärr vara beredd att betala ett överpris, men någonstans går ändå gränsen för vad som kan vara rimligt, och 1700 kr är i mina ögon för mycket pengar... :(