Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Intervju med Olav F Andersen i Par i Pixlar Podcast

Startat av RobinUffe, 18 oktober 2021 kl. 20:29:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RobinUffe

Hej!

Här är min intervju med Olav F Andersen - tack för hjälpen till er alla!

Man kan lyssna här:
https://videospelsklubben.se/par-i-pixlar-169-intervju-olav-f-andersen/
https://play.acast.com/s/paripixlar/http%3A%2F%2Fparipixlar.wordpress.com%2F%3Fp%3D980
www.paripixlar.se

Podcasten finns också i nästan alla podcast-appar.

URSPRUNGSINLÄGG:

Hej. Jag ska i min podcast snart intervjua Olav F Andersen - röstskådespelare.
Jag vill då visa honom en massa klipp från saker han medverkat i - korta klipp alltså.
Material jag redan har: Sailor Moon, Djurgården, Karl Alfred, Superfamiljen, Saber Rider, Åskbåten, Zorro, Denver och Freakazoid.

Jag söker alltså efter klipp (på exempelvis Youtube) där han medverkar.
Efterlyser specifikt Videobolagets dubb av Barbapapa där han spelar Barbapapa.
Det är svårt att hitta specifik info om vad han medverkat i så jag kastar ut frågan här och hoppas på napp.

Tack på förhand.
Podden heter Par i Pixlar - och det var jag som för några år sedan hittade dubbaren till Cyborg 009.


Erika

#2
Han var även med i Sigge och Siri (de avsnitt som dubbades av Videobolaget/Kit & co), men tyvärr kunde inte jag hitta något på Youtube... :( Samma gäller äldre dubbningar av Looney Tunes som han var med i.

Däremot hittade jag ett avsnitt av Bertha (vhs-dubbning ska tilläggas; SVT har sänt tv-serien med en annan dubbning som de själva låg bakom, och med helt andra röster. Även TV4 har sänt tv-serien, men minns inget av dubben) där Olav F. Andersen sjunger ledmotivet och gör ett par roller (t. ex. Ted):
https://www.youtube.com/watch?v=xLCNTBqN6S0

Kom även på han gjorde även rösten till Fearless Leader i Rocky och Bullwinkle på äventyr (2000), ingen aning om var man kan få tag på dubbningen. Detsamma gäller Polisskolan (animerad tv-serie baserad på filmerna). Babar och hans vänner (långfilm från 1989) är en till dubbning han har varit med i,
den finns på Youtube. Låt oss heller inte glömma Gullivers resor där Olav är speaker (det är en lektordubbning i detta fall...), men den kunde inte jag hitta med svenskt tal på Youtube. Däremot finns Mofli, den sista koalan där. 

RobinUffe

Tusen tack för allt såhär långt!

Visst gör han även filuren som syns i detta klipp från Krambjörnarna? Spola till 2.50
https://www.youtube.com/watch?v=7nPG4IzEtVI&list=PLGj0JgkQIwhDd5bi4akSr3-uk0aDFP1cj&index=24

JRL

Citat från: RobinUffe skrivet 18 oktober 2021 kl. 23:50:05
Tusen tack för allt såhär långt!

Visst gör han även filuren som syns i detta klipp från Krambjörnarna? Spola till 2.50
https://www.youtube.com/watch?v=7nPG4IzEtVI&list=PLGj0JgkQIwhDd5bi4akSr3-uk0aDFP1cj&index=24

Det är definitivt han som hörs.

Han gjorde även några roller i Knasen, bland annat Nollan, men vid en snabb sökning kunde jag tyvärr inte hitta något klipp därifrån. Kanske du har mer tur...?

Och just det, det är jättekul att du ska göra det här, och att Olav ställde upp; jag kommer att lyssna på programmet med stort intresse! Han är ju utan tvekan den mest mytomspunna personen av alla inom svensk dubbning (E.H. Brochmann undantaget!)

MOA

Citat från: JRL skrivet 19 oktober 2021 kl. 04:10:03
Det är definitivt han som hörs.

Han gjorde även några roller i Knasen, bland annat Nollan, men vid en snabb sökning kunde jag tyvärr inte hitta något klipp därifrån. Kanske du har mer tur...?

Och just det, det är jättekul att du ska göra det här, och att Olav ställde upp; jag kommer att lyssna på programmet med stort intresse! Han är ju utan tvekan den mest mytomspunna personen av alla inom svensk dubbning (E.H. Brochmann undantaget!)
Jag kommer också att lyssna

jimstrom

"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

RobinUffe

Mer klipp sökes fortfarande. Dem jag har såhär långt är:

Djurgården
Denver - Den Siste Dinosaurien
Zorro
Superfamiljen
Karl-Alfred
Åskbåten
Saber Rider
Sailor Moon
Barbapappa
Barbar
Rocky och Bullwinkle
Freakazoid
Leksaksmaskinen
Krambjörnarna
Mofli.

MOA

Citat från: RobinUffe skrivet 20 mars 2022 kl. 20:26:53
Mer klipp sökes fortfarande. Dem jag har såhär långt är:

Djurgården
Denver - Den Siste Dinosaurien
Zorro
Superfamiljen
Karl-Alfred
Åskbåten
Saber Rider
Sailor Moon
Barbapappa
Barbar
Rocky och Bullwinkle
Freakazoid
Leksaksmaskinen
Krambjörnarna
Mofli.
De där klippen kommer du långt med
Förresten har jag en annan idé men de får vi ta privat

Erika

Nu hittar jag inte någon av "filmerna" på Youtube (eller ens andra ställen, för den delen), men för några år sedan var det en person hade lagt upp två avsnitt av en animerad tv-serie baserad på Ringaren i Notre Dame. Vill minnas Olav F Andersen var med där och gjorde rösten till Quasimodo.   

Erik Friman

För att tillägga var han med i serierna
Bouli - den lille snögubben och
Zoo Cup - Djurens fotbolls-VM där han gör rösten som Bo A Orm.

MOA


RobinUffe

Tusen tack för dem sista bidragen. Jag såg dock dessa försent.
Den goda nyheten är att intervjun är genomförd. Jag sitter och klipper allt för tillfället, och jag tror en del saker som framkommer i intervjun aldrig berättats tidigare.
Både saker om Sailor Moon, men också serier som exempelvis Djurgården. Jag hoppas att ni lyssnar när avsnittet släpps. Jag kommer såklart att posta en länk här i tråden när det är dags.
Tusen TUSEN tack för er hjälp! Ni har varit guld!

MOA

Citat från: RobinUffe skrivet 23 april 2022 kl. 23:26:36
Tusen tack för dem sista bidragen. Jag såg dock dessa försent.
Den goda nyheten är att intervjun är genomförd. Jag sitter och klipper allt för tillfället, och jag tror en del saker som framkommer i intervjun aldrig berättats tidigare.
Både saker om Sailor Moon, men också serier som exempelvis Djurgården. Jag hoppas att ni lyssnar när avsnittet släpps. Jag kommer såklart att posta en länk här i tråden när det är dags.
Tusen TUSEN tack för er hjälp! Ni har varit guld!
Varsågod ;D

RobinUffe