Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Batman The Animated Series - DVD-släpp

Startat av Igthorn, 12 juli 2011 kl. 19:28:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Igthorn

Hade egentligen tänkt försöka få tag i Warner Bros själva men då det inte tycks finnas någon svensk websida med kontaktinfo så får jag göra ett försök här istället.
Skaffade tidigare de två Batman-boxar på den klassiska tecknade tv-serien från 1992 som förutom originalspråk även innehåller svenskdubbningen. Dock var det bara hälften av de avsnitt som visats i Sverige som släppts, vilket var 2006 om jag inte minns fel, ber om ursäkt för de knapphändiga uppgifterna.
Undrar ju såklart om någon sett fler DVDer med svenskdubbningen. På engelska finns men det är framförallt den svenska som är av mest intresse, särskilt då båda språk finns med.

Alternativt om det finns lämplig kontaktmail till Warner Bros i Sverige, typ pressansvarig eller liknande.

All hjälp uppskattas.

Daniel Hofverberg

Tyvärr har de resterande avsnitten av Batman - The Animated Series inte släppts på DVD med svenskt tal. De två DVD-volymerna som släpptes 2006 med totalt 56 avsnitt är tyvärr allt som finns att tillgå på DVD. Jag har heller inte hört om några planer på att släppa resten av serien, och serien finns inte med i Warners nuvarande releaseplan.

Det finns som sagt utländska DVD-boxar med de saknade avsnitten, men ingen av de utländska DVD-utgåvorna har svenskt ljudspår. Jag tycker själv det är mycket tråkigt, och jag vet ärligt talat inte hur Warner egentligen resonerar. Min spontana gissning är att de två äldre volymerna sålt för dåligt, så att de därför inte har velat prioritera Skandinavien.

Tyvärr har jag inte själv någon fungerande mailadress till Warner Bros. Entertainment i Sverige, och adresserna till de kontakter på Warner som hjälpt mig tidigare (med creditlistor och annat) fungerar tyvärr inte längre. Warner har inte ens någon pressansvarig i Sverige, utan de har överlåtit allt pressansvar till en extern PR-firma (Cohn & Wolfe i Stockholm). De har jag givetvis mailadresser till, men det lär inte hjälpa då en anlitad PR-firma förstås inte har något att säga till om angående Warners releaser eller kan svara på något om kommande planer.

Warner Bros. är dessutom ett väldigt centralstyrt företag, så jag misstänker skarpt att det svenska kontoret inte har särskilt mycket att säga till om. Så förmodligen är det hos huvudkontoret i USA som besluten fattas angående vad som ska släppas på DVD i Sverige.

Igthorn

Det var tråkigt att höra. Jag ska göra ett halvhjärtat försök att fråga huvudkontoret om de nu kan ge något svar, men är det så som du säger att det är ekonomin som tryter så har jag inga större förhoppningar. Måste ju ändå vara rätt vågat att släppa så pass gamla serier i ett land som förmodligen inte har samma målgrupp.

Tack för ditt snabba svar Daniel förresten.

_Alexander_

Endast volym 1 och 2 har släppts även i England, så det kan ju vara en orsak till varför vi i Skandinavien inte heller har fått resterande volymer, jag vet inte hur det står till med övriga Europa, men det är väl inte omöjligt att Warner inte har satsat på de volymerna där heller. ^^


_Alexander_

Jo precis, i USA är hela serien släppts, precis som det mesta, men i Europa (i synnerhet Norden) är det ju en hel del som saknas, av många serier, Scooby-Doo och Flinta är ju bara ett axplock av serier som bara släppts en bråkdel av... :/

Daniel Hofverberg

Jo, det är verkligen tråkigt att USA generellt sett prioriteras så väldigt mycket högre än Europa i allmänhet och Skandinavien i synnerhet.

I det här fallet verkar volym 3 av Batman - The Animated Series bara släppts i USA som enda land i världen. Därmed ökar i alla fall chanserna lite grand att få en svenskdubbad utgåva, då det inte bara är Skandinavien som valts bort. Alla större filmbolag föredrar ju att samordna utsläpp och mastring till många länder samtidigt, så om den här volymen ännu inte släppts i Europa överhuvudtaget så finns det i alla fall en chans att få en svenskdubbad utgåva.

Värst är det ju när boxar släppts i resten av Europa men inte just i Sverige (såsom fallet varit med bl.a. många av Familjen Flinta-säsongerna), för då vet man ju att Europa har prioriterats men att Sverige inte har ansetts som en tillräckligt viktig marknad. Märkligast (och värst) av allt är det i de fall som TV-serieboxar släppts i Norge och Danmark men inte i Sverige; såsom Warner exempelvis gjort med Cityakuten. Då kan man dra slutsatsen att chansen är minimal att det någonsin kommer att komma svenska utgåvor.

Men i och med att det var så länge sedan de tidigare volymerna kom så finns det väl tyvärr en överhängande risk att Warner har ansett att de två första volymerna har sålt för dåligt i Europa överhuvudtaget, så att de valt bort hela Europa för volym 3...

Igthorn

Än har jag inte fått något svar från Warner Bros. Antingen har de inte hunnit svara eller så struntar de i att svara, vad nu det ska vara bra för...

Beck

Hej!

Finns avsnitten "The Last Laugh", "Two-Face Part 1" och "Two-Face Part 2" på DVD med svenska röster?
(Mattias Knave som Batman)

Daniel Hofverberg

Ja, de tre avsnitten finns med i den första DVD-volymen av Batman - The Animated Series, och de dubbades av Mediadubb International.

moviefan


Jabberjaw

Citat från: moviefan skrivet  8 december 2018 kl. 20:00:13
http://www.kvarnvideo.se/se/art/batman-dc-comics-collection-sasong-1-1.php

Kan det verkligen vara så att denna dvd utgåva har svenskt tal ?   :D :D :D :D

Det är en helt annan nyare Batman serie från 2004, än den som diskuteras. Och den där utgåvan är en import engelsk utgåva som visserligen innehåller svenskt tal. Men som Discshop har sålt i flera års tid inklusive den nordiska versionen av den boxen.