Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Goliat (1980) avsnittsguide

Startat av Goliat, 23 februari 2022 kl. 10:55:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 24 februari 2022 kl. 14:06:59
Jag tvivlar på att det är samma Anders Jansson som du syftar på som omnämns på listan, om du menar han som gjorde rösten till Bruce i Hitta Nemo. Anders Jansson är ju trots allt ett ganska vanligt namn.

Det har du baskemej rätt i, har för mig att någon Jansson är med i en KM-musiksaga, så Anders Jansson kanske är släkt med honom...

Förövrigt är det också samma sak med Anders Johansson som medverkat dels i en KM-musiksaga av Kalle Anka i Djungeln 1990 som Aracuan och dels som körsångare i Disneydags CD-skivan 1993. (men den mer kända är Anders "Ankan" Johansson, som bland annat varit programledare i Fiska Med Anders, Djursjukhuset, med mera)

Goliat

Från samma "berättarröst man 2"

andra rösten i klippet är väl samma som gjorde Popeye på 90-talet?

Goliat

#17
Vill bara skriva hur glad jag blir att det finns lite intresse för serien, tyvärr är den allt för dåligt dokumenterad. Ändå är det många som minns den.

från ett av VHS-banden:










Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet 24 februari 2022 kl. 14:36:11
Från samma "berättarröst man 2"

andra rösten i klippet är väl samma som gjorde Popeye på 90-talet?
Det låter lite som Fredrik Dolk som har spelat Karl Alfred...

Goliat


gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 24 februari 2022 kl. 16:43:43
KM studio gjord alltså orginal röster och inte bara dubbning.

Som Svingelskogen till exempel.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 februari 2022 kl. 13:23:26
Luktar KM Studio...

Fast Egil Nilsson och Evert Lind har jag aldrig hört talas om...

August Wanngren misstänker jag är släkt med Peter Wanngren...

Jag trodde inte att Anders Jansson var aktiv såpass tidigt...

Vilka är Per Eriksson och Jan Eriksson ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 24 februari 2022 kl. 16:47:25
Vilka är Per Eriksson och Jan Eriksson ?

Jan Eriksson spelade Pinocchio och Christoffer Robin i musiksagor på 1980-talet.

Pelle Eriksson spelade Ior i musiksagan Nalle Puh och Honungsträdet från 1985.

Erika

Citat från: Goliat skrivet 24 februari 2022 kl. 14:31:16
Det verkar finns 2 eller möjligen 3 olika dubbningar, det kan vara så att de bytte efter ett par intervaller? Den gick trots allt i rätt många år.

Det stämmer att det finns minst tre olika röstuppsättningar, dock vill jag minnas att de tidigare avsnitten (där två eller tre personer gjorde alla rösterna) dubbades om för ett par vhs-utgåvor. Därav att det finns minst tre olika.

Hittade lite information (via förhandstittar på KB:s tidningstjänst) om de avsnitten som Monica Forsberg & co var inblandade i, trollkarlen Onde spelas av skådespelaren Alf Nilsson (1930-2018) medan Goliat spelas av sonen Egil Gry (som återfinns i creditlistan med efternamnet Nilsson).   

Goliat

Citat från: Erika skrivet 24 februari 2022 kl. 19:50:56
Det stämmer att det finns minst tre olika röstuppsättningar, dock vill jag minnas att de tidigare avsnitten (där två eller tre personer gjorde alla rösterna) dubbades om för ett par vhs-utgåvor. Därav att det finns minst tre olika.

Hittade lite information (via förhandstittar på KB:s tidningstjänst) om de avsnitten som Monica Forsberg & co var inblandade i, trollkarlen Onde spelas av skådespelaren Alf Nilsson (1930-2018) medan Goliat spelas av sonen Egil Gry (som återfinns i creditlistan med efternamnet Nilsson).   

Då har vi listat ut två röster IAF. Skulle vilja rota mer i det där. Är så konstigt att så lite Finns om serien.

Oskar

#26
Orginaldubbning inspelad hos KM studio omdubb troligen videobolaget/kit sundqvist eller pangljud/pangstudio eller Eurotroll.

MOA

Citat från: Goliat skrivet 24 februari 2022 kl. 14:21:34
Det verkar finnas flera berättarröster nu när jag går igenom
Gunnar Ernblad känns igen varsomhelst!