Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

DVD Spelare?

Startat av Scoobydoofan1, 23 april 2023 kl. 12:05:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Scoobydoofan1

Är det nån som vet vart man kan få tag på en bra DVD spelare som fungerar i region 2? En DVD spelare som är liten och inte överhettas med hur länge man använder den osv? Är det nån som har nån ide? 

Elios

Borde väl finns bra på Elgiganten. 8)

Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 23 april 2023 kl. 12:05:53Är det nån som vet vart man kan få tag på en bra DVD spelare som fungerar i region 2? En DVD spelare som är liten och inte överhettas med hur länge man använder den osv? Är det nån som har nån ide?
Region 2 är ju den vanliga regionen här i Europa, så det är bara att gå till närmaste radioaffär och se vad de har att erbjuda. Men du kanske menar region 1 (USA)?

Det där med risk för överhettning är nog mest en skröna, och inget man normalt behöver tänka på. Jag har aldrig haft någon spelare (varken DVD- eller annan) med sådana problem. Det kanske var ett problem för länge sen med gamla spelare som drog mycket ström och utvecklade mycket värme. Men ju nyare elektronik desto mindre strömförbrukning och mindre värmeutveckling.

Fast det är klart, om du tänker stoppa in spelaren i ett trångt utrymme helt utan ventilation, så kanske... Då är nog vilken spelare som helst i farozonen.

Men om du ska köpa en ny spelare, vore det inte bättre att satsa på en Blu-rayspelare? Jag förmodar att du tänker ha kvar spelaren några år, och även om du inte är intresserad av Blu-ray i dag är det troligt att du förr eller senare kommer att önska dig bättre bildkvalité än vad DVD kan ge.

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 april 2023 kl. 13:04:14Region 2 är ju den vanliga regionen här i Europa, så det är bara att gå till närmaste radioaffär och se vad de har att erbjuda. Men du kanske menar region 1 (USA)?

Det där med risk för överhettning är nog mest en skröna, och inget man normalt behöver tänka på. Jag har aldrig haft någon spelare (varken DVD- eller annan) med sådana problem. Det kanske var ett problem för länge sen med gamla spelare som drog mycket ström och utvecklade mycket värme. Men ju nyare elektronik desto mindre strömförbrukning och mindre värmeutveckling.

Fast det är klart, om du tänker stoppa in spelaren i ett trångt utrymme helt utan ventilation, så kanske... Då är nog vilken spelare som helst i farozonen.

Men om du ska köpa en ny spelare, vore det inte bättre att satsa på en Blu-rayspelare? Jag förmodar att du tänker ha kvar spelaren några år, och även om du inte är intresserad av Blu-ray i dag är det troligt att du förr eller senare kommer att önska dig bättre bildkvalité än vad DVD kan ge.
Det är det som är poängen, att behålla den i fungerande kondition som den var nyköpt, och ha den på en bra plats där det finns gott om ventilation och rummet är svalt så att DVD spelaren kan fungera utan problem. Finns det Blu-ray spelare som kan spela up DVD skivor utan problem? Har ingen koll över det, kunde du ge ett par länkar på bra Blu-ray spelare från elgiganten är du snäll? När det kommer till att jämföra DVD och Blu-ray när det handlar om specifikationer och allt annat så är det bara att vara ute och cykla.

Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 23 april 2023 kl. 13:37:28Finns det Blu-ray spelare som kan spela up DVD skivor utan problem?
Alla Blu-ray-spelare kan även spela DVD-skivor.

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 23 april 2023 kl. 13:37:28Har ingen koll över det, kunde du ge ett par länkar på bra Blu-ray spelare från elgiganten är du snäll?
Just Elgiganten tycks inte ha något jättestort sortiment.
https://www.elgiganten.se/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbehor/tillbehor-till-tv/blu-ray-dvd-spelare
De har fyra spelare från Sony, varav den billigaste bara är för DVD. Sen finns det för Blu-ray, Blu-ray 3D och 4K UHD. Jag kan inte se något speciellt skäl att undvika någon av modellerna. Sony är en stor tillverkare med gott rykte.

Det finns säkert andra butiker som har större urval och andra fabrikat.

Dubintrested

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 april 2023 kl. 14:08:42Alla Blu-ray-spelare kan även spela DVD-skivor.
Just Elgiganten tycks inte ha något jättestort sortiment.
https://www.elgiganten.se/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbehor/tillbehor-till-tv/blu-ray-dvd-spelare
De har fyra spelare från Sony, varav den billigaste bara är för DVD. Sen finns det för Blu-ray, Blu-ray 3D och 4K UHD. Jag kan inte se något speciellt skäl att undvika någon av modellerna. Sony är en stor tillverkare med gott rykte.

Det finns säkert andra butiker som har större urval och andra fabrikat.
Är Sony att föredra eftersom att blu-ray formatet är deras uppfinning?

Elios

Vilken behöver du? Du vill inte ha Bluray istället då? 

Anders M Olsson

Citat från: Dubinterested skrivet 23 april 2023 kl. 14:29:30Är Sony att föredra eftersom att blu-ray formatet är deras uppfinning?
Jag kan inte tänka mig att det skulle spela någon roll så länge man väljer något stort och känt fabrikat.

Scoobydoofan1

Citat från: Elios skrivet 23 april 2023 kl. 14:30:01Vilken behöver du? Du vill inte ha Bluray istället då?
Det beror på, söker efter nånting som spelar DVD och blu- ray som har tillgång till HDMI kabel. Det spelar ingen roll om det är en DVD spelare eller Blu-ray spelare, bara att den fungerar och spelar i bra form och takt.

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 april 2023 kl. 14:46:23Jag kan inte tänka mig att det skulle spela någon roll så länge man väljer något stort och känt fabrikat.
Inte bara det, utan att den spelar utan att nånting krånglar sig.

Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 23 april 2023 kl. 14:47:00Det beror på, söker efter nånting som spelar DVD och blu- ray som har tillgång till HDMI kabel. Det spelar ingen roll om det är en DVD spelare eller Blu-ray spelare, bara att den fungerar och spelar i bra form och takt.
En Blu-ray-spelare kan spela både DVD- och Blu-ray-skivor, men en DVD-spelare kan INTE spela Blu-ray-skivor. Det är kanske självklart, men jag säger det ändå för att det inte ska missförstås.

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 april 2023 kl. 15:49:04En Blu-ray-spelare kan spela både DVD- och Blu-ray-skivor, men en DVD-spelare kan INTE spela Blu-ray-skivor. Det är kanske självklart, men jag säger det ändå för att det inte ska missförstås.
Då är det tydligt, frågan är dock vilken Blu-ray spelare är bra att köpa med HDMI kabel?

Anders M Olsson

#12
Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 24 april 2023 kl. 01:14:41Då är det tydligt, frågan är dock vilken Blu-ray spelare är bra att köpa med HDMI kabel?
Alla Blu-ray-spelare har minst en HDMI-kontakt. En del har två, vilket kan vara praktiskt om man har en surroundförstärkare.

I så fall kopplar man en kabel till TV:n och en till förstärkaren. Om spelaren bara har en enda HDMI-kontakt måste man koppla den till förstärkaren, och sen dra en kabel från förstärkaren till TV:n. Då måste man alltid slå på förstärkaren för att kunna använda spelaren, annars får man varken ljud eller bild.

Har du ingen surroundförstärkare, och inte tänker skaffa någon, behöver du inte bry dig om ifall spelaren har en eller två HDMI-kontakter.

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 23 april 2023 kl. 14:47:30Inte bara det, utan att den spelar utan att nånting krånglar sig.
Varför är du så orolig för att något ska krångla? Välj bara en spelare av känt märke, så finns det ingen anledning att tro annat än att den kommer att göra vad den ska. Jag kan inte rekommendera någon speciell spelare. Det finns så oerhört mycket på marknaden, och jag har ingen djupare erfarenhet av andra än de spelare som jag själv har i min ägo, och som alla har fungerat bra.

Min nyaste spelare, som jag använder nästan dagligen, är en Sony UBP-X700.

Elios

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 23 april 2023 kl. 14:47:00Det beror på, söker efter nånting som spelar DVD och blu- ray som har tillgång till HDMI kabel. Det spelar ingen roll om det är en DVD spelare eller Blu-ray spelare, bara att den fungerar och spelar i bra form och takt.
Du har inget Ps4 eller nån konsol för att där kan dom också spelas. 

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 24 april 2023 kl. 07:37:45Varför är du så orolig för att något ska krångla? Välj bara en spelare av känt märke, så finns det ingen anledning att tro annat än att den kommer att göra vad den ska. Jag kan inte rekommendera någon speciell spelare. Det finns så oerhört mycket på marknaden, och jag har ingen djupare erfarenhet av andra än de spelare som jag själv har i min ägo, och som alla har fungerat bra.

Min nyaste spelare, som jag använder nästan dagligen, är en Sony UBP-X700.
Själv har jag en Blu-Ray-spelare av märket Philips, som fungerar bra. Kommer inte ihåg modellbeteckningen just nu, men då den har några år på nacken finns exakt samma modell förmodligen inte längre att tillgå i handeln.

Min spelare är regionsfri för DVD, men tyvärr inte för Blu-Ray.