Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

DVD Spelare?

Startat av Scoobydoofan1, 23 april 2023 kl. 12:05:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dubintrested

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 april 2023 kl. 15:49:04En Blu-ray-spelare kan spela både DVD- och Blu-ray-skivor, men en DVD-spelare kan INTE spela Blu-ray-skivor. Det är kanske självklart, men jag säger det ändå för att det inte ska missförstås.
Hur kan Blu-ray spelare spela upp DVD det är väl fel laser Blu-ray heter väl så för att den har en blå laser

Steffan Rudvall

Citat från: Dubinterested skrivet 24 april 2023 kl. 20:47:40Hur kan Blu-ray spelare spela upp DVD det är väl fel laser Blu-ray heter väl så för att den har en blå laser
Blu-ray spelare har väl både en blå men också en röd laser för att vara bakåtkompatibel.

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 april 2023 kl. 20:59:02Blu-ray spelare har väl både en blå men också en röd laser för att vara bakåtkompatibel.
De flesta Blu-rayspelarna har t.o.m. tre lasrar. Förutom en röd för DVD och en "blå" (egentligen violett) för Blu-ray finns det även en infraröd för CD.
http://www.repairfaq.org/sam/Blu-ray/site1/diode.html

Enligt samma princip har DVD-spelare två lasrar, en för DVD och en för CD. Några tidiga DVD-spelare hade bara en laser - en röd - som användes både för DVD och CD. Det fungerade bra för fabrikspressade CD, men på sådana spelare gick det inte att spela brända CD-skivor.

Playstation 4 kan enligt uppgift inte spela CD-skivor, så jag gissar att den bara har två lasrar.

Scoobydoofan1

Citat från: Elios skrivet 24 april 2023 kl. 17:13:42Du har inget Ps4 eller nån konsol för att där kan dom också spelas.
Tyvärr inte, och varför PS4? Är inte Blu-ray eller en DVD spelare bättre än PS4?

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 25 april 2023 kl. 11:14:43Tyvärr inte, och varför PS4? Är inte Blu-ray eller en DVD spelare bättre än PS4?
Han tar nog PS4 som ett exempel då det är en spelkonsol som många har som dessutom kan spela Blu-ray och DVD.

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 april 2023 kl. 11:59:15Han tar nog PS4 som ett exempel då det är en spelkonsol som många har som dessutom kan spela Blu-ray och DVD.
Okej.

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 25 april 2023 kl. 11:59:15Han tar nog PS4 som ett exempel då det är en spelkonsol som många har som dessutom kan spela Blu-ray och DVD.
Precis. 

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet 25 april 2023 kl. 07:55:52De flesta Blu-rayspelarna har t.o.m. tre lasrar. Förutom en röd för DVD och en "blå" (egentligen violett) för Blu-ray finns det även en infraröd för CD.
http://www.repairfaq.org/sam/Blu-ray/site1/diode.html

Enligt samma princip har DVD-spelare två lasrar, en för DVD och en för CD. Några tidiga DVD-spelare hade bara en laser - en röd - som användes både för DVD och CD. Det fungerade bra för fabrikspressade CD, men på sådana spelare gick det inte att spela brända CD-skivor.

Playstation 4 kan enligt uppgift inte spela CD-skivor, så jag gissar att den bara har två lasrar.
Vilken är en bra DVD spelare som är region fri?

Scoobydoofan1

Är det nån som har mer koll på specifikationerna när det gäller DVD spelare? till exempel external DVD spelare osv?

Scoobydoofan1

#24
Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 april 2023 kl. 14:08:42Alla Blu-ray-spelare kan även spela DVD-skivor.
Just Elgiganten tycks inte ha något jättestort sortiment.
https://www.elgiganten.se/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbehor/tillbehor-till-tv/blu-ray-dvd-spelare
De har fyra spelare från Sony, varav den billigaste bara är för DVD. Sen finns det för Blu-ray, Blu-ray 3D och 4K UHD. Jag kan inte se något speciellt skäl att undvika någon av modellerna. Sony är en stor tillverkare med gott rykte.

Det finns säkert andra butiker som har större urval och andra fabrikat.
Skulle du kunna ge ett par länkar till dom andra fabrikerna när det gäller region fria DVD spelare? Samma sak till andra som kan hjälpa till. Det här är ett exempel.

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/tv-tillbehor/dvd-spelare/denver-dvd-spelare-med-scart-och-hdmi-p49225

Scoobydoofan1

Hur skaffar man en DVD spelare/Brännare? Vad är skillnaden och vilken är bra? Kan nån förklara? Kan exemplar visas?

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 18 september 2023 kl. 11:20:36Hur skaffar man en DVD spelare/Brännare? Vad är skillnaden och vilken är bra? Kan nån förklara? Kan exemplar visas?
Om du vill göra egna skivor så är det ju DVD Burner som gäller.

Scoobydoofan1

#27
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 september 2023 kl. 11:25:02Om du vill göra egna skivor så är det ju DVD Burner som gäller.
Är inte det likadant med en DVD spelare eller är det bara att spela upp DVD utgåvorna? Frågar bara när det gäller DVD spelaren. Vad rekommenderar ni på forumet?

gstone

Jag tror jag kanske behöver lagga eller skaffa en ny Blu Ray spelare.

Det snare kan nog bli rätt svårt dock :-\
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 18 september 2023 kl. 11:20:36Hur skaffar man en DVD spelare/Brännare? Vad är skillnaden och vilken är bra? Kan nån förklara? Kan exemplar visas?
Hur man skaffar? Ja, det är väl bara att gå in i en butik och köpa en, eller beställa på nätet!

Med en brännare kan man, förutom att spela skivor, även göra egna. Det finns i huvudsak två olika sorter, dels fristående apparater som kan spela in program på skiva från TV-antennen eller annan videokälla, dels sådana som man kopplar till en dator.

Fristående apparater kan ibland även ha en hårddisk som man först spelar in på, och sen kan man välja vilket eller vilka program från hårddisken som man vill kopiera ("bränna") ut på skiva.

Brännare till datorn kan antingen vara externa (ansluts via USB) eller interna som man bygger in i datorn. För att använda en sån måste man ha olika program, dels för att spela skivor, dels för att skapa egna. När man sammanställer innehållet som ska brännas ut på skiva kallas det för att man "mastrar" skivan. Det finns många olika program att välja på för ändamålet, allt från gratisprogram till dyra professionella program som kostar tiotusentals kronor.

Jag kan inte ge några direkta köpråd på vilka som är bra. Det kommer nya modeller hela tiden, så det som jag själv har och köpte för några år sen, går förmodligen inte att köpa exakt likadana nu. Du får själv gå och titta i någon affär, eller söka på nätet.

Jag förstår inte alls vad du menar med frågan "Kan exemplar visas?".