Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Den lilla sjöjungfrun (Disney)

Startat av Rosenlund, 14 februari 2012 kl. 19:42:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Citat från: Anders M Olsson skrivet 14 november 2013 kl. 08:46:04
Bara för att hålla pedanterna sysselsatta: I årets utgåvor av Den lilla sjöjungfrun har två scener råkat byta plats.


http://youtu.be/I5vHZH-YJQA

Observera att etiketterna i videon inte är riktigt rättvisande. Den högra bilden (som är märkt Blu-ray) avser alla utgåvor från i år, både på DVD och Blu-ray. Den vänstra bilden (märkt DVD) avser tidigare års utgåvor, och där är alltså ordningsföljden den rätta.

Det påstås att Disney i USA erbjuder sina kunder att få skivorna utbytta mot rättade exemplar. Disney i Sverige meddelar att det inte finns några sådana planer här.

Vilka scener har bytt plats ? (Youtube länken fungerar inte)

Alexander

Citat från: moviefan skrivet  2 juli 2017 kl. 20:09:09
Vilka scener har bytt plats ? (Youtube länken fungerar inte)

Jo, när Disney gjorde restaureringen av filmen för de senaste Blu-ray och DVD utgåvorna råkade de bytta plats på två sekvensbilder. Detta sker under sången "Del av din värld". Där Blunders ledsna reaktion och sekvensen i slutet där Ariel simmar ner har bytt plats.

Här är orginalet:

https://m.youtube.com/watch?v=SXKlJuO07eM

Och här är Blu-ray utgåvan:

https://m.youtube.com/watch?v=1Kg57ivgvFE


moviefan

Citat från: Alexander skrivet  2 juli 2017 kl. 21:33:37
Jo, när Disney gjorde restaureringen av filmen för de senaste Blu-ray och DVD utgåvorna råkade de bytta plats på två sekvensbilder. Detta sker under sången "Del av din värld". Där Blunders ledsna reaktion och sekvensen i slutet där Ariel simmar ner har bytt plats.

Här är orginalet:

https://m.youtube.com/watch?v=SXKlJuO07eM

Och här är Blu-ray utgåvan:

https://m.youtube.com/watch?v=1Kg57ivgvFE

Hur har dom lyckats med att byta plats ?

Daniel Hofverberg

Citat från: moviefan skrivet  4 juli 2017 kl. 21:12:01
Hur har dom lyckats med att byta plats ?
Ingen annan än Disney lär veta med säkerhet, men förmodligen är det olika team som restaurerat olika scener, så att dessa sedan råkat återinsättas i fel ordning efter restaureringen.

Sådant borde inte hända, men ingen är ju mer än människa...

moviefan

#34
Denna klassiker, är verkligen en given favorit. Vilken dvd/bluray utgåva tycker ni mest om ?  Den senaste från 2013, eller den från 2006 ?  Jag gillar att bilden på senaste Diamond utgåvan har så skarp bild. Arels fena ser mer blå ut än grön.  Vet ni texten på Vanessas sång, på båten ?  Och vet ni vad Ariel säger till Sebastian gråtandes på stenen, efter det att statyn blivit förstörd ?

Alexander

Citat från: moviefan skrivet  4 juli 2017 kl. 21:26:49
Denna klassiker, är verkligen en given favorit. Vilken dvd/bluray utgåva tycker ni mest om ?  Den senaste från 2013, eller den från 2006 ?  Jag gillar att bilden på senaste Diamond utgåvan har så skarp bild. Arels fena ser mer blå ut än grön.  Vet ni texten på Vanessas sång, på båten ?  Och vet ni vad Ariel säger till Sebastian gråtandes på stenen, efter det att statyn blivit förstörd ?

Tror jag gillar 2013 års Blu-ray utgåva, för att den här så mycket bonusmaterial.  :)

Var ett tag sen jag såg filmen, men jag har för mig att hon säger till Sebastian: "Bara gå din väg!" när hon gråter vid stenen.

Här har du texten till Vanessas sång:  ;)
Vilken vacker liten brud
Jag blir den sötaste man sett
Spegel, spegel kan du se att jag är sjöjungfruns dublett?
Jag ska härska över havet
Allt är noga förberett

moviefan

Citat från: Alexander skrivet  4 juli 2017 kl. 22:24:57
Tror jag gillar 2013 års Blu-ray utgåva, för att den här så mycket bonusmaterial.  :)

Var ett tag sen jag såg filmen, men jag har för mig att hon säger till Sebastian: "Bara gå din väg!" när hon gråter vid stenen.

Här har du texten till Vanessas sång:  ;)
Vilken vacker liten brud
Jag blir den sötaste man sett
Spegel, spegel kan du se att jag är sjöjungfruns dublett?
Jag ska härska över havet
Allt är noga förberett

Tackar  :D

moviefan

Finns det någon vhs/dvd utgåva där titeln i början står på svenska ?  På senaste dvd utgåvan står titeln på engelska, även vid svenskt tal.

Daniel Hofverberg

Det finns ingen DVD- eller Blu-Ray-utgåva med svensk bildversion, men det finns åtminstone en VHS-utgåva som har den svenska bildversionen - jag tror att 1998 års VHS-utgåva hade svensk bildversion, medan däremot 1991 års utgåva hade engelsk bildversion.

Den lilla sjöjungfrun är för övrigt en av fåtalet filmer där samtliga för- och eftertexter står på svenska; d.v.s. inklusive alla sluttexter på flera minuter. Förtexterna har ju oftast stått på svenska i de svenska bildversionerna (på bio och VHS), men det är sällan att Disney tagit sig tid att översätta hela eftertexterna till svenska.

Det var samma sak på bio med Oliver & gänget, men i och med omdubbningen är den svenska bildversionen från bio inte bibehållen på VHS utan har där en mycket enklare bildversion.

gstone

Jag tror Björn Gedda skulle vara bra som Kung Triton.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Citat från: gstone skrivet 14 december 2018 kl. 18:23:54
Jag tror Björn Gedda skulle vara bra som Kung Triton.

Och Bert-Åke Varg tycker jag.   ;D

Disneyfantasten

Nja, jag är ärligt talat tveksam till både Björn Gedda och Bert-Åke Varg, ingen av dem är lik de svenska röster som karaktären haft...

Jag tycker iallafall att Åke Lindström och Ingemar Carlehed är jämbördiga i rollen, så låter de ju också likvärdiga och sen fick Ingemar höra rollen mer än Åke...

Jag tror att någon av följande hade passat;
- Hans Wahlgren
- Sture Ström
- Christian Fex

gstone

Björn Gedda dubba ju han som spelade Kung Triton i en annan animerad roll han hade i en Don Bluth film det var därför jag tänkt det.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 14 december 2018 kl. 18:57:23
Björn Gedda dubba ju han som spelade Kung Triton i en annan animerad roll han hade i en Don Bluth film det var därför jag tänkt det.

Filmen roll i vilken film är det du tänker på?

Jag tycker iallafall att Hans Wahlgren eller Sture Ström låter mest lika de som gjort Triton på svenska!  ;)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 december 2018 kl. 19:09:17
Filmen roll i vilken film är det du tänker på?

Jag tycker iallafall att Hans Wahlgren eller Sture Ström låter mest lika de som gjort Triton på svenska!  ;)

Kungen i Tummelisa spelades av Kenneth Mars som också var Triton.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.