Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanligt mycket spam?

Startat av TonyTonka, 13 augusti 2016 kl. 21:47:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 17 mars 2019 kl. 11:35:11
Förra tråden som angreps var Superhjältarna 2. :)
Okej, då var det ett Ä även där...

Disneyfantasten

Åh nej, nu är den där dåren igång igen...

Daniel Hofverberg

Då sprack tydligen teorin om Ä i namnet... :(

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 mars 2019 kl. 17:05:08
Då sprack tydligen teorin om Ä i namnet... :(

Nåja, det var väl värt ett försök.

Dags att låsa tråden? Som jag minns det flyttade spammaren inte omedelbart till en annan tråd förra gången, utan det blev lugnt ganska länge.

Daniel Hofverberg

Jag har tills vidare låst tråden nu. :)

Det bör inte vara så långt bort innan nästa huvudversion av SMF, 2.1, släpps i skarp version - den versionen ska tydligen vara kraftigt omarbetad med många förändringar. Den versionen påstås ha bättre säkerhet, så jag hoppas att den ska avhjälpa spamproblemen. Den här versionen är just nu i Release Candidate-fasen; d.v.s. steget efter beta och det sista steget innan skarp version.

Med lite tur gör låsningen av den här tråden att vi klarar oss från spam tills dess att den nya versionen släpps...

Daniel Hofverberg

Precis som förra gången har det, efter låsningen av den här tråden, istället kommit till regelbundna nya trådar med spam på "Dubbningar och röster"; istället för bara Off-topic-tavlan där det vanligtvis kommer nya spamtrådar.

Jag skulle verkligen vilja veta varför, men eftersom nya trådar modereras betyder ju det att ingen annan än jag och moderatorn Erika ser de här spaminläggen...

Anders M Olsson

Det är i alla fall en viss förbättring att spammen aldrig publiceras.

Man kan verkligen undra varför de fortsätter trots att inläggen stoppas redan innan de hinner komma ut på nätet? Kan det helt helt enkelt vara en robot som postar i blindo? En människa borde väl ganska snart märka att det som han/hon skriver modereras bort.

E

Eftersom du aldrig svarar på mitt PM Daniel så kan jag ju säga det här

Det har kommit spam på Nalle Puh-omröstningen

Daniel Hofverberg

Ja, tyvärr har det under det senaste dygnet kommit 2 - 3 spaminlägg i den tråden. Mycket olyckligt - vi får se hur det utvecklas, och om den tråden kommer att bli lika regelbundet utsatt som de två tidigare trådarna eller inte.

Annars måste man nog snart hitta en mer permanent lösning, för det kommer ju inte duga att börja låsa varenda tråd... :(

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 maj 2019 kl. 20:51:58
Ja, tyvärr har det under det senaste dygnet kommit 2 - 3 spaminlägg i den tråden. Mycket olyckligt - vi får se hur det utvecklas, och om den tråden kommer att bli lika regelbundet utsatt som de två tidigare trådarna eller inte.

Annars måste man nog snart hitta en mer permanent lösning, för det kommer ju inte duga att börja låsa varenda tråd... :(

Det har blivit rätt mycket spam nu i natt. :(
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Ja, tyvärr... :( Jag låser den tråden tillfälligt nu, så vi får lite andrum, under tiden som jag försöker se om det finns någon mer hållbar lösning på problemet. Trots allt kan vi ju inte gärna fortsätta låsa hur många trådar som helst, om det fortsätter i samma nivå...

Disneyfantasten

Det är en spammare på forumet igen som skrivit sluddriga saker och länkat till XXXXX sidor...

(jag skrev XXXXX istället för att säga fula ord)

Disneyfantasten


Daniel Hofverberg

Problemet med spam har de senaste veckorna ökat lavinartat, och börjar nu bli ohållbart. Förvisso är 99% i form av nya trådar, och eftersom nya trådar av gäster modereras, betyder det att ingen annan än jag och moderatorn kommer se dem. Men det börjar nu vara förfärligt mycket, och de senaste veckorna postas runt 60 - 80 nya spamtrådar varje dygn... :(

Förutom att det tar en väldig tid att radera alla spamtrådar, så ökar också risken att jag råkar ta bort någon seriös tråd på kuppen... :( Det har redan hänt nån gång, varför ni kanske märkt av att tråden om Disney Affinity var borta i någon timme häromdagen, tills jag "fiskat upp" den tråden igen från Papperskorgen. Tyvärr lätt hänt - när man måste börja markera flera dussin trådar på samma gång, så kan man lätt råka kryssa i någon tråd för mycket...

Uppenbarligen måste man försöka hitta någon bättre lösning på spameländet, för det känns inte rimligt att behöva gå igenom och godkänna/underkänna över 50 nya trådar varenda dag...

Anders M Olsson

Jag förmodar att det enbart gäller gästpostning då?

Den uppenbara åtgärden är väl i så fall totalstopp för gästpostning, eller möjligen (om det går) att tillåta gäster att posta inlägg i redan existerande trådar, men inte skapa nya.

Det är väl iofs tråkigt att tvingas införa sådana restriktioner, men samtidigt är det nog en försvinnande liten del av alla inlägg som egentligen är legitima gästinlägg. Ett par "permanenta" gäster missbrukar gästfunktionen, men är så aktiva att de rimligen borde registrera sig som medlemmar. (Ingen nämnd, ingen glömd.) En sådan åtgärd skulle kanske kunna få in dem "i fållan".