Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

En ung Mumins äventyr - Muminpappans bravader (2022)

Startat av gstone, 12 januari 2022 kl. 20:40:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 februari 2022 kl. 22:00:51
Jag såg filmen igår, den satt ihop ganska bra och speciellt om man inte vet att det är den ihopklippning. Nina Hukkinen som Muminmamman okej även fast Maria Sid är att föredra...

Är det Maria Sid som gör Muminmamman i japanska TV-serien?

Tyvärr kan jag inte en enda skådespelare svenska dubbningen av japanska serien utantill vid namn men de gör iallafall bra insatser för sina roller i den.

Jag växte upp med både japanska serien och julkalendern från 1973, av dessa tycker jag klart bäst om julkalendern, japanska serien är visserligen inte direkt dålig men i jämförelse med julkalendern så är den ändå bara i lä.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 februari 2022 kl. 22:04:16
Är det Maria Sid som gör Muminmamman i japanska TV-serien?

Tyvärr kan jag inte en enda skådespelare svenska dubbningen av japanska serien utantill vid namn men de gör iallafall bra insatser för sina roller i den.

Jag växte upp med både japanska serien och julkalendern från 1973, av dessa tycker jag klart bäst om julkalendern, japanska serien är visserligen inte direkt dålig men i jämförelse med julkalendern så är den ändå bara i lä.
Nej, Maria Sid har spelat henne på senare år. Margit Lindeman spelar Muminmamman i den japanska serien.

Maria är dock den enda som har varit konstant i Mumin dubbningar då de andra karaktärerna har fått lite nya röster då och då. Du kanske känner till Maria förresten, hon var med i någon julkalender om något hotell...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 februari 2022 kl. 22:10:38
Nej, Maria Sid har spelat henne på senare år. Margit Lindeman spelar Muminmamman i den japanska serien.

Maria är dock den enda som har varit konstant i Mumin dubbningar då de andra karaktärerna har fått lite nya röster då och då. Du kanske känner till Maria förresten, hon var med i någon julkalender om något hotell...

Då vet jag vilken det är; Hotell Gyllene Knorren 2010, vem spelade hon där? Mamman kanske? (hon är finlandssvensk om jag minns rätt)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 februari 2022 kl. 22:13:39
Då vet jag vilken det är; Hotell Gyllene Knorren 2010, vem spelade hon där? Mamman kanske? (hon är finlandssvensk om jag minns rätt)
Ja exakt, hon spelar den mamma.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall


gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 februari 2022 kl. 22:48:19
Inte när det kommer till Mumin...

Jag tycker dock att rollbesättningen i julkalendern är jättebra och passar jättebra till sina roller, visst det är inget finlandssvenskt i dessa röster, men i det fallet tycker jag inte att det gör något.  :)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 februari 2022 kl. 19:20:31
Jag tycker dock att rollbesättningen i julkalendern är jättebra och passar jättebra till sina roller, visst det är inget finlandssvenskt i dessa röster, men i det fallet tycker jag inte att det gör något.  :)
De är ju utmärkta skådespelare med i den, Men när de pratar "vanlig svenska" så är det lite som att de ignorerar eller glömer Tove Jansson och Mumintrollens bakgrund och historia...

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 februari 2022 kl. 20:06:39
De är ju utmärkta skådespelare med i den, Men när de pratar "vanlig svenska" så är det lite som att de ignorerar eller glömer Tove Jansson och Mumintrollens bakgrund och historia...

Det är det som är bra.

Dopm kan få bättre skådspelare om du skipar finnska delen-
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 28 februari 2022 kl. 20:11:00
Det är det som är bra.

Dopm kan få bättre skådspelare om du skipar finnska delen-
Bättre skådespelare? Vad är det för problem med Tex skådespelarna från 1969-års serie?

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 februari 2022 kl. 20:32:59
Bättre skådespelare? Vad är det för problem med Tex skådespelarna från 1969-års serie?

Jag har inte sett 1969-års seriem.

Den finns väl inte på dvd.

Kan du nämna några bra skådspelare som är findlansk svenska ? Förutom Stina Ekblad.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Josefin Silén och Denny Lekström kankse kan vara med i någon Mumin film ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Oskar

Citat från: gstone skrivet 28 februari 2022 kl. 20:41:53
Jag har inte sett 1969-års seriem.

Den finns väl inte på dvd.

Kan du nämna några bra skådspelare som är findlansk svenska ? Förutom Stina Ekblad.
andre Wickström från parlamentet och är Finlandssvenska komiker han spelar bl.a Sniff och Stinky.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 28 februari 2022 kl. 20:41:53
Jag har inte sett 1969-års seriem.

Den finns väl inte på dvd.

Kan du nämna några bra skådspelare som är findlansk svenska ? Förutom Stina Ekblad.
Nils Brandt som Muminpappan, Birgitta Ulfsson som Muminmamman och Lasse Pöysti som Mumintrollet.