Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Pluto, Ferdinand och Tre små grisar

Startat av gstone, 14 april 2022 kl. 17:55:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 april 2022 kl. 21:48:05
Rätta mig gärna om jag har fel men jag har för mig att Peter Harryson också medverkade i den kortfilmsdubbningen?

Kan det kanske ha varit Charlie och Gunnar? (bara vild gissning)

Vad tror ni om detta?

Disneyfantasten

Citat från: dubbnings_proffsen skrivet 17 april 2022 kl. 10:47:45
Kan det inte möjligen vara Jan Sjödin också som gör rösterna till männen i lustiga hattar, med tanken på att han var med som röst till "Goda samvetet" i kortfilmen Plutos bättre jag (Lend a Paw)?

Skulle kunna stämma, han gjorde sin debut i AristoCats 1971 även om han där blev castad som en kvinno-karaktär.

Will Siv

#32
"Disney's Oscarskavalkad"

Det var på den VHSn jag upptäckte Disney Animation för första gången  :D

fast det är väldigt tråkigt att "Blommor & Träd" och "Tjuren Ferdinand" inte var med av nån anledning.


Dessutom, "Pluto, Ferdinand och Tre Små Grissar" är en svensk version av "Academy Award Review of Walt Disney Cartoons" från 1937, uppdaterad 1966, i den första versionen var det bara dom 5 första kortfilmerna, lägg märke till att dom andra fyra saknar speaker röst. 


https://www.youtube.com/watch?v=DlN4k_dyXvk

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Stewart skrivet 13 maj 2022 kl. 22:37:07
Dessutom, "Pluto, Ferdinand och Tre Små Grissar" är en svensk version av "Academey Award Review of Walt Disney Cartoons" från 1937, uppdaterad 1966, i den första versionen var det bara dom 5 första kortfilmerna, lägg märke till att dom andra fyra saknar speaker röst. 
De fyra sista saknar dock inte speakerröst i den svenska versionen av Pluto, Ferdinand och Tre små grisar, men de har en enklare och mer kortfattad berättarröst - där finns inte längre några ingående beskrivningar, utan om inte mitt minne sviker mig var det bara en röst (*) som sa "Och 1941 kom Plutos bättre jag" eller liknande.

Gissningsvis visste kanske inte Doreen Denning om filmen skulle få svensk bildversion vid dubbningstillfället, så att hon därför var så illa tvungen att spela in någon slags berättartext till samtliga kortfilmer så att det skulle fungera även med engelsk bildversion.

(*): Som jag tidigare nämnt vill jag minnas att speakerrösten var Sture Ström, men tyvärr fanns inga utsatta dubbcredits överhuvudtaget; detta trots att filmen hade svensk bildversion där intro, outro och samtliga kortfilmers titelskyltar stod på svenska (även de kortfilmer som inte var dubbade till svenska hade alltså svensk bildversion).

Rotwang

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 maj 2022 kl. 01:13:01
(*): Som jag tidigare nämnt vill jag minnas att speakerrösten var Sture Ström, men tyvärr fanns inga utsatta dubbcredits överhuvudtaget; detta trots att filmen hade svensk bildversion där intro, outro och samtliga kortfilmers titelskyltar stod på svenska (även de kortfilmer som inte var dubbade till svenska hade alltså svensk bildversion).
Jag antar att det är denna film som också kallades "Oscarfestival", och som hade svensk premiär den 21 augusti 1971.

I så fall var det Gunnar Oldin som var svensk berättare, åtminstone enligt Filmårsboken 1971 (sidan 90).

Daniel Hofverberg

Citat från: Rotwang skrivet 14 maj 2022 kl. 09:54:51
Jag antar att det är denna film som också kallades "Oscarfestival", och som hade svensk premiär den 21 augusti 1971.

I så fall var det Gunnar Oldin som var svensk berättare, åtminstone enligt Filmårsboken 1971 (sidan 90).
Ja, visst är det samma film som också gått under titeln Oscarfestival.

Nu har jag ärligt talat ingen koll på Gunnar Oldins röst, men kan han verkligen låta så lik Sture Ström så att jag har kunnat ta fel på rösterna...? Eller finns det mer än en dubbning på bio...?

Will Siv

#36
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 april 2022 kl. 21:21:53
Toot, Whistle, Plunk and Boom är lite svårare att förklara.
Gissningsvis kan det bero på att den är i CinemaScope ( 2 55. 1 ), medan dom andra är i "Academy Ratio" ( 1 37. 1 ) och det gick inte att inkludera den av tekniska skäl.

Alternativt kan det vara för att den är gjord så långt efter dom andra och har en helt annan style.

Ovanliga dubbningar

Citat från: Rotwang skrivet 14 maj 2022 kl. 09:54:51Jag antar att det är denna film som också kallades "Oscarfestival", och som hade svensk premiär den 21 augusti 1971.

I så fall var det Gunnar Oldin som var svensk berättare, åtminstone enligt Filmårsboken 1971 (sidan 90).
Nu är jag kanske ingen mästarinna på att känna igen kändisröster, men jag är faktiskt benägen att hålla med Daniel Hoverberg att speakerrösten i Pluto, Ferdinand och Tre små grisar låter mer som Sture Ström än som Gunnar Oldin.

Eller vad säger du och alla ni andra? Är det här Sture Ström eller Gunnar Oldin? Lyssna på bifogad ljudfil med inledningen av bioversionen av Pluto, Ferdinand och Tre små grisar.

Steffan Rudvall

#38
Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 13 oktober 2022 kl. 14:26:14Nu är jag kanske ingen mästarinna på att känna igen kändisröster, men jag är faktiskt benägen att hålla med Daniel Hoverberg att speakerrösten i Pluto, Ferdinand och Tre små grisar låter mer som Sture Ström än som Gunnar Oldin.

Eller vad säger du och alla ni andra? Är det här Sture Ström eller Gunnar Oldin? Lyssna på bifogad ljudfil med inledningen av bioversionen av Pluto, Ferdinand och Tre små grisar.
Om det inte är Sture Ström så låter Gunnar Oldin väldigt likt honom.

Erika

Håller med, tycker också speakerrösten låter som Sture Ström. Hittade även denna "video" (se nedan) med Gunnar Oldins röst, och åtminstone jag tycker inte hans röst är lik speakerrösten i Ovanliga dubbningars ljudklipp. 



Daniel Hofverberg

#40
Då mindes jag inte så fel trots allt, för jag tycker också fortfarande definitivt att det låter som Sture Ström. Tack för ljudklippet, förresten.

Citat från: Erika skrivet 13 oktober 2022 kl. 15:45:40Hittade även denna "video" (se nedan) med Gunnar Oldins röst, och åtminstone jag tycker inte hans röst är lik speakerrösten i Ovanliga dubbningars ljudklipp. 
Jag håller med. Nu hade det i och för sig underlättat om man hade vetat när den inspelningen gjordes, men då jag inte kan höra någon nämnvärd likhet mellan Gunnar Oldin i YouTube-videon och berättarrösten i Pluto, Ferdinand och Tre små grisar så borde det inte spela någon större roll - även om den här skivan skulle komma långt före eller efter dubbningen, så borde hans röst inte ha förändrats så mycket genom åren...

EDIT: Efter lite googlande verkar det som att uppslagsverket Combi Visuell gavs ut mellan 1968 och 1970, så då kan man ju förmoda att reklam för uppslagsverket bör ha spelats in inom den tidsperioden; eller åtminstone inte före 1967. Det är således någorlunda samtidigt som filmen bör ha dubbats (1971).