Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Toy Story of Terror

Startat av SwedishKuriboh, 2 november 2013 kl. 13:31:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

SwedishKuriboh

Jag hörde just talas om en Toy Story Halloween-special på ca 20 minuter som tydligen hade amerikansk premiär i oktober i år. Någon som vet något om om/när den kan tänkas få en svensk dubbning? =)

DisneyTLK

Den visades faktiskt på Disney Channel, jag tror det var i torsdags! Dubben, i alla fall för huvudkaraktärerna lät likadan som i Toy Story 3, Jan Mybrand, Fredrik Dolk, Anna Book osv. :)

Daniel Hofverberg

Ja, mycket riktigt visades Toy Story Terror (som den svenska titeln är) på Disney Channel i torsdags (d.v.s. på Halloween). Enligt tablåerna skulle den ha sänts två gånger samma dag, men vid ena tillfället visades av okänd anledning istället ett gammalt avsnitt av Jessie.

Jag ska försöka skriva ner och sätta ut dubbcredits inom kort.

Daniel Hofverberg

Toy Story Terror visas igen nu ikväll kl. 18:05 på Disney Channel, så har man missat kortfilmen får man en ny chans då.

TonyTonka

Jag såg den här filmen idag på dvd, och märkte att Mr. Potato Heads röst har bytts ut från Thomas Engelbrektson till Magnus Mark, någon som vet varför?  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elias Prenbo

Citat från: TonyTonka skrivet 22 oktober 2016 kl. 20:59:19
Jag såg den här filmen idag på dvd, och märkte att Mr. Potato Heads röst har bytts ut från Thomas Engelbrektson till Magnus Mark, någon som vet varför?  ???
Jag har inte sett den kortfilmen än, eller så kan jag ha sett den en gång, men glömt att jag gjort det. Iallafall så har jag ingen aning, men jag gissar att Thomas helt enkelt inte hade tid eller var upptagen på annat håll.

Daniel Hofverberg

Det är min gissning också. Det kan också vara av rent praktiska skäl, då väl Thomas Engelbrektsson bor i Skåne och SDI Medias dubbningar nuförtiden görs ju nästan uteslutande i Stockholm (det är väl ytterst lite på svenska som dubbas i Köpenhamn numera). Vid sådana här kortfilmer lär de förmodligen inte vilja kosta på tekniker även i Köpenhamn, och Thomas var kanske inte så sugen på att resa till Stockholm enbart för den här dubbningen - det kan ju knappast gå runt ekonomiskt att resa till Stockholm bara för 1 - 2 timmars dubbning (= 790 eller 1580 kronors ersättning, beroende på om man hinner det under en timme eller inte). Nästan hela lönen lär ju gå åt bara till resan...

Därför lär det ju nuförtiden främst bli vid större produktioner som det kan bli aktuellt med skådespelare som inte bor i närheten av Stockholm, medan man i möjligaste mån nog vill hålla sig till personer som kan ta sig till studiorna i Stockholm. Visserligen har ju Stefan Frelander fortsatt att dubba i SDI Medias studio i Köpenhamn, tills dess att han lämnade branschen för ungefär ett år sedan, men det tillhör förmodligen undantagen och det lär ju vara opraktiskt att dubba vissa skådespelare i Köpenhamn och vissa i Stockholm så länge det går att undvika.

Det ska dock bli intressant att se vad som händer med Thomas Engelbrektsson och andra Skåne-baserade skådespelare inför Toy Story 4, som gissningsvis lär få en mer generöst tilltagen budget än kortfilmerna - om de fortsätter att medverka, eller om man väljer att helt övergå till Stockholmsbaserade skådespelare och få nya personer godkända av Disney.

Elias Prenbo

Ja, jag håller med om att det ska bli intressant om Thomas Engelbrektson och Olli Markenros återvänder som Mr Potato Head respektive Hamm.

Enligt Disney Wiki så ska också Bo Peep återvända och då ska det bli intressant att se om Lena Ericsson kommer tillbaka eller inte (Bo Peep har inte varit med i någon film sedan 1999).

Weezie ska också komma tillbaka och då tror jag att det finns en ganska god chans att Andreas Nilsson återvänder, eftersom han fortfarande är mycket aktiv i dubbningssammanhang.

Hos Woody så är jag säker på att det (precis som i Toy Story 3) blir Jan Mybrand och det fungerar faktiskt mycket bra för mig eftersom jag vant mig mycket bra vid honom och tycker att han absolut kommer som god tvåa i rollen (efter Björn Skifs, som inte lyckades nå någon överenskommelse med Disney och dessutom ansåg att två filmer fick räcka för honom).

Hos Slinky tror jag också att det (precis som i kortfilmerna och Disney Infinity) blir Ole Ornered, då Rune Ek inte har verkar ha varit med i någon annan dubbning än Toy Story 1995 och Guy De La Berg gick bort 2014, visserligen tycker jag att dessa två är bättre i rollen (då jag är uppväxt med dem), men Ole Ornered duger gott och väl ändå och jag tror att det vore svårt att hitta någon bättre än honom i dagsläget.

Men jag hoppas iallafall att också Gunnel Fred (Mrs Potato Head) och Anna Book (Jessie) fortsätter. Men mest av allt hoppas jag på Fredrik Dolk som Buzz Lightyear, då han är min favorit av alla skådisar som varit med i Toy Story-filmerna.

Jag måste förövrigt erkänna att jag inte visste att Stefan Frelander hade lämnat dubbningsbranchen förränn i våras, när du skrev detta i tråden "Skandal serie: Den nya Scooby Doo Serien". Jag visste inte heller att Bo Maniette lämnade dubbningsbranchen 2004 föränn TonyTonka skrev det i tråden "DuckTales 2017" förra året, då jag skrev enmassa frågot om varför vissa skådespelare inte fortsatt i vissa roller (däribland om varför Bo Maniette inte fortsatte som Kapten Krok). Senast Bo Maniette var med var väl i Mulan 2 (2004), efter det tror jag att han lämnade branchen, men trots detta så valde han att ändå ställa upp inför Hitta Doris 2016 detta året.

Bo Maniette och Stefan Frelander är väl dock de enda som lämnat dubbningsbranchen, även om många andra inte har medverkat i någonting på många år.

Sedan Disney slutade anlita KM Studio och valde att istället gå över till Sun Studio verkar nästan alla typiska KM-dubbarna ha medverkar alltmer sällan, jag kan nog gissa när några av dem senast var med:

Ingemar Carlehed - Den Lilla Sjöjungfrun 3 Sagan om Ariel (2008) (dubbad av Sun Studio stockholm)

Ulf Källvik - Djungelboken 2 (2003) (dubbad av KM Studio)

Peter Wanngren - Nalle Puh och Jakten på Christoffer Robin (1997) (dubbad av KM Studio)

Hans Gustafsson - Oliver och Gänget (1988) (omdubb 1997) (dubbad av KM Studio)

Monica Forsberg - Musses Klubbhus (troligtvis år 2007) (dubbad av Sun Studio)

Hasse Andersson - Mulan 2 (2004) (dubbad av KM Studio)

Bertil Engh Musses Klubbhus - (troligtvis ca 2010, då Dick Eriksson gjorde rollen i Ett Gott Skratt)

Gunnar Uddén - Musses Klubbhus (oklart när, men det bör ha varit i något 2010-tal, då jag idag hörde en annan röst när jag såg på Disney Junior)

Det finns säkert många exempel, men detta är de jag kunde komma på just nu.

Finns det förresten någon som har ljudklipp med Magnus Mark som Mr Potato Head?

Vilka roller har Magnus Mark gjort?

TonyTonka

Citat från: Elias Prenbo skrivet 23 oktober 2016 kl. 22:45:17
Ja, jag håller med om att det ska bli intressant om Thomas Engelbrektson och Olli Markenros återvänder som Mr Potato Head respektive Hamm.

Enligt Disney Wiki så ska också Bo Peep återvända och då ska det bli intressant att se om Lena Ericsson kommer tillbaka eller inte (Bo Peep har inte varit med i någon film sedan 1999).

Weezie ska också komma tillbaka och då tror jag att det finns en ganska god chans att Andreas Nilsson återvänder, eftersom han fortfarande är mycket aktiv i dubbningssammanhang.

Hos Woody så är jag säker på att det (precis som i Toy Story 3) blir Jan Mybrand och det fungerar faktiskt mycket bra för mig eftersom jag vant mig mycket bra vid honom och tycker att han absolut kommer som god tvåa i rollen (efter Björn Skifs, som inte lyckades nå någon överenskommelse med Disney och dessutom ansåg att två filmer fick räcka för honom).

Hos Slinky tror jag också att det (precis som i kortfilmerna och Disney Infinity) blir Ole Ornered, då Rune Ek inte har verkar ha varit med i någon annan dubbning än Toy Story 1995 och Guy De La Berg gick bort 2014, visserligen tycker jag att dessa två är bättre i rollen (då jag är uppväxt med dem), men Ole Ornered duger gott och väl ändå och jag tror att det vore svårt att hitta någon bättre än honom i dagsläget.

Men jag hoppas iallafall att också Gunnel Fred (Mrs Potato Head) och Anna Book (Jessie) fortsätter. Men mest av allt hoppas jag på Fredrik Dolk som Buzz Lightyear, då han är min favorit av alla skådisar som varit med i Toy Story-filmerna.

Jag måste förövrigt erkänna att jag inte visste att Stefan Frelander hade lämnat dubbningsbranchen förränn i våras, när du skrev detta i tråden "Skandal serie: Den nya Scooby Doo Serien". Jag visste inte heller att Bo Maniette lämnade dubbningsbranchen 2004 föränn TonyTonka skrev det i tråden "DuckTales 2017" förra året, då jag skrev enmassa frågot om varför vissa skådespelare inte fortsatt i vissa roller (däribland om varför Bo Maniette inte fortsatte som Kapten Krok). Senast Bo Maniette var med var väl i Mulan 2 (2004), efter det tror jag att han lämnade branchen, men trots detta så valde han att ändå ställa upp inför Hitta Doris 2016 detta året.

Bo Maniette och Stefan Frelander är väl dock de enda som lämnat dubbningsbranchen, även om många andra inte har medverkat i någonting på många år.

Sedan Disney slutade anlita KM Studio och valde att istället gå över till Sun Studio verkar nästan alla typiska KM-dubbarna ha medverkar alltmer sällan, jag kan nog gissa när några av dem senast var med:

Ingemar Carlehed - Den Lilla Sjöjungfrun 3 Sagan om Ariel (2008) (dubbad av Sun Studio stockholm)

Ulf Källvik - Djungelboken 2 (2003) (dubbad av KM Studio)

Peter Wanngren - Nalle Puh och Jakten på Christoffer Robin (1997) (dubbad av KM Studio)

Hans Gustafsson - Oliver och Gänget (1988) (omdubb 1997) (dubbad av KM Studio)

Monica Forsberg - Musses Klubbhus (troligtvis år 2007) (dubbad av Sun Studio)

Hasse Andersson - Mulan 2 (2004) (dubbad av KM Studio)

Bertil Engh Musses Klubbhus - (troligtvis ca 2010, då Dick Eriksson gjorde rollen i Ett Gott Skratt)

Gunnar Uddén - Musses Klubbhus (oklart när, men det bör ha varit i något 2010-tal, då jag idag hörde en annan röst när jag såg på Disney Junior)

Det finns säkert många exempel, men detta är de jag kunde komma på just nu.

Finns det förresten någon som har ljudklipp med Magnus Mark som Mr Potato Head?

Vilka roller har Magnus Mark gjort?

Idag såg jag på den andra Toy Story-kortfilmen, Toy Story: Fast i Forntiden, och där var Thomas Engelbrektson åter tillbaka som Mr. Potato Head. Det som förbryllade mig är att Mr. Potato Heads roll var betydligt mindre, (han har cirka 2-3 repliker) än i Toy Story Terror.

Thomas Engelbrektson har ju även spelat Mr. Potato Head i de tre kortfilmerna "Semester på Hawaii", "Mini Buzz" och "Partysaurus Rex", så min gissning är att han hade förhinder när just den kortfilmen spelades in.

Vad gäller Magnus Mark, så har han såvitt jag vet för det mesta spelat mindre roller, jag har för mig att han hade en större roll i Röjar-Ralf som Jan (jag tror det är bybon som säger åt Ralf att de kommer respektera honom den dagen han får en medalj), men i övrigt har jag inte så stor koll på Magnus Mark.

Jag hade gärna gjort ett ljudklipp på Magnus Mark som Mr. Potato Head, men min dator kraschade häromdagen, så jag kan tyvärr inte göra något ljudklipp just nu.   :-\
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Citat från: Elias Prenbo skrivet 23 oktober 2016 kl. 22:45:17


Finns det förresten någon som har ljudklipp med Magnus Mark som Mr Potato Head?



Det är förvisso riktigt längesedan du frågade,  men om du fortfarande är intresserad av att höra Magnus Mark som Mr. Potato Head, så har jag äntligen fixat ihop ett klipp på honom. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 16 maj 2017 kl. 16:12:41
Det är förvisso riktigt längesedan du frågade,  men om du fortfarande är intresserad av att höra Magnus Mark som Mr. Potato Head, så har jag äntligen fixat ihop ett klipp på honom. ^^

Tack ska du ha, bättre sent än aldrig.

För att säga vad jag tycker var han okej, men inte alls lika bra som Thomas Engelbrektson.