Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Framtiden för fysiska medier (DVD/Blu-Ray)

Startat av Henrik Karlsson, 19 januari 2020 kl. 18:39:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Simon Axelsson

DVD och Blu-Ray ska fan i mig inte dö, jag litar inte tillräckligt mycket på att köpa och äga filmer digitalt. "Köper du fortfarande filmer på DVD och Blu-Ray? *insert hånande skratt*" Ja, vem fan vet streamingtjänsterna eller internet ligger nere? Jag älskar DVD och Blu-Ray, det är det jag i princip vuxit upp med, jag är ju ännu inte officiellt en vuxen, men ni förstår poängen.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Alla slags samarbeten som kan hjälpa till att väcka nytt liv i Blu-Ray är ju helt klart positivt. Det stod dock inget i artikeln om Skandinavien, så frågan är vad som händer här och om det betyder att liknande samarbeten inte kommer ske här...?

Jag hoppas i alla fall också att det inte är för sent att vända den nedåtgående kurvan. Trots allt har ju DVD och framförallt Blu-Ray så pass många fördelar framför både digitala köptjänster och streamingtjänster, så att dessa på intet sätt kan ersätta Blu-Ray.

Inte minst har ju i stort sett alla digitala hyr- och köptjänster så kraftiga DRM-skydd och begränsningar, så att tjänsterna i stort sett blir oanvändbara. Alternativt finns filmerna man köpt bara tillgängliga via en webbsida, så att man hela tiden måste ha tillgång till Internet (och att den aktuella servern inte får ligga nere). I flera fall är det ju så illa att om tjänsteleverantörens avtal för filmerna ifråga går ut, så kan man inte längre se filmer man ärligt har köpt... :( Och skulle tjänsten ifråga läggas ned eller gå i konkurs är det förstås helt kört...

Ett annat stort problem är ju att till skillnad från DVD och Blu-Ray verkar digitala köptjänster sällan sjunka i pris, utan förblir med orimligt höga priser väldigt länge. På Blu-Ray kan du ju ofta komma undan ganska billigt om du väntar några månader eller något halvår med att köpa en film, men digitala köptjänster sänker sällan priserna ens efter flera års tid. Plus då att det ju inte finns något andrahandsvärde, så att man inte kan sälja filmer man köpt vidare till någon annan; vilket ju trots allt är en stor nackdel gentemot DVD och Blu-Ray (som du ju alltid kan sälja eller skänka vidare till någon annan, om du blivit leds på filmen). För att inte tala om lägre bitrate/kvalitet, inget bonusmaterial, o.s.v...

Streamingtjänster (såsom Netflix, Viaplay, HBO Nordic, m.fl.) är i och för sig utmärkta initiativ och fina tjänster, men de kan heller inte alls ersätta DVD eller Blu-Ray. Problemet där är ju att alla licensavtal går ut vid något skede, så man kan aldrig lita på att filmer och serier som finns där idag faktiskt finns kvar nästa månad. Förr eller senare kommer allting på Netflix och andra streamingtjänster att försvinna... Visserligen tillkommer ju också mycket nytt, men det är ju en klen tröst om man är mitt inne i en spännande serie som man inte kan se klart... :(

Är det specifika filmer man letar efter, så är risken rentav ganska stor att den inte finns på någon streamingtjänst då man faktiskt vill se den. Ett annat problem där är ju att de flesta distributörer föredrar att teckna exklusivavtal, så att många filmer bara finns på en enda streamingtjänst och inte fler. Och då blir det lite problematiskt, då de flesta förmodligen inte har varken råd eller lust att börja abonnera på både Netflix, Viaplay, HBO Nordic, C More och Amazon Prime samtidigt... :(

Plus då den lilla detaljen att man faktiskt måste ha tillgång till stabilt Internet, och förr eller senare brukar de flestas bredband ha en tendens att ligga nere under längre eller kortare perioder. På Netflix och Viaplay kan man i och för sig ladda hem många filmer och serier (men långt ifrån alla) för att kunna se offline, men det förutsätter ju att man varit förutseende nog att faktiskt ladda hem dem medan Internet fungerar. Dessutom finns den möjligheten inte på dator, utan bara på mobiler och surfplattor.

Kort sagt har både digitala köptjänster och streamingtjänster många nackdelar, samtidigt som Blu-Ray i stort sett inte har någon nackdel alls. Så det är på intet sätt något substitut...

Jag använder i och för sig flera streamingtjänster, och tycker att det är lika bra och praktiskt som alla andra - men då ska man ju också vara medveten om vad det är och vad det inte är. Vill man hitta någon bra film är streamingtjänster ett utmärkt påfund, men är man ute efter att se en specifik film som man hört mycket om alternativt redan har sett och vill se om, så duger det inte alls... :(

Elios

Dvd blir ju alltmer utdött nu. Nu har dem ju dessutom lagt ner med att hyra film på Hemmakväll.  :-\

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet 31 december 2020 kl. 04:09:10
Dvd blir ju alltmer utdött nu. Nu har dem ju dessutom lagt ner med att hyra film på Hemmakväll.  :-\
Det har funnits Hemmakväll affärer som bara har sålt godis ganska många år nu.

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 31 december 2020 kl. 04:09:10
Dvd blir ju alltmer utdött nu. Nu har dem ju dessutom lagt ner med att hyra film på Hemmakväll.  :-\
Hyrfilm är utan tvekan dött, men köpfilm lever fortfarande - och jag hoppas innerligt att det inte är för sent att vända den negativa kurvan kring köpfilmer på DVD och Blu-Ray.

Att fysisk hyrfilm i princip upphört är fullt förståeligt, för där är det så omständligt att hyra filmer och så mycket smidigare att kunna hyra digitalt utan att behöva lämna hemmet - samtidigt som nackdelarna med digital uthyrning inte är i närheten av lika påtagliga som vid köpfilm. DRM-skydden som finns gör inte mycket vid hyrfilmer, och risken att ens Internet-anslutning ska dö under den korta tid som gått mellan det att man hyr en film och man börjar se den är ju tämligen liten.

Så vid digital hyrfilm väger fördelarna över gentemot nackdelarna, medan det vid digitala köpfilmer är precis tvärtom.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 31 december 2020 kl. 04:28:42
Det har funnits Hemmakväll affärer som bara har sålt godis ganska många år nu.

Vissa  säljer bort sina filmer som dom brokad hyra ut till privat personer !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios


Scoobydoofan1

#8
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 januari 2020 kl. 20:56:29Alla slags samarbeten som kan hjälpa till att väcka nytt liv i Blu-Ray är ju helt klart positivt. Det stod dock inget i artikeln om Skandinavien, så frågan är vad som händer här och om det betyder att liknande samarbeten inte kommer ske här...?

Jag hoppas i alla fall också att det inte är för sent att vända den nedåtgående kurvan. Trots allt har ju DVD och framförallt Blu-Ray så pass många fördelar framför både digitala köptjänster och streamingtjänster, så att dessa på intet sätt kan ersätta Blu-Ray.

Inte minst har ju i stort sett alla digitala hyr- och köptjänster så kraftiga DRM-skydd och begränsningar, så att tjänsterna i stort sett blir oanvändbara. Alternativt finns filmerna man köpt bara tillgängliga via en webbsida, så att man hela tiden måste ha tillgång till Internet (och att den aktuella servern inte får ligga nere). I flera fall är det ju så illa att om tjänsteleverantörens avtal för filmerna ifråga går ut, så kan man inte längre se filmer man ärligt har köpt... :( Och skulle tjänsten ifråga läggas ned eller gå i konkurs är det förstås helt kört...

Ett annat stort problem är ju att till skillnad från DVD och Blu-Ray verkar digitala köptjänster sällan sjunka i pris, utan förblir med orimligt höga priser väldigt länge. På Blu-Ray kan du ju ofta komma undan ganska billigt om du väntar några månader eller något halvår med att köpa en film, men digitala köptjänster sänker sällan priserna ens efter flera års tid. Plus då att det ju inte finns något andrahandsvärde, så att man inte kan sälja filmer man köpt vidare till någon annan; vilket ju trots allt är en stor nackdel gentemot DVD och Blu-Ray (som du ju alltid kan sälja eller skänka vidare till någon annan, om du blivit leds på filmen). För att inte tala om lägre bitrate/kvalitet, inget bonusmaterial, o.s.v...

Streamingtjänster (såsom Netflix, Viaplay, HBO Nordic, m.fl.) är i och för sig utmärkta initiativ och fina tjänster, men de kan heller inte alls ersätta DVD eller Blu-Ray. Problemet där är ju att alla licensavtal går ut vid något skede, så man kan aldrig lita på att filmer och serier som finns där idag faktiskt finns kvar nästa månad. Förr eller senare kommer allting på Netflix och andra streamingtjänster att försvinna... Visserligen tillkommer ju också mycket nytt, men det är ju en klen tröst om man är mitt inne i en spännande serie som man inte kan se klart... :(

Är det specifika filmer man letar efter, så är risken rentav ganska stor att den inte finns på någon streamingtjänst då man faktiskt vill se den. Ett annat problem där är ju att de flesta distributörer föredrar att teckna exklusivavtal, så att många filmer bara finns på en enda streamingtjänst och inte fler. Och då blir det lite problematiskt, då de flesta förmodligen inte har varken råd eller lust att börja abonnera på både Netflix, Viaplay, HBO Nordic, C More och Amazon Prime samtidigt... :(

Plus då den lilla detaljen att man faktiskt måste ha tillgång till stabilt Internet, och förr eller senare brukar de flestas bredband ha en tendens att ligga nere under längre eller kortare perioder. På Netflix och Viaplay kan man i och för sig ladda hem många filmer och serier (men långt ifrån alla) för att kunna se offline, men det förutsätter ju att man varit förutseende nog att faktiskt ladda hem dem medan Internet fungerar. Dessutom finns den möjligheten inte på dator, utan bara på mobiler och surfplattor.

Kort sagt har både digitala köptjänster och streamingtjänster många nackdelar, samtidigt som Blu-Ray i stort sett inte har någon nackdel alls. Så det är på intet sätt något substitut...

Jag använder i och för sig flera streamingtjänster, och tycker att det är lika bra och praktiskt som alla andra - men då ska man ju också vara medveten om vad det är och vad det inte är. Vill man hitta någon bra film är streamingtjänster ett utmärkt påfund, men är man ute efter att se en specifik film som man hört mycket om alternativt redan har sett och vill se om, så duger det inte alls... :(
Du har rätt om det, dvd funkar bra när det gäller att köpa serier och filmer, man sparar på att ha en streaming konto.

Scoobydoofan1

Undrar bara om det är bra att minska sin dvd samling?

Hey Arnold på svenska

Hey Arnold! serien på DVD = Jag köper direkt och hjälper till att rädda DVD. :)
Lycka är när några kan skicka svenska avsnitts från Hey Arnold till mig.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12183.msg87048#msg87048

Scoobydoofan1

Citat från: Hey Arnold på svenska skrivet 13 februari 2021 kl. 12:23:04
Hey Arnold! serien på DVD = Jag köper direkt och hjälper till att rädda DVD. :)
Serien eller andra dvd också inkluderad?

Hey Arnold på svenska

Lycka är när några kan skicka svenska avsnitts från Hey Arnold till mig.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12183.msg87048#msg87048

Scoobydoofan1

#13
Citat från: Hey Arnold på svenska skrivet 13 februari 2021 kl. 12:34:50Först serien och sen är andra dvd inkluderad :)
Skönt, efter pandemin så är det bara att delvis minska DVD samlingen.

Scoobydoofan1

#14
Hur tror ni det kommer se ut senare, redan nu så håller fysisk media att dö ut.