Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Bidra med creditlistor

Startat av Henrik, 28 januari 2008 kl. 16:27:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Här är credits till den finlandssvenska dubbningen av Babylons stol (säsong 1). Det finns två versioner av creditssidan, en för avsnitten 1-12 och en för avsnitten 13-24.

Förutom de angivna rollerna kan jag ganska säkert säga att det måste vara Salma Sarkola som spelar Pil. Hon är nämligen den enda i listan på övriga roller som är en barnskådespelare. Alla de andra är vuxna.

Salma Sarkola var 11 år när hon intervjuades i Hufvudstadsbladet i november 2022. Hon är brorsdotter till Saga Sarkola som spelar Tippie.

Ett annat namn som kan verka bekant är Oskar Pöysti som spelar pappa Lasse. Oskar är sonson till den legendariske skådespelaren Lasse Pöysti.

01-12.jpg

13-24.jpg

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 augusti 2023 kl. 12:01:42Här är credits till den finlandssvenska dubbningen av Babylons stol (säsong 1). Det finns två versioner av creditssidan, en för avsnitten 1-12 och en för avsnitten 13-24.

Förutom de angivna rollerna kan jag ganska säkert säga att det måste vara Salma Sarkola som spelar Pil. Hon är nämligen den enda i listan på övriga roller som är en barnskådespelare. Alla de andra är vuxna.
Tack för listan. Men var kommer egentligen de andra övriga rösterna ifrån...? Nu har jag inte sett fler avsnitt än vad som sänts på SVT, vilket innebär fyra avsnitt kvar av serien, men åtminstone i avsnitt 1 - 20 kan jag inte minnas att det överhuvudtaget förekommer någon mer rollfigur än de sju namngivna plus Pil...?

Och vem kan Marika Westerling-Timonen tänkas ha spelat, som förekommer i avsnitt 1 - 12 men inte i avsnitt 13 - 24...? Finns det någon mer rollfigur än de namngivna i de avsnitten, som jag har glömt bort...?

Av namnen på studiocreditsen kan vi för övrigt också dra slutsatsen att inspelningen av den finlandssvenska dubben skett i Iyunos studio i Helsingfors, medan mixningen skett i Köpenhamn. Men översättaren Carol Petersen är "sverigesvensk" och bosatt i Sverige, och hon är alltså inte finlandssvensk eller finländare.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 augusti 2023 kl. 12:15:00Tack för listan. Men var kommer egentligen de andra övriga rösterna ifrån...? Nu har jag inte sett fler avsnitt än vad som sänts på SVT, vilket innebär fyra avsnitt kvar av serien, men åtminstone i avsnitt 1 - 20 kan jag inte minnas att det överhuvudtaget förekommer någon mer rollfigur än de sju namngivna plus Pil...?

Och vem kan Marika Westerling-Timonen tänkas ha spelat, som förekommer i avsnitt 1 - 12 men inte i avsnitt 13 - 24...? Finns det någon mer rollfigur än de namngivna i de avsnitten, som jag har glömt bort...?
I det sista avsnittet dyker Rosas och Eskes/Eskils mamma upp och även kusinernas föräldrar. Det borde väl vara de tre vuxna som står under övriga roller.

Men vem Marika Westerling-Timonen spelar i de tidiga avsnitten vet jag inte. Kanske någon radioröst, telefonröst eller liknande som bara hörs i bakgrunden. I så fall får man nog gå igenom avsnitten grundligt för att hitta det.

Eller så har hon kanske bara blivit crediterad av misstag...?

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 augusti 2023 kl. 12:47:29Men vem Marika Westerling-Timonen spelar i de tidiga avsnitten vet jag inte. Kanske någon radioröst, telefonröst eller liknande som bara hörs i bakgrunden. I så fall får man nog gå igenom avsnitten grundligt för att hitta det.

Eller så har hon kanske bara blivit crediterad av misstag...?
Ja, det är ju lite intressant att det är just regissören som crediterats som "Övriga roller"... Men visst kan det väl ha förekommit någon bakgrundsröst någonstans som man inte lägger på minnet.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 augusti 2023 kl. 15:29:27Ja, det är ju lite intressant att det är just regissören som crediterats som "Övriga roller"... Men visst kan det väl ha förekommit någon bakgrundsröst någonstans som man inte lägger på minnet.
Jag har nu mailat frågan till Marika Westerling-Timonen själv, så får vi se vad hon svarar, om hon svarar! :)

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 augusti 2023 kl. 16:15:33Jag har nu mailat frågan till Marika Westerling-Timonen själv, så får vi se vad hon svarar, om hon svarar! :)

Finns det inte viktigare creditas att bry sig om ??? ::)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 17 augusti 2023 kl. 16:55:08Finns det inte viktigare creditas att bry sig om ??? ::)
Nja, rör det sig om rena felaktigheter - så att någon crediterats som inte medverkat alls - så är det förstås angeläget att gå till botten med; felaktigheter vill väl alla undvika i möjligaste mån. Så det gör skillnad om regissören även varit skådespelare eller inte.

Om hon däremot medverkar, så är det väl mindre viktigt exakt vem hon spelar, då det måste röra sig om någon väldigt liten roll i enstaka avsnitt (för medverkar det någon rollfigur som varken jag eller Anders kommer ihåg, så lär det ju knappast vara någon alltför stor roll).

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 augusti 2023 kl. 22:51:51Nja, rör det sig om rena felaktigheter - så att någon crediterats som inte medverkat alls - så är det förstås angeläget att gå till botten med; felaktigheter vill väl alla undvika i möjligaste mån. Så det gör skillnad om regissören även varit skådespelare eller inte.

Om hon däremot medverkar, så är det väl mindre viktigt exakt vem hon spelar, då det måste röra sig om någon väldigt liten roll i enstaka avsnitt (för medverkar det någon rollfigur som varken jag eller Anders kommer ihåg, så lär det ju knappast vara någon alltför stor roll).
Jag har något jag villa ha credits till  ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 17 augusti 2023 kl. 23:34:49Jag har något jag villa ha credits till  ;)
Det är en fördel om du upplyser om vad - jag är inte tankeläsare... ;)

gstone

Imorgon ska jag i helgen ska jag se filmen Yellowbird (2014).

Jag ska kolla om DVDn har några utsatta credits,

Och on den inte har det ska jag kolla om jag möjligen känner igen några av dom svenska rösterna,

Men jag tror nog inte det.

Dock hör jag Christian Hedlund i trailern som Karl i trailern så den rollen spelar an nog i filmen med  ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 augusti 2023 kl. 23:36:20Det är en fördel om du upplyser om vad - jag är inte tankeläsare... ;)
Så klart  :D Pappa jagar utomjordingar säsong 2.

Jag hörde dock genast att det var Andres Öjebo som spelade Blobby.

Och glädjen nog såg jag att Eurotroll åter igen gjord dubbningen.

Kollade credits till ett avsnitt  ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: gstone skrivet 17 augusti 2023 kl. 23:42:26Så klart  :D Pappa jagar utomjordingar säsong 2.

Jag hörde dock genast att det var Andres Öjebo som spelade Blobby.

Och glädjen nog såg jag att Eurotroll åter igen gjord dubbningen.

Kollade credits till ett avsnitt  ;)
Jag behöver nog inga credita till denna här serien.

Jag tog saken i egna händer  :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Nu ser jag på Yellowbird (2014).

Om den har utsatta credits i slutet kan jag lägga ut.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Här är Credits till Yellowbird


(Som ni ser har det skett ett misstag ;D jag är rätt säker på att det egentligen ska stå att Vivian Cardinal spelar nyckelpigan ;) )

(Det kankse går och kolla up ;))

Inga överiga röster står dock med :(

Men det är bättre än inget ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 19 augusti 2023 kl. 06:37:24Här är Credits till Yellowbird


(Som ni ser har det skett ett misstag ;D jag är rätt säker på att det egentligen ska stå att Vivian Cardinal spelar nyckelpigan ;) )

(Det kankse går och kolla up ;))

Inga överiga röster står dock med :(

Men det är bättre än inget ;D
Tack så mycket. Nu när vi vet att Eurotroll gjort dubben, så är det möjligt att det går att få fram mer kompletta uppgifter därifrån. Det är värt ett försök i alla fall. :)