Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Röster ni kopplade samman redan som barn?

Startat av Anders, 15 oktober 2015 kl. 09:56:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders

När jag var liten och tittade på dessa svenskdubbade serier tänkte jag inte ofta på att det var riktiga människor bakom dessa figurer, och allra minst att de allra flesta av dessa röster fanns med i andra serier även om jag hör det klart och tydligt nu. Men det hände ibland att örat inte undgick från att höra att en röst från den ena serien lät identisk med en röst från en annan, och att jag då kom fram till slutsatsen att det måste ha varit samma person som gjorde dessa röster redan innan jag började få dubbningsörat.

Exemplen jag kan komma på just nu är:
IQ i James Bond Jr och Ratata i Lucky Luke (ett avsnitt som dubbades av Media Dubb) – gjordes båda av Peter Sjöquist.
Professor Kalkyl i Tintin och en fiskmås i en okänd film som handlade om valar – gjordes båda av Lars Edström.
Fred Flinta i Familjen Flinta och J. Jonah Jameson i Spindelmannen – gjordes båda av Johan Wahlström.

Har någon annan liknande exempel att ta upp från er barndom?
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Christer

Jag kommer inte ihåg exakt vilka roller det var, förutom att den ena var He-Man, men den första skådespelare jag minns att jag gjorde denna koppling med var Fredrik Dolk.

jimstrom

Första var nog Peter Wanngren som spelade både He-man och Lucky Luke. och även Peter Harryson som var både Shaggy i Scooby-Doo och Vattenmannen i Spindelmannen.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Ipax7

Som liten kopplade jag ihop Gunnar Ernblad mer eller mindre varje gång jag hörde honom, Krulos från Dinoriders, Kingpin från Spindelmannen mm.

Det exempel jag kan komma ihåg som fick mig att haja till mest var nog Dan Ekborg (för mig tidigare endast känd som Anden ur Aladdin) som Wolverine när X-men gästspelade i Spindelmannen. Var ganska kul att höra Anden köra ut klor och säga "gör ett felsteg, snälla, och du är slarvsylta"  ;D
Det var lägligt, nu sticker vi - Miles Mayhem

Anders

Citat från: jimstrom skrivet 15 oktober 2015 kl. 20:28:25
Första var nog Peter Wanngren som spelade både He-man och Lucky Luke. och även Peter Harryson som var både Shaggy i Scooby-Doo och Vattenmannen i Spindelmannen.
Nu när du nämner Peter Harryson så kommer jag ihåg att jag kopplade samman hans Shaggy-röst med Skeletor när jag såg på svenskdubbade He-Man and She-Ra: A Christmas Special som ung. När du nämner Vattenmannen antar jag att du syftar på Sub-Mariner?
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Christer


jimstrom

Japp precis Sub-mariner eller Namor vattenmannen som han kallas i Spindelmannen och hans vänner, detsamma med Miles Mayhem och John i Silverfang.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Anders

#7
Citat från: Christer skrivet 16 oktober 2015 kl. 08:47:54
Hydro-Man skulle jag tro.
Jag tänkte också på honom först. Men eftersom han bara dyker upp i animerad form i 1990-talets TV-serie, där hans svenska röst spelas av Dan Malmer/Gunnar Ernblad, så antog jag att han menade Sub-Mariner som dyker upp i ett par avsnitt i "Spindelmannen och hans fantastiska vänner". Jag har dock inte sett så många avsnitt av den serien med svensk dubbning.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

AlexanderM

#8
Andreas Nilsson och Annelie Berg började jag känna igen när jag såg Pokemon. Jag var inte pytteliten längre men kanske 11-12 iallafall

Helt plötsligt kände jag klart och tydligen igen Jessie som Annie Tsukino och jag insåg att James var Katten Gustafs husse Jon :P


När jag tänker efter kan jag ha känt igen Hasse Jonsson på ett tidigt stadie, kanske tom tidigare än de två andra? När Barntrean körde Sonic the hedgehog kände jag klart och tydligt att det var samma kille från som spelade Mario på mina Wendros-kassetter
"Får jag gissa? Ni snubbar är tandfeèrna inte sant?

Nej det finns inte 4 tandfeèr idiot! Det där är de 7 dvärgarna!"

Bebop & Rocksteady, Teenage Mutant Hero Turtles ("Shredderville")

Anders

Kommer även ihåg att jag kände igen Hubbes röst från Bumbibjörnarna (Roger Storm) som Jolly i något avsnitt av Lucky Luke.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

listenup

Monica Forsberg som Bjäril i Wuzzlarna, Jem i Jem, och Rebecka i Luftens hjältar. Blev dock förvånad när jag senare läste vissa roller hon gjort, såsom Bombo i Bumbibjörnarna och Knattarna i Ducktales.

Ulf Källvik som Humlon i Wuzzlarna och Nick i Jem.

Gunnar Ernblad, som nån nämnde, kände man ofta igen, väldigt kraftfull röst.

Elios

Stefan Frelander som både Ed och Eddy kunde jag ana var samma skådespelare men var inte helt 100% men jag fick ju ändå reda på sen att det var så. Det var med intressant när Mikael Roupé berättade i en podd hur helt slut Stefan Frelander var efter dubbandet. Med kul att höra hur förvirrade Gizela Rasch, Lena Ericsson, Håkan Mohede, Dan Bratt, Johan Wikström, Gunilla Herminge etc. Alla tyckte det var en väldigt underlig serie liksom: "Wtf är det här?" Det är rätt lustigt faktiskt. 

MOA

Citat från: Elios skrivet 25 januari 2023 kl. 14:10:36Stefan Frelander som både Ed och Eddy kunde jag ana var samma skådespelare men var inte helt 100% men jag fick ju ändå reda på sen att det var så. Det var med intressant när Mikael Roupé berättade i en podd hur helt slut Stefan Frelander var efter dubbandet. Med kul att höra hur förvirrade Gizela Rasch, Lena Ericsson, Håkan Mohede, Dan Bratt, Johan Wikström, Gunilla Herminge etc. Alla tyckte det var en väldigt underlig serie liksom: "Wtf är det här?" Det är rätt lustigt faktiskt.
Ed, Edd & Eddy eller?

Fred

Jag märkte att rösten till Filoktetes i Herkules och Loppan i Ett Småkryps Liv lät som programledaren i Så Ska Det Låta (Peter Harryson). Sen tog det nog några år till innan jag var hundra procent säker på att det verkligen var samma person.

Steffan Rudvall

Jag visste inte vem det var då men jag kopplade att Staffan Hallerstam spelade både Knattarna och Scrappy...