Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Hur firar ni jul?

Startat av Steffan Rudvall, 8 december 2020 kl. 00:28:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Hur firar ni jul?

Elios

Tycker du detta är ett viktigt ämne eller inte onödigt då?
Nu har du kritiserat lite mig så nu får jag med kritisera dig lite med.  ;)
Själv så kommer jag ju fira med familjen men kommer inte bry mig så mycket om julen i år eller sätta upp nånting här hemma.  ::)

Hey Arnold på svenska

Fira i min lägenhet tillsammans med en kompis som man har gjort några år nu, men i år kommer det bli sista gången, för nästa år kommer jag flytta hem till Karlsborg till familjen, för jag måste det innan det är försent, för jag vet mycket väl att samhället kommer bli mer som ett fängelse där man inte får gör sig fritt längre.
Lycka är när några kan skicka svenska avsnitts från Hey Arnold till mig.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12183.msg87048#msg87048

gstone

Med Mamma och Pappa , Morfar , Moster och min Syster Rebecka ,

Jag börjar med att (tidigt) på morgon  gå upp och då får jag och min syster en present i strumpan och en present under grannen.

Sen äter vi jul frukost med pepparkakor och varm choklad med grädd och sen brukar jag se på en eller fler filmer , Sen kommer Moster och Morfar ungefär mitt på dagen och äter jul bord och sen ser vi Kalle Ankan sen väntar vi ett tag och sen lägger vi alla  presenter på golvet och alla sätt sig i soffan utom jag som sitter på golvet och jag tar ett packet i tag läser ut upp vem det är till och vem det är från och sen ger jag packet till den person, Han eller hon öppnar vi tittar på vad dom fått och sen tar vi nästa packet, När alla packet ät öppnade , sätter oss vid köket borde och äter jul godsaker som mamma baket på juldagen eller annan dagen träffar vi pappas bror(Min Farbror) , hans fru och barn och Farmor och utbyter julklappar med dom vanligtvis tillsammans med lite fika.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lilla My

Det är olika från år till år. Mest p.g.a. att när jag var liten samlades hela släkten och vi åt mat i form av stora julbord, öppnade många paket med tomte och hela köret, medan nu har vår släkt och familj blivit så splittrad att vi firar en klick för sig. Tråkigt värre, men så blir det.

Förra året satt jag mest ensam då mamma jobbade, otroligt deprimerande. I år har jag i alla fall henne att fira med om ingen annan.

Men några saker vi alltid gör är ju att äta julmat och kolla på Kalle, inte för att vi är diehard Kalle-fan på jul men det ger en fin julkänsla varje år, och mamma har sett den varje jul sedan den var ny på TV.

För två år sedan hade jag en enormt skön dygnsrytm i.o.m. att jag vaknade självmant kl. 6 på morgonen på julafton. Låg och lyssnade på julpredikan om Jesus och hela baletten och kände livsglädje, sen gick jag upp och bakade en hel sats pepparkakor till julmusik och radio-julkalendrar långt innan mamma steg upp. Det var otroligt mysigt!

MOA

#5
Vi firar alltid hemma med mormor,morfar & morbror.Vi börjar alltid med julfika & vi missar Kalle Anka.Vid 5-6 tiden äter vi julmiddag för att sedan se Karl-Bertil Jonsson kl 7 & öppnar julklappar efter det.
Så har julen alltid varit för oss förutom för 10 år sen

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet  8 december 2020 kl. 12:50:59
Tycker du detta är ett viktigt ämne eller inte onödigt då?
Nu har du kritiserat lite mig så nu får jag med kritisera dig lite med.  ;)
Själv så kommer jag ju fira med familjen men kommer inte bry mig så mycket om julen i år eller sätta upp nånting här hemma.  ::)
Nej det är inget viktigt ämne men det ligger faktiskt på off-topic.

Grimner

Det mesta av Julaftonen går åt framför TV:n (Kalle Anka och Hans Vänner Önskar God Jul, Kan du vissla Johanna?, Sagan om Karl-Bertil Jonssons Julafton, Svensson, Svensson och slutligen Tomten Är Far Till Alla Barnen), precis som för många andra svenskar. Det enda egna tillägget är att jag och min bror brukar spendera morgonen med att se vår favoritjulkalender, Dieselråttor och Sjömansmöss. :D

Under min barndom brukade hela släkten samlas hos mormor och morfar för hemmagjort julbord (också framför TV:n), men sedan deras bortgång firar vi alla på egna håll. För mig sker inte ens det stora firandet på själva Julafton, utan under Midvinterblotet två dagar tidigare, då jag gör stora offer till Freja, Sunna, Skade och så klart Oden (d.v.s. Jultomten). När jag bodde på landsbygden brukade jag också ställa ut gröt med smör till gårdstomten, men jag tror inte att det är nödvändigt när man som nu bor i lägenhet. Eller finns det lägenhetstomtar? :o
Piratkopiering är inte stöld - det är bevarande!
Stöld innebär förstörelse och förlust. Digital duplicering är skapande, och möjliggör för alla, oavsett bakgrund eller resurser, att ta del av livets mångfald. Det är inte bara etiskt, utan en ren dygd.
Tack till alla som fildelar. Ni är hjältar.

Lilla My

Citat från: Grimner skrivet  8 december 2020 kl. 21:29:02
Det enda egna tillägget är att jag och min bror brukar spendera morgonen med att se vår favoritjulkalender, Dieselråttor och Sjömansmöss. :D

Ååh äntligen en till som ser det fantastiska med den kalendern! :-*

Adam

Eftersom jag har skilda päron så har jag oftast firat hos den ena varannat år (dvs sedan 2012, innan dess firade jag och hela familjen tillsammans och bjöd alltid hem hela släkten) , men det har ju förstås blivit lite glesare med gäster med åren, och mina bägge syskon har redan flyttat hemifrån, så både jag och päronen samt syskonen lever alltmer ensamt numera, kan man ungefär säga.
Utöver detta blir det alltid det traditionella; vi samlas hemma på julafton, ser på Kalles jul, käkar julmiddag, öppnar julklappar etc.
Sedan har jag också firat lite på juldagen (25e december), med att åka hem till farfar och få lite extra julklappar och käka kalkon till middag (vilket våra tidigare generationer gjort också, för övrigt), men i år blir det kanske juldagsfirande hos farsan (och eventuellt åren framöver också).
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘