Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Grinchen - Julen är stulen

Startat av Fredrik Skoglund, 24 september 2011 kl. 12:05:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Skoglund

Jag har för ett tag sedan fått en suddig, bitvis jättedålig kopia av filmen jag sökte. Men det är jag glad för och kikar  på när julen nalkas :) 

Skärmbild 2022-08-14 090013.png

Skulle någon tro sig ha en bättre version kan jag gärna ta del av en kopia ändå :)  

tkabt06

Hej. Jag har länge sökt denna gamla version också. Även om du har ett kasst exemplar tar jag gärna del av det. Går det att lösa? :) 

tkabt06


Rotwang

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 januari 2018 kl. 23:52:44Aha! Den trodde jag knappt någon kände till, som bara verkar ha sänts en enda gång på SVT julen 1990 och sen aldrig mer.

Jag har en halvrisig VHS-inspelning från SVT av När Grunken knyckte julen (som den svenska titeln var). Den halvtimmeslånga filmen var ju dock inte helt och hållet dubbad, då enbart berättarrösten var dubbad och resten (alla sångnummer) var på engelska med svensk text. Den filmen har jag planerat som bonusmaterial till DVD-projektet med Grinchen - Julen är stulen.
För ordningens skull: Den tecknade filmen från 1966 verkar ha sänts i TV en gång innan, på julafton 1975, som en del av julmorgonprogrammet "Hej jul" (TV 1 9:00-11:00). Den kallades "När Grinxen skulle stjäla Julen". Jag vet inte om den var textad eller dubbad (jag såg programmet men minns inte den filmen).

gstone

Finns den svenska dubbningen fortfrande på Viaplay ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Fredrik Skoglund

Citat från: Tobias Karlsson skrivet 15 november 2023 kl. 20:59:29Hej. Jag har länge sökt denna gamla version också. Även om du har ett kasst exemplar tar jag gärna del av det. Går det att lösa? :)

Jag har kvar den gamla dåliga kopian på en hårddisk. Skulle kunna dela den på nåt sätt?


Daniel Hofverberg

Citat från: Tobias Karlsson skrivet 23 november 2023 kl. 09:40:24Ingen som har att delge?
Jag har hittat åt min digitalisering av När Grunken knyckte julen på hårddisken, men ser ut att vara en nedkomprimerad version - detta då jag är nästan hundra på att jag hade digitaliserat via DVD-recorder, men versionen jag hittar är i MPEG-4/H.264...

Oklart varifrån denna version kommer och när jag komprimerat den, men kvaliteten ser i alla fall någorlunda hyfsad ut - så jag kan lägga upp den på Archive.org. :)

gstone

Har viaplay fortfarande filmen dubbad ?

Eller finns att streama någon annan stans nu ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

#83
Citat från: gstone skrivet 30 november 2023 kl. 09:57:23Har viaplay fortfarande filmen dubbad ?

Eller finns att streama någon annan stans nu ?
Grinchen - Julen är stulen finns både på Viaplay, Netflix och SkyShowtime med den svenska dubbningen - det måste nästan vara rekord med samma film med samma dubbning på tre olika tjänster samtidigt. :)

På Viaplay finns dock bara svenskt och engelskt tal, medan Netflix och SkyShowtime även har med den norska, danska och finska dubbningen. Alla tre har svensk, norsk, dansk och finsk text.

Filmen som sådan finns även på Amazon Prime Video i Sverige, men där finns inte den svenska dubbningen med utan "bara" svensk text (vilket dock inte är så "bara", för det finns ju mycket på Prime Video som saknar både svenskt tal och svensk text i Sverige...).

Ett tips: För att hitta åt filmen, sök enbart på "Grinchen"; för det är inte alla tjänsterna som har med undertiteln Julen är stulen. Även på DVD samt senare VHS-utgåvor togs ju undertiteln bort, efter en konflikt med manusförfattarna till en teaterpjäs med samma namn. Vet inte om de kommit överens efter det, då de flesta tjänster nu har återtagit biotiteln Grinchen - Julen är stulen...?


Även datoranimerade Grinchen från 2018 finns för övrigt på alla fyra tjänsterna, så kanske de ingått i något slags paketavtal vid inköpen...? Den filmen har dock svenskt tal även på Amazon Prime Video, men i övrigt är det samma ljudspår och textspår som för Grinchen - Julen är stulen på respektive tjänst.

Daniel Hofverberg

Citat från: Rotwang skrivet 24 november 2023 kl. 09:04:08För ordningens skull: Den tecknade filmen från 1966 verkar ha sänts i TV en gång innan, på julafton 1975, som en del av julmorgonprogrammet "Hej jul" (TV 1 9:00-11:00). Den kallades "När Grinxen skulle stjäla Julen". Jag vet inte om den var textad eller dubbad (jag såg programmet men minns inte den filmen).
Mycket intressant. När den nu inte hade samma titel kan man ju förutsätta att den inte hade samma dubbning i alla fall, men om den var dubbad eller textad verkar tyvärr svårt att reda ut - 1975 var ju innan referensbandningarna till dåvarande Statens ljud- och bildarkiv (sedermera Kungliga Biblioteket) hade inletts, och i tidningarna från den här perioden står det tyvärr ingenting om När Grinxen skulle stjäla julen var dubbad eller textad.

Det här är vad Svenska Dagbladet skrev om Hej jul 1975:
Tidningsartikel om Grinxen 1975-12-24.jpg

Steffan Rudvall

Fanns det någon etablerad översättning av berättelsen när den tecknade specialen visades på 70-talet och senare på 90-talet? Om det fanns borde man väl ha hållit sig till ett namn och inte kallat honom både Grinxen och Grunken.

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 november 2023 kl. 15:26:25Fanns det någon etablerad översättning av berättelsen när den tecknade specialen visades på 70-talet och senare på 90-talet? Om det fanns borde man väl ha hållit sig till ett namn och inte kallat honom både Grinxen och Grunken.
Troligen inte. Det skulle vara om det hade funnits någon svensk översättning av boken (från 1957). Men enligt den här sidan har den aldrig getts ut på svenska förrän 2019:

https://volanteshop.com/bok/grinchen/

tkabt06

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 november 2023 kl. 08:50:51Jag har hittat åt min digitalisering av När Grunken knyckte julen på hårddisken, men ser ut att vara en nedkomprimerad version - detta då jag är nästan hundra på att jag hade digitaliserat via DVD-recorder, men versionen jag hittar är i MPEG-4/H.264...

Oklart varifrån denna version kommer och när jag komprimerat den, men kvaliteten ser i alla fall någorlunda hyfsad ut - så jag kan lägga upp den på Archive.org. :)

GULD. Kan du hojta när du laddat upp?

tkabt06

Citat från: Fredrik Skoglund skrivet 30 november 2023 kl. 08:47:04Jag har kvar den gamla dåliga kopian på en hårddisk. Skulle kunna dela den på nåt sätt?

Hej. Daniel har inte laddat upp sin men jag skulle gärna se filmen med ungarna innan jul.
Så du får gärna delge din variant om du kan. Du kan väl använda Sprend?

gstone

Jag såg den svenska dubbningen föra veckan.

Den var bra 😊 
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.