Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Grinchen - Julen är stulen

Startat av Fredrik Skoglund, 24 september 2011 kl. 12:05:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Citat från: imsdal86 skrivet  8 december 2018 kl. 18:43:35
Hej.

Jag har nu som så många andra i denna tråd sökt efter en dubbad version av Grinchen - Julen är stulen från år 2000.

Enligt svensk mediedatabas ska det finnas en svensk dubbad version någonstans, dock vet jag inte om det är vhs:en de syftar på eller en dvd.

Jag såg att flera av medlemmarna här har den dubbade versionen eller gjort en egen med VHS ljudet. Därför undrar jag nu om det finns en original version på dvd och i så fall om någon vet vart man får tag i den?

Alternativt om någon snäll själ som har gjort en egen med dubbat svenskt ljud har möjlighet att dela med sig av sin?

Den har vad jag vet aldrig släppts på med svenskt tal på dvd i Sverige utan bara på video. Men den är väldigt lätt att få tag på som så Tradera, Blocket etc.

Daniel Hofverberg

Citat från: imsdal86 skrivet  8 december 2018 kl. 18:43:35
Hej.

Jag har nu som så många andra i denna tråd sökt efter en dubbad version av Grinchen - Julen är stulen från år 2000.

Enligt svensk mediedatabas ska det finnas en svensk dubbad version någonstans, dock vet jag inte om det är vhs:en de syftar på eller en dvd.

Jag såg att flera av medlemmarna här har den dubbade versionen eller gjort en egen med VHS ljudet. Därför undrar jag nu om det finns en original version på dvd och i så fall om någon vet vart man får tag i den?

Alternativt om någon snäll själ som har gjort en egen med dubbat svenskt ljud har möjlighet att dela med sig av sin?
Samtliga DVD- och Blu-Ray-utgåvor av Grinchen - Julen är stulen i Skandinavien har endast engelskt ljudspår med skandinaviska undertexter. De svenska, norska, danska och finska dubbningarna har bara släppts på VHS och av någon märklig anledning på VOD-tjänsten Plejmo. Lite förvånansvärt varför just Plejmo kunnat få med de skandinaviska dubbningarna, som saknas både på DVD och på alla andra digitala tjänster...

Förra julen påbörjade jag ju synkning av svenskt ljud till DVD-bild, men tyvärr drabbades jag av hårddiskhaveri på precis den hårddisk där jag hade allt råmaterial till synkningsprojektet, och har inte lyckats rädda materialet på den hårddisken. :( Jag har sedan dess tänkt att göra om synkningen (men nu utifrån ljud från Plejmo istället för VHS-utgåvorna, för bättre ljudkvalitet), men tyvärr har det inte blivit av än. Jag kommer absolut att göra det, och gör gärna kopior till intresserade när så skett, men jag kan inte lova att det hinner bli klart tills i jul, då det ju inte börjar vara så lång tid kvar...

imsdal86

Citat från: Elios skrivet  9 december 2018 kl. 02:25:05
Den har vad jag vet aldrig släppts på med svenskt tal på dvd i Sverige utan bara på video. Men den är väldigt lätt att få tag på som så Tradera, Blocket etc.

Oki då hade jag fått det lite om bakfoten med dubbat och dvd. Video har jag som du säger sett några gånger på tradera. Tack för klargörandet.

Jabberjaw

Isländskan är väl knappast lik Svenskan men den engelska och tyska DVD utgåvan innehåller isländska dubbningen av How the Grinch Stole Christmas! från 1966. Har kollat lite snabbt nu under senaste timmen men verkar inte hitta något som tyder på att svenska "halvdubben" finns utgiven i något annat land..  Varför är Sverige alltid sämst på att sluta avtal med andra distributörer. Tänk vad många dubbningar som kunde ha fått finnas på DVD om man bara hade kommit överens och varit sammarbetsvillig med dom gamla dubbningarna.


imsdal86

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 december 2018 kl. 02:35:27
Samtliga DVD- och Blu-Ray-utgåvor av Grinchen - Julen är stulen i Skandinavien har endast engelskt ljudspår med skandinaviska undertexter. De svenska, norska, danska och finska dubbningarna har bara släppts på VHS och av någon märklig anledning på VOD-tjänsten Plejmo. Lite förvånansvärt varför just Plejmo kunnat få med de skandinaviska dubbningarna, som saknas både på DVD och på alla andra digitala tjänster...

Förra julen påbörjade jag ju synkning av svenskt ljud till DVD-bild, men tyvärr drabbades jag av hårddiskhaveri på precis den hårddisk där jag hade allt råmaterial till synkningsprojektet, och har inte lyckats rädda materialet på den hårddisken. :( Jag har sedan dess tänkt att göra om synkningen (men nu utifrån ljud från Plejmo istället för VHS-utgåvorna, för bättre ljudkvalitet), men tyvärr har det inte blivit av än. Jag kommer absolut att göra det, och gör gärna kopior till intresserade när så skett, men jag kan inte lova att det hinner bli klart tills i jul, då det ju inte börjar vara så lång tid kvar...


Tack för du tog dig tiden att kolla efter andra tjänster som har den tillgänglig. Såg att viaplay har den men är inte säker på om det finns svenska med på den heller. VHS:en har jag sett några gånger på tradera, dock får jag i så fall införskaffa en video i samma veva.

Jag tar mer än gärna en kopia när du fått tid till att slutföra synkningen. Klart till jul är inget jag behöver så hör gärna av dig om du får den färdig.

Fredrik Skoglund

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 december 2018 kl. 02:35:27
Samtliga DVD- och Blu-Ray-utgåvor av Grinchen - Julen är stulen i Skandinavien har endast engelskt ljudspår med skandinaviska undertexter. De svenska, norska, danska och finska dubbningarna har bara släppts på VHS och av någon märklig anledning på VOD-tjänsten Plejmo. Lite förvånansvärt varför just Plejmo kunnat få med de skandinaviska dubbningarna, som saknas både på DVD och på alla andra digitala tjänster...

Förra julen påbörjade jag ju synkning av svenskt ljud till DVD-bild, men tyvärr drabbades jag av hårddiskhaveri på precis den hårddisk där jag hade allt råmaterial till synkningsprojektet, och har inte lyckats rädda materialet på den hårddisken. :( Jag har sedan dess tänkt att göra om synkningen (men nu utifrån ljud från Plejmo istället för VHS-utgåvorna, för bättre ljudkvalitet), men tyvärr har det inte blivit av än. Jag kommer absolut att göra det, och gör gärna kopior till intresserade när så skett, men jag kan inte lova att det hinner bli klart tills i jul, då det ju inte börjar vara så lång tid kvar...

Jag tar fotfarande gärna emot en kopia när du får klart det. Framför allt för bonusmaterialet då förstås   ;D

Daniel Hofverberg

Citat från: Fredrik Skoglund skrivet 16 december 2018 kl. 08:48:27
Jag tar fotfarande gärna emot en kopia när du får klart det. Framför allt för bonusmaterialet då förstås   ;D
Det ska du självklart få. :)

Tyvärr kan jag dock konstatera att jag kommer inte hinna bli klar med DVD:n till den här julen, då synkningen inte alls är klar och både synkning och DVD-authoring tar ganska mycket tid. :( Och nu är det ju bara precis en vecka kvar till jul...

mrstef

Tjena Daniel, jag har också en gammal och riktigt usel kopia av Grinchen med svenskt tal och är på jakt efter en bättre (framförallt ljudspåret är urkass). Såg att man släppt en remastrad variant på blu-ray: http://www.jimcarreyonline.com/recent/news.php?id=2204 Dock såklart utan svenskt tal.

Är lite sugen på att själv synka ihop den med den AAC-filen du fått tag på med svenskt tal. Någon chans att man skulle kunna få ta del av den?  :)

Fredrik Skoglund

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 december 2018 kl. 08:37:30
Det ska du självklart få. :)

Tyvärr kan jag dock konstatera att jag kommer inte hinna bli klar med DVD:n till den här julen, då synkningen inte alls är klar och både synkning och DVD-authoring tar ganska mycket tid. :( Och nu är det ju bara precis en vecka kvar till jul...



Dags att bumpa tråden igen, det börjar bli lite av en tradition så här innan jul. Men då jag inte lyckats nosa upp något annat spår provar jag igen.

Finns det någon möjlighet att få tag på en kopia av 1966 års version av Grinchen (a.k.a Grunken)?  😄

Jäntungen

Hej!
Är det någon som har Grinchen med svenskt tal som skulle vilja göra en kopia?
Jag köper gärna en i sådan fall.

salle

#70
Jag synkade faktiskt det svenska ljudspåret av Grinchen (med Jim Carrey) till min Blu Ray tidigare i år. Då den svenska dubbningen är lite svår att få tag i så kan jag dela med mig av en kopia till den som är intresserad. Jag kan ju självklart inte sälja något då jag varken får eller vill ta betalt för någon annans verk.

Den intresserade kan få höra av sig via PM.

Fredrik Skoglund

Jag sitter då fotfarande och hoppas på det bästa när det kommer till den svenskdubbade varianten av 1966 års versionen av Grinchen aka När Grunken knyckte julen.

Den som har ett ex liggande och villig att hjälpa mig är väldigt välkommen att höra av sig på nåt sätt.  :D

Will Siv

#72
på SF Anytime står det att filmen har svenskt ljudspår.

stämmer det? för det har den inte på Netlix av nån anledning.

Will Siv

nu vissas filmen på kanal 5 på svenska.

Steffan Rudvall

Citat från: Will Stewart skrivet 24 december 2021 kl. 17:47:32
nu vissas filmen på kanal 5 på svenska.
Och som jag har förstått det ska de visa den animerade direkt efter.