Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disney+ (Disneys streamingtjänst)

Startat av gstone, 29 augusti 2018 kl. 22:30:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Fred skrivet 13 oktober 2022 kl. 07:42:06Myndigheterna har nog fullt upp med utrikespolitik och ekonomi just nu. Själv anser jag att kultur är en privatsak som vi bor lägga ett minimum av skattepengar på. Men det är en annan diskussion.
Ja, så länge Disney inte sysslar med brottslighet eller bedrägerier finns det ingen anledning för svenska myndigheter att lägga sig i deras verksamhet. Att de tar lång tid på sig för att tillhandahålla vissa serier faller knappast inom ramen för någon av de nämnda kategorierna.

Möjligen
skulle man kunna intressera någon granskande journalist för att Disney diskriminerar den svenska publiken. Men troligtvis är ärendet alltför bagatellartat för att någon tidning skulle vilja slösa utrymme på det.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 oktober 2022 kl. 08:00:11Möjligen skulle man kunna intressera någon granskande journalist för att Disney diskriminerar den svenska publiken. Men troligtvis är ärendet alltför bagatellartat för att någon tidning skulle vilja slösa utrymme på det.
Om man kan hitta ett större mönster, så att det inte bara rör sig om Darkwing Duck utan många serier där Sverige förfördelas gentemot andra länder på Disney+, skulle det kunna vara värt ett försök att kontakta någon journalist och försöka få dem att gräva lite i det. Det är väl som du säger tveksamt om någon tidning skulle slösa utrymme på det, men går det att finna ett större mönster och det inte bara rör sig om 1 - 2 serier så är det väl inte omöjligt...

Men ingen tidning kommer bry sig om att skriva om att enbart Darkwing Duck kommer sent hit, utan då måste det gå att hitta ett större mönster än så. Men någon av kvällstidningarna (kan det ha varit Aftonbladet...?) har faktiskt för inte så länge sedan skrivit en krönika om att ett par nya amerikanska serier (inom ramen för Star) kommit till Sverige orimligt sent gentemot USA, så utifrån det är det inte omöjligt att det kan finnas utrymme att skriva även om annat vad gäller Disney+.

KurageDHH

Igår kväll jag har chattat med en av supportrarna på engelska (Förenta staterna) angående Darkwing Duck och hon har svarat att serien kommer till Disney+ i Sverige under våren 2023, alltså mellan 1 mars och 31 maj.
Tja, den kommer inte i år, men man fick ju svar i alla fall när den kommer till Sverige.
Det är några månader/ett halvår dit, men bättre det än det måste tas ytterligare 1-2 år eller värre.

Samlaren

Man borde också gräva i om Disney+ har hittat svenska dubben till Herkules. Ja serien har funnits länge nu i Sverige men tycker ju det vore rimligt att Disney skulle ha ngn i arkivet som skulle leta efter det svenska dubbet. 

Supporten är ju inte till ngn hjälp där då de säger att de inte tror att den har dubbas. 

Man borde ha mailen till Disney+ så någon där kan svara. 

Goliat

Citat från: KurageDHH skrivet 14 oktober 2022 kl. 13:24:40Igår kväll jag har chattat med en av supportrarna på engelska (Förenta staterna) angående Darkwing Duck och hon har svarat att serien kommer till Disney+ i Sverige under våren 2023, alltså mellan 1 mars och 31 maj.
Tja, den kommer inte i år, men man fick ju svar i alla fall när den kommer till Sverige.
Det är några månader/ett halvår dit, men bättre det än det måste tas ytterligare 1-2 år eller värre.
Konstigt att de gav ut datum, till mig sa dem att de som sitter i supporten inte har tillgång till listorna. Kanske annat i USA då att de vet mer.

Goliat

Citat från: Samlaren skrivet 15 oktober 2022 kl. 10:54:18Man borde också gräva i om Disney+ har hittat svenska dubben till Herkules. Ja serien har funnits länge nu i Sverige men tycker ju det vore rimligt att Disney skulle ha ngn i arkivet som skulle leta efter det svenska dubbet.

Supporten är ju inte till ngn hjälp där då de säger att de inte tror att den har dubbas.

Man borde ha mailen till Disney+ så någon där kan svara.
Den finns under hjälp. Men förvarning, det tar tid att få svar. (Iaf ibland tagit någon månad)

Goliat

Någon som vet om de sista avsnitten av Darkwing Duck fått svenskt tal? Va väl 2 eller 3 som saknades.

KurageDHH

Citat från: Goliat skrivet 15 oktober 2022 kl. 15:29:34Någon som vet om de sista avsnitten av Darkwing Duck fått svenskt tal? Va väl 2 eller 3 som saknades.
Nej, 1 är fortfarande utan svenskt tal och 2 fortfarande fel tal.

Goliat

Citat från: KurageDHH skrivet 16 oktober 2022 kl. 17:04:48Nej, 1 är fortfarande utan svenskt tal och 2 fortfarande fel tal.
Kanske dröjer ett tag till då på dessa. Trist. Kommer du ha koll på de sista om de dyker upp?

Daniel Hofverberg

Citat från: KurageDHH skrivet 16 oktober 2022 kl. 17:04:48Nej, 1 är fortfarande utan svenskt tal och 2 fortfarande fel tal.
Vilka avsnitt är det som saknar svenskt tal? För jag kunde inte hitta något när jag sökte igenom för några dagar sedan...

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 oktober 2022 kl. 18:04:39Vilka avsnitt är det som saknar svenskt tal? För jag kunde inte hitta något när jag sökte igenom för några dagar sedan...
Cleanliness Is Next to Badliness
Jail Bird

Dessa två har inte svenskt tal. (Inte tittat på någon vecka så har inte koll på om de fått).

Bad Tidings

Har inte fått svenskt tal. (Som sagt stämmer när jag tittade sist, vilket var länge sedan så kan ju dykt upp)

Är det svenskt tal om du tittar igen Daniel, hojta till.

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 16 oktober 2022 kl. 20:48:14Cleanliness Is Next to Badliness
Jail Bird

Dessa två har inte svenskt tal. (Inte tittat på någon vecka så har inte koll på om de fått).

Bad Tidings

Har inte fått svenskt tal. (Som sagt stämmer när jag tittade sist, vilket var länge sedan så kan ju dykt upp)

Är det svenskt tal om du tittar igen Daniel, hojta till.
Jag har kollat, och det stämmer tyvärr fortfarande. Bad Tidings har inget svenskt ljudspår alls, men har norskt och danskt ljudspår - men det danska ljudspåret har väldigt dålig ljudkvalitet, och det är instängt/burkigt och går knappt att höra vad de säger.

Cleanliness Is Next to Badliness och Jail Bird har svenskt ljudspår, men det innehåller danskt tal. Även det danska ljudspåret innehåller danskt tal, och är alltså identiskt med det svenska (medan det norska ljudspåret däremot är korrekt). Det är ju tyvärr inte så ovanligt att Disney+ blandar ihop de nordiska ljudspåren, och det kan ta tid innan det åtgärdas; om ens någonsin. Fortfarande är det exempelvis ett avsnitt av Världen enligt Jeff Goldblum som har norskt tal på det svenska ljudspåret - ett fel som funnits ända sedan Disney+ lanserades och som de fortfarande inte åtgärdat trots att det gått flera års tid och trots att jag påpekat det flera gånger... :(
(Det finns säkert fler exempel också, men det var det jag kom på just nu)

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 oktober 2022 kl. 01:18:51Jag har kollat, och det stämmer tyvärr fortfarande. Bad Tidings har inget svenskt ljudspår alls, men har norskt och danskt ljudspår - men det danska ljudspåret har väldigt dålig ljudkvalitet, och det är instängt/burkigt och går knappt att höra vad de säger.

Cleanliness Is Next to Badliness och Jail Bird har svenskt ljudspår, men det innehåller danskt tal. Även det danska ljudspåret innehåller danskt tal, och är alltså identiskt med det svenska (medan det norska ljudspåret däremot är korrekt). Det är ju tyvärr inte så ovanligt att Disney+ blandar ihop de nordiska ljudspåren, och det kan ta tid innan det åtgärdas; om ens någonsin. Fortfarande är det exempelvis ett avsnitt av Världen enligt Jeff Goldblum som har norskt tal på det svenska ljudspåret - ett fel som funnits ända sedan Disney+ lanserades och som de fortfarande inte åtgärdat trots att det gått flera års tid och trots att jag påpekat det flera gånger... :(
(Det finns säkert fler exempel också, men det var det jag kom på just nu)
Good troop hade vänt talen också, tog cirka 3 månader innan de fixades.

Steffan Rudvall

Har Nalle har ett stort blått hus svenskt tal på amerikanska Disney Plus?

KurageDHH

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 oktober 2022 kl. 10:01:33Har Nalle har ett stort blått hus svenskt tal på amerikanska Disney Plus?
Nix, inte ens på danska, norska eller finska heller.