Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Kim Possible (2019, live-action)

Startat av Artan1528, 26 april 2019 kl. 22:50:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 10 maj 2019 kl. 16:30:58
Okej nu hittade jag det faktiskt. Men undrar om det bara kommer gå att köpa det eller om man också kan hyra den? Kommer den komma ut på Dvd och Blu-ray med?  ::)
Den senaste Disney Channel Original Movie som släppts på DVD i Skandinavien var väl Descendants 2 från 2017, om inte mitt minne sviker mig; medan Zombies och Freaky Friday till dags dato inte har släppts. Utifrån det känns det tyvärr inte alltför sannolikt att Kim Possible kommer att släppas på DVD här, och tyvärr börjar ju försäljningen av fysiska medier vara på nedgående, varför det nog inte är så troligt att Disney kommer satsa på att släppa fler Disney Channel-filmer på DVD i dagsläget. :( I USA släpptes Kim Possible på DVD (men inte Blu-Ray) i mars i år, men Skandinavien är nog förmodligen en för liten marknad.

Såvitt jag kan se är det bara Descendants 2 av Disney Channel-filmerna som finns till uthyrning i Viaplays butik, medan både Freaky Friday, Zombies och Trassel innan för evigt precis som Kim Possible bara finns som köpfilm. Och Descendants 2 finns ju trots allt på DVD också, varför den inte riktigt är jämförbar med de övriga. Därför skulle jag tro att inte heller denna kommer gå att hyra, utan förmodligen enbart köpa.

Personligen tycker jag att 129 kr är ganska dyrt för digitalt köp av en film, i och med att det ju inte alls resulterar i samma utgifter och omkostnader för filmbolagen som fysiska medier (DVD och/eller Blu-Ray), och ju dessutom har flera nackdelar gentemot fysiska medier. Men man får väl i och för sig vara tacksam att Disney Channel-filmerna släpps överhuvudtaget, när de nu inte längre verkar släppas fysiskt... Många av de lite äldre Disney Channel Original Movies kan man ju inte få tag i överhuvudtaget, tyvärr.

Anders M Olsson

#46
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 maj 2019 kl. 02:03:59Personligen tycker jag att 129 kr är ganska dyrt för digitalt köp av en film, i och med att det ju inte alls resulterar i samma utgifter och omkostnader för filmbolagen som fysiska medier (DVD och/eller Blu-Ray), och ju dessutom har flera nackdelar gentemot fysiska medier.

Ja, det håller jag med om. Jag köpte filmen på iTunes och där kostar den 99 kronor. Även det priset är väl lite i överkant för en digital nedladdning, men iTunes har i alla fall fördelen att man med förhållandevis enkla medel kan lyfta bort DRM-skyddet utan kvalitetsförlust och få en fil som man verkligen kan behålla, säkerhetskopiera, konvertera till andra format och titta på med vilken spelare som helst.

Eftersom jag inte har någon erfarenhet av Viaplay vet jag inte om det finns motsvarande verktyg till den tjänsten. Utan möjlighet att få en ren, DRM-fri fil kan man knappast kalla det för köp. Möjligen kan man kalla det för en förlängd hyra utan något i förväg angivet slutdatum. Men den dagen Viaplay bestämmer sig för att ta bort filmen ur sitt sortiment, eller lägger ner verksamheten i Sverige kan man antagligen känna sig blåst på sina "köpta" filmer.

Viaplay har dessutom en klausul som säger att de "reserverar rätten att sluta stödja föråldrade format och teknologier. Du kan ladda ner eller streama en film när du vill, men enbart till en enhet som är kompatibel med och stöds av Viaplays aktuella processer och protokoll. I dagsläget stöds iOS- och Android-enheter för nedladdning."

Daniel Hofverberg

Med Viaplay kan man inte ladda hem överhuvudtaget (annat än till mobiler och surfplattor; inte till datorer), utan man kan bara streama filmer man köpt från nätet - vilket således innebär att om Internet inte skulle fungera eller vara tillräckligt stabilt (eller om Viaplays servrar inte fungerar som de ska), så kan man inte se sina köpta filmer. Visserligen verkar det finnas metoder för att ladda hem från Viaplay utan skydd, men det är tydligen bara en mycket begränsad skara som kan göra det, och inget som går via publikt tillgängliga metoder.

Något "köp" är det som sagt inte riktigt tal om i ordets rätta mening; snarare uthyrning utan slutdatum (som kan ske imorgon eller om 10 år). För som du säger, kommer man förstås inte längre åt filmer man köpt om Viaplays kontrakt med distributören om respektive film går ut, så att filmen inte längre finns tillgänglig hos Viaplay - den dagen kommer ju alltid förr eller senare, för inga licenskontrakt varar ju för evigt... :(

Det är förstås likadant med iTunes, om man inte tar bort DRM-skyddet, men jag gissar att det inte är många som köper filmer hos iTunes utan sätt att kunna ta bort DRM-skyddet, i och med att deras begränsningar då gör tjänsten i princip helt värdelös... :(

Och skulle någon tjänst helt försvinna är det förstås helt kört att komma åt någonting man köpt...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 maj 2019 kl. 09:12:23Det är förstås likadant med iTunes, om man inte tar bort DRM-skyddet, men jag gissar att det inte är många som köper filmer hos iTunes utan sätt att kunna ta bort DRM-skyddet, i och med att deras begränsningar då gör tjänsten i princip helt värdelös... :(

Nja, jag tror inte att man blir av med filmer som man har köpt på iTunes även om de skulle utgå ur butikens sortiment.

iTunes bygger på nedladdning, inte på streaming, och det man har på sin hårddisk finns kvar där även om det är krypterat. Man kan även säkerhetskopiera sina filer, kopiera dem till andra datorer osv. Men för att spela upp dem måste datorn auktoriseras. Man kan ha upp till fem auktoriserade datorer, och auktoriseringen gäller allt som har köpts på ett visst konto, även sådant som inte längre finns att köpa eller ladda ner på nytt.

Skulle Apple däremot lägga ner verksamheten helt kan man ju inte längre logga in på sitt konto och därmed inte auktorisera nya datorer. Då är det väl rimligt att tro att man förlorar allt man har köpt som är DRM-"skadat" (-skyddat). Möjligen fortsätter tidigare auktoriserade datorer att fungera, men förr eller senare behöver man väl köpa en ny dator eller installera om en gammal.

Men bortsett från allt detta har jag ingen dator som klarar av att spela upp filmer i full HD med den inbyggda spelaren i iTunes. Jag vet inte hur kraftfull dator man måste ha, men t.o.m. på min relativt nya laptop med i7-processor hackar det betänkligt. Så för mig är det en praktisk nödvändighet att ta bort DRM-skyddet. Då kan jag se filmerna med andra spelare, t.ex. MPC-HC, som hanterar full HD galant. Det gör ju också att jag inte har några problem att motivera varför det är lagligt att ta bort skyddet.

Elios

Då får jag nog köpa den på iTunes då eller något för tycker det är lite för dyrt för 129 kr men ja då får jag väl den ändå ett tag iallafall.  8)

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 maj 2019 kl. 11:46:24
Men bortsett från allt detta har jag ingen dator som klarar av att spela upp filmer i full HD med den inbyggda spelaren i iTunes. Jag vet inte hur kraftfull dator man måste ha, men t.o.m. på min relativt nya laptop med i7-processor hackar det betänkligt. Så för mig är det en praktisk nödvändighet att ta bort DRM-skyddet. Då kan jag se filmerna med andra spelare, t.ex. MPC-HC, som hanterar full HD galant. Det gör ju också att jag inte har några problem att motivera varför det är lagligt att ta bort skyddet.
Jag klarar inte heller av att spela upp HD-video med iTunes inbyggda spelare, så den verkar ha väldigt höga systemkrav - jag har dels en relativt ny laptop och dels en några år gammal men ganska kraftfull 8-kärnig stationär dator, och ingen av dessa klarar av det.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 maj 2019 kl. 16:47:02
Jag klarar inte heller av att spela upp HD-video med iTunes inbyggda spelare, så den verkar ha väldigt höga systemkrav - jag har dels en relativt ny laptop och dels en några år gammal men ganska kraftfull 8-kärnig stationär dator, och ingen av dessa klarar av det.

Då ska man dessutom betänka att en del filmer på iTunes finns i 4K-versioner. Man kan undra vad det behövs för hisklig hårdvara för att spela upp sådant när inte ens en hyggligt välspecad Windows-maskin klarar av att spela deras filmer i 2K. Det går kanske bättre om man kör på en Mac?

Man kan undra om Apple medvetet har gjort en dålig spelare för Windows för att det ska se illa ut jämfört med deras egna Mac-datorer?

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 maj 2019 kl. 11:13:19
Man kan undra om Apple medvetet har gjort en dålig spelare för Windows för att det ska se illa ut jämfört med deras egna Mac-datorer?
Jag har faktiskt hunnit tänka samma tanke...

Apple har ju hittat på en del märkliga idéer genom åren, så det skulle ärligt talat inte förvåna mig.

Elios

Så om jag köper Kim Possible på ITunes så kommer det kanske vara dålig kvalité och då känner man sig rånad eller?^^

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 15 maj 2019 kl. 16:09:19
Så om jag köper Kim Possible på ITunes så kommer det kanske vara dålig kvalité och då känner man sig rånad eller?^^
Nej, så länge du använder lämplig programvara för att bli av med DRM-skydden är det inga problem - då får man ju en ren videofil så att man inte längre är beroende av iTunes programvaror, och kan alltså spela upp, konvertera eller bränna ut med vilka program som helst.

Samlaren

Är det alltså DRM skydd på en film som man köper?

Samlaren

Jag tycker att hon som spelar Kim Possible ska vara yngre då Kim ska vara 13,14år.

Daniel Hofverberg

Citat från: Samlaren skrivet 15 maj 2019 kl. 20:21:19
Är det alltså DRM skydd på en film som man köper?
Generellt sett finns det nästan alltid DRM-skydd vid digitala köp av filmer, oavsett tjänst. Det är ytterst få tjänster som erbjuder köp av öppna DRM-fria filmer, och aldrig från större filmbolag/distributörer.

Citat från: Samlaren skrivet 15 maj 2019 kl. 20:24:54
Jag tycker att hon som spelar Kim Possible ska vara yngre då Kim ska vara 13,14år.
Menar du i den svenska dubbningen eller originalskådespelaren?

Jag håller med dig rent teoretiskt sett, men det är som tidigare nämnts problematiskt att ha barn som skådespelare i och med lagar, regler, skolgång, o.s.v. (framförallt då vid filminspelningar; d.v.s. i originalversionen). Därför får man som sagt acceptera att det är mer regel än undantag att tonåringar spelas av personer minst några år äldre än de faktiskt ska föreställa.

Jag håller med dig att Sadie Stanley helt klart ser äldre ut än 13 - 14 år - hon är 17 idag, och var förmodligen 16 när filmen började spelas in; och det är väl ungefär så gammal hon ser ut också. Men eftersom det framförallt i USA finns hårda regler kring bl.a. arbetstider för yngre personer på filminspelningar, så är det nog som sagt ett nödvändigt ont för att inte filmen ska ta en evighet att spela in. Det är en helt annan femma med små biroller, som inte ska medverka i så många scener, men vid huvudroller måste man ju kunna spela in ganska länge om inte hela filmen ska ta flera år att färdigställa - och vid TV-filmer som produceras med relativt låg budget är det förstås helt omöjligt.

Egentligen är ju Matilda Smedius i den svenska dubbningen alldeles för gammal för rollen också - hon har precis fyllt 22 år, och var således 21 när dubbningen gjordes. Men jag tycker att hon helt klart kan passera som tonåring röstmässigt, så att hon ändå fungerar bra i rollen. Visst låter hon kanske aningen äldre än 14 år, men inte mycket äldre och hon är en bra voice-match till Sadie Stanley. Och personligen tar jag hellre att någon låter aningen för gammal än att nöja sig med bristfällig inlevelse, vilket alltför ofta blir fallet om man ska ta in någon på 13 - 14 år till en dubbningsstudio - det finns inte så många 14-åriga tjejer som har tillräcklig erfarenhet av dubbning för att kunna göra en sådan stor roll rättvisa och med bra inlevelse, och dessutom då låta någorlunda lik originalskådespelaren. Och utan övning är det långt ifrån oproblematiskt att få till bra inlevelse när man sitter ensam i en dubbningsstudio utan någon att kunna agera mot...

gstone

Tror ni den här filmen kommer släppas på dvd i Sverige någon gång ?

Vill gärna köpa den i sådan fall  :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 25 januari 2020 kl. 18:30:53
Tror ni den här filmen kommer släppas på dvd i Sverige någon gång ?

Vill gärna köpa den i sådan fall  :D

Den visades på Disney Channel någon gång under första halvåret av 2019, va? Jag vet att Descendants 3 gjorde det i oktober och den finns att köpa på DVD, så jag antar att inte tillräckligt med folk såg Kim Possible (om den nu visades) och att distributören därför antog att den inte skulle sälja tillräckligt bra för att uppnå någon vinst eller så.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats