Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Disneyfilmer på Blu-ray

Startat av Varsågod, 12 juli 2011 kl. 12:41:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 juni 2020 kl. 19:54:59
Fast det är inte bara det, det kan också vara krångligt att betala via internet med sina kontopengar då det är svårt att hålla räkningen, jag är van vid och känner mig mest bekväm med att betala med kontanter, men börjar sakta ett gå in på kortet... (behöver bli redo innan 2023, det är nämligen då som Sverige blir helt kontantfria)

Även om många väljer att betala med betal- eller kreditkort är det ingalunda det enda sättet att handla på nätet. Man kan välja leverans mot postförskott, betala i efterhand mot faktura eller dra pengarna direkt från bankkonto. Det tråkiga som alla butiker har gemensamt, både fysiska och på nätet är att man faktiskt måste betala för varor man köper... :)

Att Sverige skulle bli helt kontantfritt 2023 är något som vissa forskare tror, men inget som är hugget i sten. Personligen tror och hoppas jag att det inte blir så, men vem vet...

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 juni 2020 kl. 19:54:59
Dessutom så är det smidigt att köpa vad man hittar i fysiska affärer; det går på bara ett antal minuter! (kanske någon timme, men definitivt inte mer)

Ja, om man inte räknar tiden för att ta sig till butiken, eller att springa i flera olika butiker (kanske i helt olika delar av stan) när varan man vill ha inte finns i lager...

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 juni 2020 kl. 19:54:59
Och vad värre är; inte ens Toy Story 4 fanns på Bluray där jag tittade och den gavs ju ut så sent som under jultid vilket var för omkring ett halvår sedan, vad snopet...

Som sagt... :) Hade du handlat på Discshop hade du sett direkt att de har fler än 25 stycken i lager.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 juni 2020 kl. 07:41:35
Att Sverige skulle bli helt kontantfritt 2023 är något som vissa forskare tror, men inget som är hugget i sten. Personligen tror och hoppas jag att det inte blir så, men vem vet...
Jag har svårt att tänka mig att det skulle fungera i praktiken att ett land blir helt kontantfritt, och i synnerhet inte så snabbt. Även om de flesta lite större butiker säkerligen kommer föredra kortbetalning - och en del (många?) kanske rentav inte längre kommer ta emot kontanter - så återstår ju fortfarande småbutiker, matvagnar, loppisar och dylikt; plus då betalning vid privata köp (om man hittat något i närområdet på exempelvis Blocket eller Facebooks köp/sälj-grupper).

I alla fall här i Skellefteå brukar de flesta matvagnar inte ta emot kort, i och med att det kostar en del med kortterminal och dylikt som inte är obetydliga summor för sådana småfirmor. Man kan ju heller inte förlita sig på Swish, som inte alla har. Och på loppisar och vid privata köp mellan privatpersoner är det ju i stort sett ett måste att tillåta kontanter, i och med att inte alla har möjlighet att betala med Swish - ganska många äldre har ju exempelvis inte tillgång till Internet, eller kanske inte ens har smartphones (eller åtminstone inte tillräckligt nya sådana) för att kunna installera appen, och då är det ju kört med Swish. :(

Även om fler säkert har tillgång till Swish och dylikt innan 2023, så lär det knappast innefatta alla; då det är helt orealistiskt att köpa en ny telefon bara för Swish om man inte har behov av något annat... Min moster har exempelvis varken Internet, WiFi, surf i telefonen eller ens en tillräckligt ny telefon för att kunna ha Swish och BankID - och då blir det ju en oöverstiglig kostnad med både en ny smartphone och dessutom mobilabonnemang eller kontantkort som innefattar surf (vilket framförallt en del billigare kontantkortslösningar inte har).

Disneyfantasten

Jag kom på en sannan sak som jag tror gör det svårare; man måste kunna sin Epost-adress utantill för att kunna beställa via internet och tyvärr kan jag inte det, därför vågar jag inte ens försöka...

Lilla My

#18
Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 juni 2020 kl. 18:08:38
Jag kom på en sannan sak som jag tror gör det svårare; man måste kunna sin Epost-adress utantill för att kunna beställa via internet och tyvärr kan jag inte det, därför vågar jag inte ens försöka...

... Det är väl bara att lära sig den utantill då? Behöver du inte ha den i professionella sammanhang när det gäller jobb och skola? Ha den nedskriven någonstans så du enkelt kan kopiera och klistra in? Låter mest som undanflykter - Jag kan förstå att ha svårt att komma ihåg telefonnummer men sin egna e-mail-adress har jag aldrig hört förut...

Samtidigt - Vad gör det om du skriver in fel e-mail? Du kan inte använda e-mails som inte finns och om det finns någon som äger dem e-mailen bara att få mail om att "din vara är nu skickad!" eller liknande. Inga andra uppgifter lämnas ut.

På vissa hemsidor kan du numera även handla med bitcoin om du känner dig bekväm med det  ;)

Disneyfantasten

Citat från: Lilla My skrivet 16 juni 2020 kl. 20:23:41
... Det är väl bara att lära sig den utantill då? Behöver du inte ha den i professionella sammanhang när det gäller jobb och skola? Ha den nedskriven någonstans så du enkelt kan kopiera och klistra in? Låter mest som undanflykter - Jag kan förstå att ha svårt att komma ihåg telefonnummer men sin egna e-mail-adress har jag aldrig hört förut...

Samtidigt - Vad gör det om du skriver in fel e-mail? Du kan inte använda e-mails som inte finns och om det finns någon som äger dem e-mailen bara att få mail om att "din vara är nu skickad!" eller liknande. Inga andra uppgifter lämnas ut.

På vissa hemsidor kan du numera även handla med bitcoin om du känner dig bekväm med det  ;)

Det är inte den biten, jag har letat men kan inte hitta den, jag verkar inte ha den nerskriven någonstans och vad värre är; jag är rädd att den kanske har ändrats! (ska även nämna att jag bott på boende i knappt tre år)

Simon Axelsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 juni 2020 kl. 20:32:58
Det är inte den biten, jag har letat men kan inte hitta den, jag verkar inte ha den nerskriven någonstans och vad värre är; jag är rädd att den kanske har ändrats! (ska även nämna att jag bott på boende i knappt tre år)

Har du g-mail kan du ju enkelt se adressen där...
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 juni 2020 kl. 20:32:58
Det är inte den biten, jag har letat men kan inte hitta den, jag verkar inte ha den nerskriven någonstans och vad värre är; jag är rädd att den kanske har ändrats! (ska även nämna att jag bott på boende i knappt tre år)
Ja men en e-postadress kan inte bara ändras så där

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 juni 2020 kl. 20:37:01
Ja men en e-postadress kan inte bara ändras så där

Jag minns inte hur länge jag haft den...

Citat från: Simon Axelsson skrivet 16 juni 2020 kl. 20:36:10
Har du g-mail kan du ju enkelt se adressen där...

Jag har ingen koll på huruvida jag har det eller inte...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 juni 2020 kl. 20:39:09
Jag minns inte hur länge jag haft den...

Jag har ingen koll på huruvida jag har det eller inte...
Har du inte använt e-postadressen när du skulle registrera dig på forumet?

Varsågod

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 juni 2020 kl. 20:32:58
Det är inte den biten, jag har letat men kan inte hitta den, jag verkar inte ha den nerskriven någonstans och vad värre är; jag är rädd att den kanske har ändrats! (ska även nämna att jag bott på boende i knappt tre år)

Om du inte kommer åt din tidigare e-postadress kan du enkelt skapa en ny (hos någon e-postklient som erbjuder det gratis).

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 juni 2020 kl. 20:42:39
Har du inte använt e-postadressen när du skulle registrera dig på forumet?

Jag minns inte riktigt, jag kommer inte så noga ihåg, det var ju över fem år sedan nu och även om jag minns mycket i mina dagar så minns jag tyvärr inte allting...

Varsågod

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 juni 2020 kl. 20:48:03
Jag minns inte riktigt, jag kommer inte så noga ihåg, det var ju över fem år sedan nu och även om jag minns mycket i mina dagar så minns jag tyvärr inte allting...

Du kan se vilken adress som använts för att registera din användare här genom att som inloggad Klicka på "Profil" i översta menyraden eller klicka på ditt användarnamn i forumet och sedan klicka på länken "Ändra i profil".

Disneyfantasten

Goda nyheter! Idag var jag på Elgiganten och köpte Pinocchio, Törnrosa, Tarzan och WALLE på Bluray (och för två veckor sedan köpte jag Toy Story 4 på Bluray), så nu har jag alltså 41 stycken, vilket är över 40, så det kommer jag att fira med saft och tårta!  :D (kommer även att göra det när jag har över 50!)

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 juli 2020 kl. 19:48:26
Goda nyheter! Idag var jag på Elgiganten och köpte Pinocchio, Törnrosa, Tarzan och WALLE på Bluray (och för två veckor sedan köpte jag Toy Story 4 på Bluray), så nu har jag alltså 41 stycken, vilket är över 40, så det kommer jag att fira med saft och tårta!  :D (kommer även att göra det när jag har över 50!)
Ha ett trevligt firande! ;D

Simon Axelsson

Jag fyllde ju år igår och jag fick Framåt på Blu-Ray i present, dock har vi ingen Blu-Rayspelare här på Gotland där vi har sommarstuga som vi kommer bo i i en vecka till. Förhoppningsvis skaffar vi en spelare innan dess så att vi har något att se när släkten kommer.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats