Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

The Legend of Zelda (1989)

Startat av TonyTonka, 15 februari 2009 kl. 21:38:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Kolla in denna länk om en svensk dubbning av Zelda

http://sv.wikipedia.org/wiki/The_Legend_of_Zelda_(TV-serie)

Nåt för svenska röster och credits? Dubben är väl förmodligen gjord av Media Dubb.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag har ett svagt minne av den TV-serien, men jag minns inte mycket om den. Jag vill gärna ha lite mer säkra uppgifter än Wikipedia innan jag lägger in någonting under Svenska röster och credits, då Wikipedia som bekant inte alltid är helt tillförlitligt (då vem som helst kan lägga in och ändra uppgifter där). Är det någon som minns serien, och kan bekräfta att de angivna rösterna stämmer (och kanske också vet mer credits)?

Om TV-serien dubbades för KTV på gamla FilmNet (sedermera Canal+), som Wikipedia skriver, så är det knappast Mediadubb som gjort den. Tvärtom hade de enligt uppgift som princip att helt undvika alla Kinnevik-ägda företag, inklusive Mediadubb. Jag minns att FilmNet berättade att de anlitade Eurotroll, Pangljud och Videobolaget för alla sina dubbningar, så troligen bör någon av de tre ha dubbat serien. Frågan är vilken av dem...

PAAATE

Serien gick som en del av The Super Mario Bros. Super Show, i alla fall i USA

Varje fredag körde man ett avsnitt av Zelda i stället för Mario (fast live action-segmenten var fortfarande Mario och Luigi)

Vad jag kan se så är rollerna på Wikipedia för videodubben. Ungefär hälften av avsnitten har släppts på VHS i Sverige.
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Igthorn

Grävde fram två avspelade köp VHSER med tecknade Legenden om.Zelda igår och slog mig att det kom ut 13 avsnitt. Frågan är just om alla blev dubbade i Sverige.

Vill minnas att jag som barn såg minst ett avsnitt till dubbat utöver de första 4 på de band jag hittade, nått med nån riddare som inte ville smutsa ner sig. Någon som är mer påläst?

Daniel Hofverberg

Alla avsnitt av Legenden om Zelda har dubbats till svenska, men såvitt jag vet är det bara 10 av de 13 avsnitten som har släppts på VHS fördelade på fyra kassetter.

Det finns nämligen två dubbningar av den här serien, liksom The Super Mario Bros. Super Show, som den "satt ihop" med. Dels då VHS-utgåvorna som Wendros gav ut och dels en TV-dubb som FilmNet beställde/sände och som gissningsvis gjordes av Eurotroll. Båda dubbningarna gjordes ungefär samtidigt, runt 1992 - 1993, så jag kan inte svära på vilken som är originaldubb respektive omdubb; men jag tror att FilmNets dubb sannolikt gjordes strax innan. Det här innebär alltså att 10 av de 13 avsnitten har två dubbningar, medan de resterande 3 avsnitten bara har en dubb.

Jag vill minnas att båda dubbningarna av Legenden om Zelda hade till största delen samma röster, men helt olika översättning.

Igthorn

#5
Tack Daniel. Då ska jag försöka hitta resterande två vhser nånstans.

Har då inte sett någon som vågat eller lyckats ladda upp mer än avsnitt 1 på Youtube.

Daniel Hofverberg

Själv har jag några avsnitt inspelade från FilmNet med TV-dubben, och jag tycker att TV-dubben är bättre än VHS-dubben.

jimstrom

Ursäkta en kanske dum fråga, men vad är den stora skillnaden mellan tv-dubben och video dubben, hade en vhs med Legend of Zelda och är därflör lite nyfiken.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Pixelklubben64

Håller på med research till podcasten nu igen, om svenska dubbar. Har bifogat en ljudfil, lyssna gärna.
Vem är det som spelar prins Fassad i tecknade Zelda (vhs-dubben)? Är enormt tacksam för hjälp!
Se bifogad fil!

Erika


Pixelklubben64

Ja det var vad jag tänkte med, men ville inte lägga ord i monnen på någon.
Om inte någon annan säger nåt annat så klubbar jag att det är Hedenberg.

MOA

Citat från: Pixelklubben64 skrivet 20 december 2020 kl. 18:22:15
Håller på med research till podcasten nu igen, om svenska dubbar. Har bifogat en ljudfil, lyssna gärna.
Vem är det som spelar prins Fassad i tecknade Zelda (vhs-dubben)? Är enormt tacksam för hjälp!
Se bifogad fil!
Johan Hedenberg e de såklart!
Nåt annat vi kan hjälpa till med?

Pixelklubben64

Ni är så snabba och vänliga här! Tack!
Kanske kommer nåt mer citat senare :-)

MOA

Citat från: Pixelklubben64 skrivet 20 december 2020 kl. 20:26:20
Ni är så snabba och vänliga här! Tack!
Kanske kommer nåt mer citat senare :-)
Ja man kan ju hoppas

Pixelklubben64

#14
Vet inte hur intresserade ni är, men podden finns numera på Facebook med. Sök där efter:
Pixelklubben 64 (ZX) eftersnacksgrupp