Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Cartoon World Play - Sveriges enda renodlade streamingtjänst för tecknad film!

Startat av TBT_STR_QR, 14 mars 2021 kl. 19:13:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Hey Arnold på svenska

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 30 november 2022 kl. 20:15:04Tyvärr så kommer det dröja ytterligare med lanseringen, då det inte alls har gått som planerat. Branschen ligger fortfarande rejält efter och haltar, det är inte mycket som har återhämtat sig. Sen har det heller inte underlättat att vara ny i branschen just nu så det har inneburit att det har det varit väldigt svårt att intressera investerare i dessa tider, vilket är försåtligt. Men smakar det så kostar det. Branschkontakter över hela världen har inte varit något problem utan tvärtom, där kan jag välja och vraka.
Så denna kombination gör inte saken lättare direkt.

Som läget är just nu så har jag lyckats inte förvärvat tillräckligt mycket som redan är dubbat till svenska, och att hitta upphovsrätten till olika dubbningar är väldigt svårt och tidsödande, alternativet är att helt enkelt dubba om, vilket oxå tar sin lilla tid.
Men det börjar så smått ordna upp sig med det.

Det jag saknar är erfarna synkare, redigerare och översättare för versionering och undertext.

En av anledningarna att jag valde att försöka ge mig in på just streamingmarknaden var bla för att det ges väldigt få alternativ för att importera och visa TV-serier. De flesta mindre aktörer som sysslar med streaming har endast erfarenhet av långfilmer, vilket lämnar mycket utanför Sverige och norden.

Sedan har jag varit sjuka en längre tid så min hälsa både psykiskt och fysiskt har inte varit den bästa och tvingat mig att dra ner på min arbetstakt.

Tack för ert tålamod och stora intresse.
Bra att veta.
Lycka är när några kan skicka svenska avsnitts från Hey Arnold till mig.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12183.msg87048#msg87048

Daniel Hofverberg

Tråkigt att höra, men jag har full förståelse för att det inte är någon enkel bransch att ge sig in i. Och bara det blir bra kan jag absolut vänta - mycket bättre det än att lansera en undermålig produkt, såsom den förra minst sagt halvdana tjänsten (innan stängningen) med ingenting svenskdubbat eller textat och enbart lättillgängligt Public Domain-material som man lika gärna kan hitta åt på YouTube...

Mathilda Gustafsson

Vad hände med detta projektet @Oscar Isaksson ? Har ni köpt in något material som inte är från Himlen 7? Och visst var det så att du skulle börja dubba egna grejer för den här tjänsten?

Lennartsson


Jonas9881

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 20 februari 2024 kl. 21:06:10Vad hände med detta projektet @Oscar Isaksson ? Har ni köpt in något material som inte är från Himlen 7? Och visst var det så att du skulle börja dubba egna grejer för den här tjänsten?
Vilket material var från Himlen 7 som han har mänt?

Edit: ska stå nämnt  ;D
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jonas9881

@Oscar Isaksson Får jag fråga vilket produktionsbolag ni köper upp era rättigheter ifrån?

För det är väl inte jättelätt at förhandla med giganter och företag som redan säljer till andra bolag?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Steffan Rudvall

Citat från: Lennartsson skrivet 20 februari 2024 kl. 21:19:22Jag förstår inte riktigt har det förekomit stöld av kristet material?
Citat från: Jonas9881 skrivet 20 februari 2024 kl. 21:20:03Vilket material var från Himlen 7 som han har mänt?
Jag vet inte om de hade någon deal med Himlen TV7 men en serie som heter Theo var direkt tagen från Himlen TV7 till den här streamingtjänsten de försökte starta.

Lennartsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 februari 2024 kl. 21:25:02Jag vet inte om de hade någon deal med Himlen 7 men en serie som heter Theo var direkt tagen från Himlen 7 till den här streamingtjänsten de försökte starta.
Så deras streamingtjänst hade någon kristen agenda?

Steffan Rudvall

Citat från: Lennartsson skrivet 20 februari 2024 kl. 21:28:01Så deras streamingtjänst hade någon kristen agenda?
Jag tror säkert att Oscar inte hade någon agenda men hans medhjälpare TBT_STR_QR har skrivit inlägg med inriktning på kristendomen.

Jonas9881

Citat från: Lennartsson skrivet 20 februari 2024 kl. 21:19:22Jag förstår inte riktigt har det förekomit stöld av kristet material?
Var någonstans ser du att det står att det är stöld?

Vilken sida av detta ämne ser man det?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet 20 februari 2024 kl. 21:44:17Var någonstans ser du att det står att det är stöld?

Vilken sida av detta ämne ser man det?
Om det var stöld eller om han/dem hade tillstånd från Himlen TV7 att använda deras videor kan vi ju inte veta, men det var i alla fall exakt samma videor med samma bitrate och kanalloggan intakt som finns på deras Play-tjänst.

Det gällde alltså den här serien, som finns att se på nedanstående länk:
https://www.himlentv7.se/play/theo-och-hans-vanner_s59497/

Därutöver fanns också en del äldre Public Domain-filmer utan vare sig svenskt tal eller svensk text.

Goliat

OSIS hade ingen kännedom om att det hade publicerats videor, klipp och font som inte hade godkänts och använts utan tillstånd. Så snart detta uppmärksammades av honom krävdes omedelbar borttagning av allt. OSIS var inte medveten om detta eftersom sidan skulle vara öppen för publik än och ingen överenskommelse fanns att något skulle publiceras. För att tydliggöra har OSIS inte stulit något!

Därefter ska jag avstå från att avslöja något, då det inte är min plats.

Edit: saker hade gjorts utan hans medgivande och medvetande.

Oscar Isaksson

Materialet som var taget från Himlen 7 var inte inköpt och gjordes helt utan min vetskap och godkännande. Och är inte den typen av underhållning som jag intresserar mig för.

Jag har ingen som helst religiös eller politisk agenda, utan är helt obunden.

När incidenten som ni tar upp var aktuell, diskuterade jag och Himlen 7 detta grundligt, de var väldigt förstående och skulle inte ta detta vidare mot att jag självklart såg till att deras program avlägsnades.

Tyvärr har efterdyningarna av detta medfört att tjänstens och i viss mån mitt bolags rykte skadats.

Jag kommer på sikt avveckla detta med egen streaming och fokusera på minde produktioner och återuppbygga förtroendet.

Jabberjaw

Inte för att vara sån. Men du menar alltså att människor väntat sedan 2021 på något som du nu helt bara väljer att lägga ner...?

Vilket fiasko. :(

Goliat

Citat från: Jabberjaw skrivet 24 februari 2024 kl. 14:46:02Inte för att vara sån. Men du menar alltså att människor väntat sedan 2021 på något som du nu helt bara väljer att lägga ner...?

Vilket fiasko. :(
Det är inte så simpelt. Det är många turer och om det inte finns en vinst utan enbart förlust så är det svårt att starta upp.

Sedan har intresset varit lite mindre och smal publik. Det är svårt att konkurrera med stora jättar också.