Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Dubbare som syns (spelfilm, TV-serier)

Startat av Pontus, 19 maj 2010 kl. 00:58:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Det är visserligen inte riktigt en spelfilm, men ändå intressant att påpeka. Den senaste månaden har Jan Modin (Långben, Bärgarn i Bilar och många fler roller genom åren) spelat två av de större rollerna i Västerbottensteaterns sommarteater Bröderna Lejonhjärta, som har spelats utomhus i Skellefteå sedan mitten av juni. Jag såg teatern i fredags och han gjorde riktigt bra ifrån sig, men tyvärr fanns det inte tillfälle för mig att prata med Jan efter föreställningen.

Teatern har nu slutat gå för säsongen, men samma pjäs ska spelas även nästa sommar i Medlefors-parken i Skellefteå; om någon här skulle bo inom rimligt avstånd från Skellefteå.

Förmodligen inget ovanligt om det här hade varit en teaterpjäs i södra Sverige, men i det här fallet är det förvånansvärt, då Västerbottensteatern vanligtvis bara har med skådespelare från regionen...

E

#106
Claes Ljungmark syns i bland annat De enda rationella, Arne Dahl, Micke och Veronica och mycket mer. I länken nedanför finns en video där han får en Guldbagge för sin roll i De enda rationella


https://www.youtube.com/watch?v=30Sut3FqhNE


Frank Ådahl (Simba) syns i Melodifestivalen 1990 där han tävlade med låten Som en vind och vann.


Joakim Jennefors syns i thrillern Svart Lucia (1992) dock bara som statist

E

#107
I Lisas Sagoshow medverkar några dubbare. Bland annat:

Andreas Nilsson och Jan Åström (som Haren och Igelkotten och Askungens styvsystrar)

Hans Lindgren (berättare i Bellman-historierna)

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 28 oktober 2018 kl. 13:59:25
I barnprogrammet Lisas Sagoshow medverkar några dubbare. Blanda annat:

Andreas Nilsson och Jan Åström (som Haren och Igelkotten och Askungens styvsystrar)

Hans Lindgren (berättare i Bellman-historierna)

Var det Hans Lindgren som var berättare i Bellmanhistorierna? Det hade jag ingen aning om... (även om jag såg dem jättemånga gånger och har rösten i huvudet, men så var det också längesedan jag såg dem)

Utifrån hur jag kommer ihåg personerna och rösterna så skulle jag gissa att Andreas Nilsson var Haren och att Jan Åström var Igelkotten!

E


E

Jag tittar på en serie i SVT1 som heter Vår tid är nu (varje måndag). I dagens avsnitt såg jag Andreas Rothlin Svensson och Steve Kratz :)

E

#111
Ester Sjögren (dubbar mest hos Eurotroll) syns bland annat i filmer som Tomten är far till alla barnen och Beck - Hämndens pris och som Hjördis i Rekordbyrån

E

Björn Gedda (Bandis i Byggare Bob) syns som Simon Palm i filmerna om Roland Hassel. Han är också med i bland annat Peter och Petra, Bröderna Mozart och Beck - Monstret

Dessutom spelade han Järn-Jerry i julkalendern Superhjältejul

Elios

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 23 november 2018 kl. 17:04:36
Björn Gedda (Bandis i Byggare Bob) syns som Simon Palm i filmerna om Roland Hassel. Han är också med i bland annat Peter och Petra, Bröderna Mozart och Beck - Monstret

Dessutom spelade han Järn-Jerry i julkalendern Superhjältejul

Jo han är väl ändå en ganska känd skådespelare överlag också?
Är det bara jag som råkar blanda ihop Björn Gedda med Björn Granath??

E

Citat från: Elias Prenbo skrivet 18 november 2015 kl. 20:55:29
Har någon nämnt Hasse Andersson? :)  Han är idag mest känd som sångartist, bland annat i sången "Guld och göna skogar".
Han har faktiskt varit sångartist sedan 1979 ;) Han var det medans han dubbade också ;)

jimstrom

Han är ju också gift med Monica Forsberg sen ett bra tag tillbaka, så kanske inte så konstigt att han dyker upp i en och annan dubbning.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

gstone

Citat från: jimstrom skrivet 18 december 2018 kl. 21:16:44
Han är ju också gift med Monica Forsberg sen ett bra tag tillbaka, så kanske inte så konstigt att han dyker upp i en och annan dubbning.

När jag tänker på rösten av en gammla sagon tant tänker jag inte på Astrid Lindgren. Var inte särkilet intresserad av henne böcker som barn(eller nu). Isället tänker jag på Monica Forsberg. Hennes röst ÄR min barndom ! Så många av mina barmdom favorit var dubbade av KM Studios och hade Monica is sig. Om jag träffar henne någon gång så måste jag tack henne för alla härliga minne !

Frästen hur skulle jag gå till väga om jag skulle konkta eller träffa henne. Bor hon i Karaslskoga där KM studios gjord sina dubbningar ?

Gör hon framträder inbland ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Monica Forsberg är för mig vad Astrid Lindgren är för genrastionerna före mig !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Alexander

#118
Citat från: gstone skrivet 18 december 2018 kl. 22:28:33
Bor hon i Karaslskoga där KM studios gjord sina dubbningar ?

Gör hon framträder inbland ?

Nej, hon bor på Bjärehalvön, några kilometer från Ängelsbäck.

Ja, hon gör föreställningar med Svingelskogen och signeringar av hennes och Hasses trädgårdsbok.
:)

E

#119
I Kajsas Ko syns (eller snarare hörs) Joakim Jennefors där han sjunger seriens ledmotiv :)