Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Anime Svansjön

Startat av moviefan, 31 juli 2013 kl. 15:52:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Har ni sett den ? Vilka har dubbat den ? Vet ni något om svenska röster. Den finns på dvd. Har för mig att det även har funnits på vhs under titeln Svanprinsessan.

SwedishKuriboh

Jag har den, faktiskt! Har den nedstoppad i nån låda, och det enda jag minns just nu är att John Harryson spelade skurken!

Erika

Jag har den på både vhs och dvd, en riktigt trevlig och fin film. :) 

Detta står utsatt i eftertexterna på vhs-utgåvan:

Svenska röster:

Meg Westergren - Odette
Leif Ahrle - Prins Siegfried
John Harryson - Trollkarlen Rothbart
Christina Carlwind - Odile
Meg Westergren - Ekorren Margareta
Leif Ahrle - Ekorren Hans
Christina Carlwind - Drottningen
Gunnar Ernblad - Benno
Gunnar Ernblad - Adolf
Gunnar Ernblad - Ministern
m. fl. 

Svensk dialog och regi:
Lasse Swärd

moviefan

#3
Denna version är rätt bra. Bättre än Barbie i Svansjön. 

moviefan

http://img.tradera.net/images/326/251356326_e9729a39-8efb-497b-96f8-983dd2683dd7.jpg

Denna versionen har även getts ut under namnet Svanprinsessan. Varför har den denna titel på denna dvd utgåva ?

Alexander

Citat från: moviefan skrivet 24 augusti 2017 kl. 19:04:57
http://img.tradera.net/images/326/251356326_e9729a39-8efb-497b-96f8-983dd2683dd7.jpg

Denna versionen har även getts ut under namnet Svanprinsessan. Varför har den denna titel på denna dvd utgåva ?

Den är nog först baserad på samma saga "Svansjön", och istället för att uppskatta den japanska versionen som sin egen sak, tänkte väl DVD distributören få den till att se ut som en kopia till 94 versionen av Svanprinsessan, ihop om att föräldrarna skulle köpa fel i affären.  :(

Varsågod

Det är inte nödvändigtvis ett drag för att förvirra konsumenter - man nöjer sig gott med att rida på popularitetsvågen.

moviefan

Citat från: Varsågod skrivet 24 augusti 2017 kl. 20:52:36
Det är inte nödvändigtvis ett drag för att förvirra konsumenter - man nöjer sig gott med att rida på popularitetsvågen.

Denna är rätt bra, och dubbningen är också helt okej. 

gstone

När släppets den här filmen i Sverige ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Erika

Citat från: gstone skrivet 21 juni 2019 kl. 21:00:16
När släppets den här filmen i Sverige ?

Den släpptes, om jag inte minns helt fel, först som hyrfilm här omkring 1983.

Jabberjaw

Är det möjligtvis exakt samma dubbning som TV3 sände 1991? Brukade TV3 på den här tiden köpa in befintliga dubbningar från andra distributörer i detta fall då Trix videofilmer AB/Lasse Swärd
För jag har även inspelat Mästerkatten och någon mer animé film också från -91 TV3


Erika

#11
Jag visste inte ens denna version av "Svansjön" hade visats på tv...

Jag gjorde en sökning på Svenska dagstidningar, och hittade åtminstone en visning 1989. I och med att man bara kan se förhandstittar hemifrån, så vet jag inte om det verkligen är en del av TV3:s tablå eller inte... Hur som helst, baserad på den lilla informationen jag har lyckats hitta verkar det vara samma dubbning - såvida det inte är en omdubbning med samma skådespelare...

Hmm... Det verkar som visningen 1989 var på en annan kanal - Nordic Channel.


Filmen finns på Youtube så du kan alltid jämföra med din inspelning från TV3, och se om det är samma dubbning eller ej.