Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Spoiler skyd

Startat av gstone, 19 november 2019 kl. 12:44:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Kan jag gömma delar av ett inlägg så det är svart till man markera den för skydda folk som inte vil ha mjöliga  spoilers ? Disney forumet så jag är på har en sån funktion. Har detta forum något likande ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Nej, i dagsläget finns det tyvärr ingen spoilertagg på det här forumet.

Någon sådan ingår tyvärr inte som standard i forumprogramvaran SMF, men jag håller på att undersöka om det finns passande plugins/tillägg för att kunna tillhandahålla en sådan funktionalitet. :)

Elios

Är det en sån som även brukar finnas på Flashback?^^

Anders M Olsson

#3
Vad man kan göra är att skriva texten i samma färg som bakgrunden. Då smälter den ihop med bakgrunden och blir osynlig. Om man "målar" med musen över texten blir den helt läsbar.

Så här:

Problemet är att bakgrunden växlar från inlägg till inlägg, så man får testa med olika färger till man hittar den som är rätt för just det här inlägget.

Testa t.ex. med färgerna #E7EAEF, #F0F4F7 eller #CACDD3. Använd colortaggen som vanligt, men istället för att namnge färgerna, skriv någon av ovanstående textsträngar.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 november 2019 kl. 13:46:03
Nej, i dagsläget finns det tyvärr ingen spoilertagg på det här forumet.

Någon sådan ingår tyvärr inte som standard i forumprogramvaran SMF, men jag håller på att undersöka om det finns passande plugins/tillägg för att kunna tillhandahålla en sådan funktionalitet. :)

Jag vill skriv något om frost 2 som kan var en Spoiler eller helt orelevant till handlingen. Jag vet inte ?

Hur ska jag gå till väga tycker du ? Daniel
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

E

Citat från: gstone skrivet 19 november 2019 kl. 16:49:00
Jag vill skriv något om frost 2 som kan var en Spoiler eller helt orelevant till handlingen. Jag vet inte ?

Hur ska jag gå till väga tycker du ? Daniel
Jag vill helst INTE höra någonting om filmen INNAN jag ser den, så skriv INTE det :-X

gstone

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 19 november 2019 kl. 16:54:49
Jag vill helst INTE höra någonting om filmen INNAN jag ser den, så skriv INTE det :-X

Blir svårt att hålla mig men ska försöka för eran skulle ! :-[
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Bättre att hellre skriva någon spoiler ingen skulle direkt bry sig om så som t. ex. Maskens Återkomst.  8)

Daniel Hofverberg

Jag vill heller inte veta någonting alls om Frost 2 innan jag sett den, så jag uppskattar om alla kan undvika spoilers för den tills det åtminstone gått 1 - 2 veckor efter den skandinaviska premiären; så att det finns en hyfsad chans att de flesta har sett den.

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 november 2019 kl. 00:30:24
Jag vill heller inte veta någonting alls om Frost 2 innan jag sett den, så jag uppskattar om alla kan undvika spoilers för den tills det åtminstone gått 1 - 2 veckor efter den skandinaviska premiären; så att det finns en hyfsad chans att de flesta har sett den.

Det är kanske inte ens säkert att jag har sätt den då så jag kanske inte heller vill veta det. Men vi får väl se. Jag förstår inte alls poängen med varför spoila nya filmer är som inte har släppts en eller så!? Är man helt från vansinne!?  >:(

Daniel Hofverberg

Innan en film har släppts ser jag heller ingen som helst anledning att vilja spoila något. Det skulle bara förstöra för både en själv och andra.

Efter premiären kan jag förstå att det kan finnas legitima behov av att vilja diskutera filmen, vilket förstås lär avslöja en del för de som ännu inte sett den. Innan dess hoppas jag dock att det ska finnas någon form av spoilertagg på plats på forumet, och om inte så kan man som sagt ta till "omvägen" som Anders tipsade om.

Definitivt inga öppna spoilers på forumet förrän det gått åtminstone någon vecka efter premiären i alla fall, så att merparten har hunnit se filmen på bio. Med tanke på att filmen har premiär på juldagen, så känns väl Trettondagen som en rimlig gräns då majoriteten av de intresserade borde ha hunnit se filmen.

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 november 2019 kl. 00:42:51
Innan en film har släppts ser jag heller ingen som helst anledning att vilja spoila något. Det skulle bara förstöra för både en själv och andra.

Efter premiären kan jag förstå att det kan finnas legitima behov av att vilja diskutera filmen, vilket förstås lär avslöja en del för de som ännu inte sett den. Innan dess hoppas jag dock att det ska finnas någon form av spoilertagg på plats på forumet, och om inte så kan man som sagt ta till "omvägen" som Anders tipsade om.

Definitivt inga öppna spoilers på forumet förrän det gått åtminstone någon vecka efter premiären i alla fall, så att merparten har hunnit se filmen på bio. Med tanke på att filmen har premiär på juldagen, så känns väl Trettondagen som en rimlig gräns då majoriteten av de intresserade borde ha hunnit se filmen.

Det bästa av allt som Anders skrev om är att det verkar inte funka via mobilen.  ::)

Anders M Olsson

Citat från: Elios skrivet 20 november 2019 kl. 00:47:23
Det bästa av allt som Anders skrev om är att det verkar inte funka via mobilen.  ::)

Det beror på hur man definierar "funka"! :)

Såvitt jag kan se blir texten osynlig även på en mobil (testat med iPhone, vet inte hur det blir på Android), så i det avseendet fungerar det som avsett!

När det gäller att göra texten synlig har man förvisso ingen mus att "måla" med, men vad man kan göra är att klicka på "Citera"-knappen. Då kan man läsa texten. Sen kan man backa tillbaka utan att skicka in någon kommentar.

Lilla My

Stora TV-serier och filmer brukar ha mellan en vecka till två veckor på sig att gå på bio/visas på TV innan folk öppet kan diskutera spoilers (faktiskta spoilers alltså, inga teorier från folk som inte sett filmen/avsnittet ännu) för att ge alla en chans att hinna se det. Det är lite av en oskriven regel.

Simon Axelsson

Citat från: Lilla My skrivet 20 november 2019 kl. 17:21:34
Stora TV-serier och filmer brukar ha mellan en vecka till två veckor på sig att gå på bio/visas på TV innan folk öppet kan diskutera spoilers (faktiskta spoilers alltså, inga teorier från folk som inte sett filmen/avsnittet ännu) för att ge alla en chans att hinna se det. Det är lite av en oskriven regel.

Vad jag vet gäller en vecka innan spoilers kan diskuteras öppet när det gäller TV-serier, någon månad eller så för filmer tror jag
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats