Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Felcreditering

Startat av Steffan Rudvall, 3 april 2021 kl. 15:35:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 18 oktober 2021 kl. 11:39:14
Ni har inga bevis på att credit listan har fel >:(
Sandra Caménisch själv säger att det är hon och Disney har ju rättat till listan nu så visst stämmer det.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 oktober 2021 kl. 12:09:19
Sandra Caménisch själv säger att det är hon och Disney har ju rättat till listan nu så visst stämmer det.

Precis, så du får sluta säga emot andra personer om detta gstone, det är dags att du skärper till dig och blir mer allvarlig!

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 oktober 2021 kl. 12:16:54
Precis, så du får sluta säga emot andra personer om detta gstone, det är dags att du skärper till dig och blir mer allvarlig!

Förlåt :'(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 oktober 2021 kl. 12:09:19
Sandra Caménisch själv säger att det är hon och Disney har ju rättat till listan nu så visst stämmer det.

En ända gång.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 oktober 2021 kl. 22:33:29
Jag gick in på Disney Plus och märkte att de har rätta till Descendants creditslistan så att det nu faktiskt står att det är Sandra Caménisch som spelar Maleficent.
Glädjande att Disney äntligen korrigerat listan på Disney+. När Sandra Caménisch mailade mig i våras (samma dag som jag rättade till creditlistan på Dubbningshemsidan), så skrev hon att hon fått besked från Disney att det var omöjligt att rätta creditsen på Disney+ - men trots att det var "omöjligt" verkar de ha lyckats nu, sent omsider...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 oktober 2021 kl. 16:16:37
Glädjande att Disney äntligen korrigerat listan på Disney+. När Sandra Caménisch mailade mig i våras (samma dag som jag rättade till creditlistan på Dubbningshemsidan), så skrev hon att hon fått besked från Disney att det var omöjligt att rätta creditsen på Disney+ - men trots att det var "omöjligt" verkar de ha lyckats nu, sent omsider...

Undrar om någon kan fråga Sofia Ledarp hur det kommer sig att hon felcrediterats, hon borde kanske veta, det är möjligt att hon testade för rollen men blev underkänd...

Undrar när Sandra sa att det var hon som var rösten och Sofia var felcrediterad...

Hur och när fick ni reda på att Sandra är rösten och inte Sofia?

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 oktober 2021 kl. 19:43:47
Undrar om någon kan fråga Sofia Ledarp hur det kommer sig att hon felcrediterats, hon borde kanske veta, det är möjligt att hon testade för rollen men blev underkänd...

Undrar när Sandra sa att det var hon som var rösten och Sofia var felcrediterad...

Hur och när fick ni reda på att Sandra är rösten och inte Sofia?
Jag hörde det, Sandras röst tar jag inte fel på... sen så gick hon ut med det själv också på någon app tror det var den där tiktok grejen. Det är förövrigt också där videon jag bifogade kommer ifrån min son visade mig den.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 oktober 2021 kl. 20:16:42
Jag hörde det, Sandras röst tar jag inte fel på... sen så gick hon ut med det själv också på någon app tror det var den där tiktok grejen. Det är förövrigt också där videon jag bifogade kommer ifrån min son visade mig den.

Vem spelar Sandra i Toy Story 4?

När jag tänker på hur Sandra låter tänker jag på hennes prestation som Törnrosa och därför kunde jag aldrig förvänta mig att hon skulle spela Maleficent, faktum är att jag inte visste att hon spelade Maleficent förräns du skrev det omkring slutet av februari detta året utan jag var helt övertygad att det var Sofia då Sofia definitivt är mer känd än vad Sandra är, men å andra sidan var det ett bra tag sedan jag såg Descendants...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 oktober 2021 kl. 20:30:11
Vem spelar Sandra i Toy Story 4?

När jag tänker på hur Sandra låter tänker jag på hennes prestation som Törnrosa och därför kunde jag aldrig förvänta mig att hon skulle spela Maleficent, faktum är att jag inte visste att hon spelade Maleficent förräns du skrev det omkring slutet av februari detta året utan jag var helt övertygad att det var Sofia då Sofia definitivt är mer känd än vad Sandra är, men å andra sidan var det ett bra tag sedan jag såg Descendants...
Jag tänker mer på hennes insats som Hanna i Hannas Hjälplinje då den sändes flitigt när sonen var liten. När det gäller Toy Story 4 så är ju den filmen full bakgrundskaraktärer så riktigt säker kan man ju aldrig vara.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 oktober 2021 kl. 19:43:47
Undrar om någon kan fråga Sofia Ledarp hur det kommer sig att hon felcrediterats, hon borde kanske veta, det är möjligt att hon testade för rollen men blev underkänd...

Undrar när Sandra sa att det var hon som var rösten och Sofia var felcrediterad...

Hur och när fick ni reda på att Sandra är rösten och inte Sofia?
Jag fick mail av Sandra Caménisch den 14 mars i år:

Citat från: Sandra CaménischHej
Det är jag som gör den svenska rösten av Maleficent i Descendants 1.
Det vore fint om det kunde rättas till på dom ställen det går att rätta till.
I eftertexterna på Disney+ är det tydligen omöjligt att ändra, har Disney sagt.
Det är alltså inte Sofia Ledarp, utan SANDRA CAMÉNISCH som har dubbat den svenska rösten till Maleficent i Descendants 1.

Med vänlig hälsning,
Sandra Caménisch
Jag undrar också hur det kan vara möjligt att få till fel namn på dubbcreditsen, då det inte borde gå med de rutiner som Disney har; där ansvariga på dubbstudion ska dubbelkolla och sen skriva intyg på att allt är rätt innan det skickas vidare till Disney...

Sofia Ledarp är ju utan tvekan mer känd för gemene man än vad Sandra Caménisch är, och även om Sandra medverkat i ett flertal musikaler (på bl.a. Malmö musikteater och Stockholms stadsteater) så är hon ju inte lika allmänt känd som Sofia; som medverkat i flera dussin svenska filmer och TV-serier (nu bortser jag från dubbningar, då dubbare sällan blir kända för den breda allmänheten).

Därför skulle jag gissa att det ursprungligen var tänkt (från SDI Medias sida) att Sofia Ledarp skulle spela Maleficent, då hon är precis den sortens kändis som Disney brukar eftersträva att få med. Så antingen kunde inte Sofia i slutändan p.g.a. sjukdom, dubbelbokning eller dylikt, eller också blev hon underkänd av Disney i USA.

Jag frågade Sandra i våras om hon visste något om hur det kunnat hända, men fick tyvärr aldrig något svar på mitt mail - därför tolkar jag det som att hon sannolikt inte vet. :(

JRL

Jag tycker verkligen synd om Sandra, för det måste vara förödande att se någon annan bli crediterad för ett jobb man gjort. I den branschen är det tyvärr huggsexa om de jobb som erbjuds, så det där kan få långt värre konsekvenser än bara sårad självkänsla. Eventuella framtida arbetsgivare kollar ju på vad man har gjort tidigare när de ska besätta roller, så det är viktigt att rätt person blir crediterad. Om man läser mellan raderna så verkar hon helt förtvivlad, och det är fullt förståeligt.

Jag skulle gissa att Sofia Ledarp, av någon anledning, fick lämna sent återbud till inspelningen. Förmodligen hade de redan fyllt i alla listor att hon skulle göra rollen. Jag har svårt att tänka mig att hon blev underkänd, för det känns inte som att Disney skulle fylla i officiella creditslistor innan alla roller var godkända. De måste ju ändå vara medvetna om att rollen måste godkännas innan de kan börja jobba. Men det är ju givetvis inte omöjligt.

Att Disney inte skulle kunna ändra eftertexterna på Disney+ var givetvis rent trams, och jag är glad att det blev ändrat till slut. Däremot kan jag förstå att de exempelvis inte kan dra tillbaka DVD:er från affärerna. (Det gjorde de ju inte ens när de lyckades sätta två scener från Den lilla sjöjungfrun i fel ordning...)

gstone

Citat från: JRL skrivet 21 oktober 2021 kl. 01:02:49
Jag tycker verkligen synd om Sandra, för det måste vara förödande att se någon annan bli crediterad för ett jobb man gjort. I den branschen är det tyvärr huggsexa om de jobb som erbjuds, så det där kan få långt värre konsekvenser än bara sårad självkänsla. Eventuella framtida arbetsgivare kollar ju på vad man har gjort tidigare när de ska besätta roller, så det är viktigt att rätt person blir crediterad. Om man läser mellan raderna så verkar hon helt förtvivlad, och det är fullt förståeligt.

Jag skulle gissa att Sofia Ledarp, av någon anledning, fick lämna sent återbud till inspelningen. Förmodligen hade de redan fyllt i alla listor att hon skulle göra rollen. Jag har svårt att tänka mig att hon blev underkänd, för det känns inte som att Disney skulle fylla i officiella creditslistor innan alla roller var godkända. De måste ju ändå vara medvetna om att rollen måste godkännas innan de kan börja jobba. Men det är ju givetvis inte omöjligt.

Att Disney inte skulle kunna ändra eftertexterna på Disney+ var givetvis rent trams, och jag är glad att det blev ändrat till slut. Däremot kan jag förstå att de exempelvis inte kan dra tillbaka DVD:er från affärerna. (Det gjorde de ju inte ens när de lyckades sätta två scener från Den lilla sjöjungfrun i fel ordning...)

förtvivlad är völ lite och ta i ::)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Sofia kanske muttrade Disney så hon fick Credit isäället.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 24 oktober 2021 kl. 19:52:15
Sofia kanske muttrade Disney så hon fick Credit isäället.
De tänkte väl att Sofia Ledarp skulle spela henne egentligen Sandra kan möjligtvis vara ett andrahandsval. Men någon mutning tror jag inte att det handlar om.

BPS

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 april 2021 kl. 20:35:00
I creditslistan till Pokémon: Filmen står det att Hasse Jonsson spelar Gary det är mycket riktigt Hasse Jonsson som spelar Gary men han är inte med i denna film. Här spelar Hasse Jonsson en annan karaktär vid namn Corey så det måste ha blivit något fel när creditslistan skrevs.
Citat från: Adam Larsson skrivet  2 maj 2021 kl. 22:22:28
Jag vill bara lägga till att det förekommer ett till fel på listan Bjarne Heuser och Bjarne Lundgren är samma person.
Felen är fortfarande kvar är det medvetet?