Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Körkort

Startat av Elios, 7 oktober 2022 kl. 07:17:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Vilka här har körkort? Daniel har du det!?  :o ;D  ;D

Lillefot

#1
Jag har aktivt valt att inte ta det, och det är för ett antal orsaker:

* Kostnaden, jag minns att när min syster tog sitt gick det på över 10.000 kronor, för alla lektionerna. Tur för henne så kunde våra morföräldrar gå in och bidra.
* Ansvaret i att köra bil. Det är mycket som man måste hålla reda på, variabler som väder, hastighetsbegränsningar, skyltar, övergångsställen, andra bilister och så vidare. Och jag är tyvärr en person som lätt blir överumplad av alla dessa faktorer, vilket då kan orsaka en "självuppfyllande profetia".
* Kostnader som tillkommer när man väl har bil. Skatter, verkstadsbesök, drivmedel, tvätt och vidare. Jag är mer benägen att lägga de pengarna på saker jag verkligen tycker om, som datorkomponenter och spel.

Så jag nöjer mig med att använda kollektivtrafiken i den grad som behövs. Beroende på vart jag bor efter studierna kanske inte det fungerar så bra dock. Vi får se.

Om det nu mot förmådan blir att en dag får körkort och skaffar en bil, så kommer det vara en elbil eller hybridbil. Det finns nog med diesel- och bensinbilar redan i världen.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet  7 oktober 2022 kl. 07:17:09Vilka här har körkort? Daniel har du det!?  :o ;D  ;D
Nej, jag har inte körkort - inte än i alla fall. Jag har också känt att det inte är ekonomiskt försvarbart, och där jag bor just nu klarar jag mig någorlunda hjälpligt utan bil (men det hänger också på om man känner någon med bil som kan skjutsa när det kniper, i och med att bussar här uppe sällan går efter kl. 21:00 på kvällarna).

Men så kommer det kanske inte alltid vara, för som vi alla vet är ju kollektivtrafiken inte alltid så väl utbyggd i Norrland. Så förr eller senare är det sannolikt ett nödvändigt ont med körkort, men i så fall får jag ta ställning till det då.

Citat från: Lillefot skrivet  7 oktober 2022 kl. 07:39:24Om det nu mot förmådan blir att en dag får körkort och skaffar en bil, så kommer det vara en elbil eller hybridbil. Det finns nog med diesel- och bensinbilar redan i världen.
Problemet med elbilar och hybridbilar är ju att man måste kunna ladda dem hemma för att det ska finnas någon vits - det är inga problem om du bor i villa, men desto större problem om du bor i lägenhet. Vid parkeringsplatser till lägenheter finns ganska sällan elladdare, och framförallt om man bor i hyresrätt är det stora problem och osannolikt att det skulle finnas eller ens att hyresvärden går med på att installera det. :(

Jag hoppas och tror att det kommer bli bättre med tiden, men åtminstone just nu är det problematiskt för de flesta som inte bor i villa - och framförallt om man inte bor i en storstad...

Annars känner jag att det som läget är just nu känns mer realistiskt med hybridbil än elbil, just för att inte vara beroende av att behöva leta åt snabbladdare som kanske eller kanske inte finns just när man behöver dem... Men det beror förstås var man bor och vilka behov man har - bor man i någon av storstäderna och aldrig har behov av att köra bil ut till glesbygden fungerar det säkert alldeles utmärkt med elbil, men det kan ju vara svårt i förväg att veta exakt var man kan tänkas behöva köra bilen i förväg.

Steffan Rudvall

Jag tog körkort 2001 och kör faktiskt samma bil som jag köpte då.

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 oktober 2022 kl. 12:56:12
Jag tog körkort 2001 och kör faktiskt samma bil som jag köpte då.
Förmodar att den fortfarande nästan håller samma klass som då och det är en ren omöjlighet att tröttna på den då man haft den i mer än 20 år?  ;D  ;D

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet  9 oktober 2022 kl. 00:41:48Förmodar att den fortfarande nästan håller samma klass som då och det är en ren omöjlighet att tröttna på den då man haft den i mer än 20 år?  ;D  ;D
Vi har två bilar den och en sjusitsare så det blir variationen så man tröttnar inte.

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 oktober 2022 kl. 00:46:00Vi har två bilar den och en sjusitsare så det blir variationen så man tröttnar inte.
Låter gött.  ;D :o

Scoobydoofan1

Hur svårt är det att skaffa körkort? Från själva boken och frågorna så blir man snurrig och kostnaderna är astronomiska, nästan omöjligt.

MOA

Håller på & ta körkort nu

Scoobydoofan1

Citat från: MOA skrivet  3 april 2023 kl. 15:21:41Håller på & ta körkort nu
Hur går det? Hur är processen? Är det verkligen så svårt och så dyrt att skaffa körkort?

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 oktober 2022 kl. 12:56:12
Jag tog körkort 2001 och kör faktiskt samma bil som jag köpte då.
Hur var körkortsprocessen år 2001? Det måste ha varit enklare jämfört med att skaffa körkort 2023 och billigare också eller?

MOA

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 april 2023 kl. 23:20:47Hur går det? Hur är processen? Är det verkligen så svårt och så dyrt att skaffa körkort?
Jag kommer ta körkortet i år, det är jag säker på. Kommit rätt långt med körningen & har bara några grejer kvar. Teorin är svår men har kommit på en ny taktik som kan funka, tränar tills jag får alla rätt. Jag är en kompetent bilist & mycket smartare än dom som har körkortet. Längtar tills den dagen när jag kör iväg i min egna bil, så befriande...

Scoobydoofan1

Citat från: MOA skrivet  9 januari 2024 kl. 21:42:13Jag kommer ta körkortet i år, det är jag säker på. Kommit rätt långt med körningen & har bara några grejer kvar. Teorin är svår men har kommit på en ny taktik som kan funka, tränar tills jag får alla rätt. Jag är en kompetent bilist & mycket smartare än dom som har körkortet. Längtar tills den dagen när jag kör iväg i min egna bil, så befriande...
Körkortet är en frihet, en frihet som är nödvändig, men kollektivtrafiken är i väldigt bra form där, särskild med tåg, tunnelbana och spårvagn osv, det enda som behövs där är shinkansen tåg mellan storstäderna.

MOA

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  9 januari 2024 kl. 22:40:03Körkortet är en frihet, en frihet som är nödvändig, men kollektivtrafiken är i väldigt bra form där, särskild med tåg, tunnelbana och spårvagn osv, det enda som behövs där är shinkansen tåg mellan storstäderna.
Det finns inte i min närhet men jag kommer nog ha körkortet innan året är slut

Will Siv

Jag har inte det.....

Men min bror har just tagit det :D