Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Halloween

Startat av moviefan, 25 september 2022 kl. 11:46:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

I oktober är det halloween. Brukar ni fira ? 

Lillefot

Inte på nåt särskilt sätt, jag och min familj brukar se det som en vanlig dag.

Möjligen att vi äter mer godis.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Goliat

Allhelgonadagen firar jag väl egentligen, tänder ljus på de dödas grav och tänker extra på de nära och kära som gått bort under tiden.

Egentligen är det väl nästan samma sak men två olika sätt att fira, Halloween är väl alltid den 31:a och Allhelgonadagen brukar vara mellan 31:a oktober och någon gång tidigt i november (6:e eller 9:e, minns inte på rak arm).

däremot har jag märkt att många tänder ljus på Halloween även om Allhelgonadagen inte är under samma dag, tror vi blivit lite för influerade av utländska firandet, vi firar ju så olika från kultur och land och även lokalt. Men det är väl lite så att vi byter och adopterar firanden runtom i världen och det är väl inget fel det heller, vi tycker om att engagera oss och hylla saker även om vi inte riktigt vet vad man hyllar.

Lilla My

Fyller år på Halloween så brukar inte fira det - firar min födelsedag istället :) Men vi karvar alltid pumpor runt högtiden och har några dekorationer som vi pyntar hemma med, det är väl så långt vi firar.

Allahelgona brukar vi dock fira; Vår lokala kyrkogård brukar sätta ut marschaller på alla gångar och så bjuder de på glögg. Vi brukar gå och tända ljus på gravarna då, det är så himla mysigt!

Simon Axelsson

Tar mest bara och kollar en massa skräckrelaterade filmer under hela oktober månad. Större firande än så kan jag inte påstå att det blir, men det kanske blir ändring på det i år. 
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

MOA

Citat från: Simon Axelsson skrivet 25 september 2022 kl. 19:29:46Tar mest bara och kollar en massa skräckrelaterade filmer under hela oktober månad. Större firande än så kan jag inte påstå att det blir, men det kanske blir ändring på det i år.
Har aldrig firat Halloween men när Mormor & Morfar var på ett hotell en gång gick brandlarmet igång.Dom hade tänt för många ljus för att fira Halloween.

A

Allhelgonadagen firar jag om man kan kalla det så jag brukar gå till kyrkogården och tända ljus på graven och sedan går jag också in i kyrkan och tänder ljus där.

Linnea Ollesen

Citat från: Arthur skrivet 10 oktober 2022 kl. 22:52:02I celebrate All Saints' Day, if you can call it that, so I usually go to the cemetery and light candles on the grave and then I also go into the church and light candles there.
You have passed a very good time with your family I think. Carry on!

A

Varför blev mitt inlägg på engelska?

Daniel Hofverberg

Citat från: Arthur skrivet 13 oktober 2022 kl. 10:33:07Varför blev mitt inlägg på engelska?
Förmodligen Google Translate (eller dylikt), är min gissning.

moviefan

Jag har sett disney kortfilmen Trick or treat. Den är hyffsad bra, och passar till Halloween. Finns det fler bra som ni känner till ? 

Lilla My

Citat från: moviefan skrivet 27 september 2023 kl. 18:56:24Jag har sett disney kortfilmen Trick or treat. Den är hyffsad bra, och passar till Halloween. Finns det fler bra som ni känner till ?
Menar du familjevänliga halloween-filmer eller rena skräckfilmer? För det senare finns det ju miljontals av.

Vet många som ser Nightmare Before Christmas både under halloween och jul.

moviefan

Citat från: Lilla My skrivet 28 september 2023 kl. 10:57:50Menar du familjevänliga halloween-filmer eller rena skräckfilmer? För det senare finns det ju miljontals av.

Vet många som ser Nightmare Before Christmas både under halloween och jul.

Tänkte om det fanns fler disney kortfilmer. 

Lilla My


Zebastian

Citat från: moviefan skrivet 25 september 2022 kl. 11:46:28I oktober är det halloween. Brukar ni fira ?
Här firas inga sådana påhit! Vi är inga hedningar!