Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Musiksagor

Startat av TonyTonka, 21 januari 2009 kl. 21:11:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Sabelöga

Citat från: MoonFace skrivet 30 november 2023 kl. 19:37:41Nu har jag väll inte läst hela tråden!
Men blev väldigt intresserad utav detta!
Är det någon som möjligvist samlat alla/dom flesta musiksagorna? :o

Samt finns det någon form utav register utav vad som finns? :D Tänker Scooby Doo hur många släpptes där osv.
https://smdb.kb.se/ ?
Houba !

Steffan Rudvall

Citat från: MoonFace skrivet 30 november 2023 kl. 19:37:41Nu har jag väll inte läst hela tråden!
Men blev väldigt intresserad utav detta!
Är det någon som möjligvist samlat alla/dom flesta musiksagorna? :o

Samt finns det någon form utav register utav vad som finns? :D Tänker Scooby Doo hur många släpptes där osv.
När det kommer till Scooby Doo skulle jag inte kalla de musiksagor utan det är dramatiserade berättelser på lp-skivor lite närmare Tintin än musiksagor.

Har är några som jag har hittat på Youtube...



Den hem verkar dock kommer från ett kassettband...


MoonFace

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 november 2023 kl. 19:57:24När det kommer till Scooby Doo skulle jag inte kalla de musiksagor utan det är dramatiserade berättelser på lp-skivor lite närmare Tintin än musiksagor.

Har är några som jag har hittat på Youtube...



Den hem verkar dock kommer från ett kassettband...

Ah! Så är skillnad på dessa!
Jag tänkte också om det hette... Berättar berättelser eller något... Var väldigt osäker på vad ordet "musiksagor" menas med. Då det är mer en berättelse än Musik...? Saga?... Hade ju varit kul att samla alla dessa "sagor" :D
Tack tack Steffan!

Daniel Hofverberg

Citat från: MoonFace skrivet 30 november 2023 kl. 20:04:18Var väldigt osäker på vad ordet "musiksagor" menas med. Då det är mer en berättelse än Musik...? Saga?... Hade ju varit kul att samla alla dessa "sagor" :D
Med musiksagor menas det som i folkmun oftast har kallats för "band och bok" - d.v.s. ett band (eller före det vinylskiva) med berättelsen, tillsammans med en bok med text och bilder där dialogtexten finns återgiven. "När du hör det här ljudet vet du att du kan vända blad", som du säkert har stött på...

Såvitt jag vet har det inte släppts någon musiksaga med Scooby-Doo.

MoonFace

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 november 2023 kl. 21:12:05Med musiksagor menas det som i folkmun oftast har kallats för "band och bok" - d.v.s. ett band (eller före det vinylskiva) med berättelsen, tillsammans med en bok med text och bilder där dialogtexten finns återgiven. "När du hör det här ljudet vet du att du kan vända blad", som du säkert har stött på...

Såvitt jag vet har det inte släppts någon musiksaga med Scooby-Doo.
Ahhh Tack för beskrivningen bästa Daniel! :D Men jo dom har jag helt klart stött på när jag var liten!

Men vad kallar man då "Scooby-Doo" berättelserna? :o

Steffan Rudvall

Citat från: MoonFace skrivet 30 november 2023 kl. 21:14:20Ahhh Tack för beskrivningen bästa Daniel! :D Men jo dom har jag helt klart stött på när jag var liten!

Men vad kallar man då "Scooby-Doo" berättelserna? :o
Det har nog inget namn tyvärr men kanske någon slags radioteater på LP?

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 30 november 2023 kl. 21:17:37Det har nog inget namn tyvärr men kanske någon slags radioteater på LP?
Jag har heller aldrig stött på något officiellt namn för dessa. Somliga brukar kalla dem för dramatiserade ljudböcker, men det blir ju lite vilseledande då dessa faktiskt inte finns i bokform; och finns det ingen bok kan det väl egentligen inte finnas någon ljudbok...

gstone

Räknas det här som en musiksaga ?



Vem spelar vem ?

Och vilka har gjort denna produkt ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 10 januari 2024 kl. 23:13:55Räknas det här som en musiksaga ?



Vem spelar vem ?

Och vilka har gjort denna produkt ?
Nej, det där är inte en musiksaga, då ingen bok hör till. Det bör väl snarare klassas som en dramatiserad kassett, av samma slag som det gjordes ganska många av under 1970- och 1980-talet.

Den där gavs ut av EMI 1988, så jag skulle gissa att det förmodligen är ungefär samma ensemble som på deras Scooby-Doo-kassett som gavs ut ungefär samtidigt (d.v.s Sture Ström, Bert-Åke Varg, m.fl.). Till skillnad från Scooby-Doo anges dock inga medverkande i Svensk Mediedatabas.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 januari 2024 kl. 00:43:35Nej, det där är inte en musiksaga, då ingen bok hör till. Det bör väl snarare klassas som en dramatiserad kassett, av samma slag som det gjordes ganska många av under 1970- och 1980-talet.


Jag gillar sådan här dramatiserad kassett som gjords under 1970- och 1980-talet :D

Dom är kul.

Jag kanske vill köpa några på Tradera eller så.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.