Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
10 (45.5%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
4 (18.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (36.4%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)

Antal personer som röstat: 22

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 januari 2022 kl. 17:10:40
Nu har jag sett hela serien Kristiania magiske tivolitheater och jag håller helt med. Det är nästan så att den petar ner Kometernes jul från förstaplatsen - men bara nästan! :)

Det är väl egentligen den enda av årets julkalendrar som känns helt trovärdig - den är varken saga eller science fiction, utan skulle faktiskt kunna ha hänt i verkligheten.
Nu har jag också precis hunnit se klart alla 24 avsnitt av Kristiania magiske tivolitheater, och den blev bara bättre och bättre för varje avsnitt; och hamnar nog för mig också på en andra plats av (förra) årets julkalendrar. Som du säger är det den enda av julkalendrarna 2021 som är helt trovärdig och realistisk, även om man önskar att så inte var fallet; för särskilt upplyftande är den ju inte. I stort sett enda nackdelen med julkalendern är ju att de första avsnitten var lite sega och intetsägande - man borde ha kunnat få till någonting som mer lockar till att fortsätta se den på en gång.

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 januari 2022 kl. 17:10:40
Synd bara att serien är geoblockerad så att man måste ha VPN för att kunna se eller ladda ner den, såvida man inte befinner sig i Norge. Man kan undra varför, med tanke på att förra årets julkalender, Stjernestøv, var (och är) tillgänglig i hela världen. Det skulle egentligen inte behövas någon annan blockering än den som språket i sig självt utgör. Om man förstår norska har man glädje av serien, annars inte.
Jag har mailat NRK och frågat varför julkalendern är geoblockerad, och har fått följande svar:

Citat från: NRKHei. Takk for e-post.

NRKs rettigheter for den nye julekalenderen begrenser seg dessverre kun til visning i Norge samt i tråd med EUs krav om portabilitet: nordmenn i EU/EØS som logger seg inn i NRK TV - https://info.nrk.no/tv/hvordan-bruker-jeg-nrk-tv-pa-reise-i-eos-land/

At andre kalendere er tilgjengelig i hele verden mens Kristiania magiske tivoliteater ikke er det har bakgrunn i at julekalenderen for første gang i år er produsert av et eksternt produksjonsselskap (Monster) og at de internasjonale rettighetene da er solgt til en internasjonal distributør.

Heldigvis har vi flere andre julekalendere i NRK TV og NRK Super TV og både Stjernestøv, Snøfall, Jul i Svingen og Julekongen er tilgjengelig i alle land - https://www.nrk.no/presse/programomtaler/julekalendere-pa-nrk-ar-for-ar-1.13221038
Lite egendomligt, och man kan ju undra vad den internationella distributören kommer att göra av serien...? Man får väl hoppas att de kommer att ganska aktivt pusha övriga nordiska kanaler att köpa in den, för intresset för julkalendrar brukar ju vara väldigt begränsat utanför Norden - mig veterligen är det väl i stort sett bara de nordiska länderna som sänder julkalendrar i TV...

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 januari 2022 kl. 18:23:41
Lite egendomligt, och man kan ju undra vad den internationella distributören kommer att göra av serien...? Man får väl hoppas att de kommer att ganska aktivt pusha övriga nordiska kanaler att köpa in den, för intresset för julkalendrar brukar ju vara väldigt begränsat utanför Norden - mig veterligen är det väl i stort sett bara de nordiska länderna som sänder julkalendrar i TV...
Och Tyskland! Fast där klipps dom oftast om och visas som 12 avsnitt istället.
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet  2 januari 2022 kl. 18:44:16
Och Tyskland! Fast där klipps dom oftast om och visas som 12 avsnitt istället.
Hur fungerar det? Sänds julkalendern varannan dag, eller börjar de sändningarna först den 13 december?

Anders M Olsson

#693
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 januari 2022 kl. 18:23:41
Jag har mailat NRK och frågat varför julkalendern är geoblockerad, och har fått följande svar:

Till skillnad från många andra mediebolag svarade de i alla fall vettigt och seriöst, även om det kanske inte precis är så vi allra helst vill ha det. För oss som ändå är ganska flitiga användare av VPN är det inget stort problem, men jag kan tänka mig att de allra flesta inte är beredda att teckna abonnemang på en VPN-tjänst bara för att kunna se den norska julkalendern.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 januari 2022 kl. 18:23:41
Lite egendomligt, och man kan ju undra vad den internationella distributören kommer att göra av serien...? Man får väl hoppas att de kommer att ganska aktivt pusha övriga nordiska kanaler att köpa in den, för intresset för julkalendrar brukar ju vara väldigt begränsat utanför Norden - mig veterligen är det väl i stort sett bara de nordiska länderna som sänder julkalendrar i TV...

Serien går väl att se även som en mera konventionell dramaserie utan att den nödvändigtvis måste presenteras som en julkalender? Med lite arbete går det nog att sälja den till andra länder, även sådana som inte har samma traditioner som vi själva inför julen. Vinter i Norden kan t.o.m. ses som spännande och exotiskt! :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 januari 2022 kl. 20:15:36
Serien går väl att se även som en mera konventionell dramaserie utan att den nödvändigtvis måste presenteras som en julkalender? Med lite arbete går det nog att sälja den till andra länder, även sådana som inte har samma traditioner som vi själva inför julen. Vinter i Norden kan t.o.m. ses som spännande och exotiskt! :)
Sant, men däremot går den ju i stort sett bara att ses i anslutning till julen; eller åtminstone i december månad.

Men vi får hoppas att SVT eller någon annan svensk kanal köper in Kristiania magiske tivoliteater till nästa jul, så att fler personer får möjlighet att se den. :)

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 januari 2022 kl. 20:15:36
Till skillnad från många andra mediebolag svarade de i alla fall vettigt och seriöst, även om det kanske inte precis är så vi allra helst vill ha det.
Jo, precis - det är tämligen klen tröst att hänvisa till att tidigare års julkalendrar finns att tillgå utanför Norge, men det var i alla fall ett vettigt och seriöst svar till skillnad från många andra. :)

Men som sagt, det är skönt att slippa de "goddag yxskaft"-svar som alltför många kanaler och tjänster slänger ur sig nuförtiden...

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 januari 2022 kl. 18:58:49
Hur fungerar det? Sänds julkalendern varannan dag, eller börjar de sändningarna först den 13 december?
Schneewelt – eine Weihnachtsgeschichte (Snöfall), t.ex., visades två och två varje lördag och söndag från den 14 november 2018 fram till 23 december samma år.
Houba !

Anders M Olsson

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet  2 januari 2022 kl. 21:54:36
Schneewelt – eine Weihnachtsgeschichte (Snöfall), t.ex., visades två och två varje lördag och söndag från den 14 november 2018 fram till 23 december samma år.

Fast i det skicket kan man väl inte längre kalla serien för en julkalender? Då blir den som vilken annan barn- eller familjeserie som helst med julmotiv och skulle, i alla fall teoretiskt, kunna säljas in till väldigt många tv-bolag och streamingtjänster runt om i världen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 januari 2022 kl. 05:12:52
Fast i det skicket kan man väl inte längre kalla serien för en julkalender? Då blir den som vilken annan barn- eller familjeserie som helst med julmotiv och skulle, i alla fall teoretiskt, kunna säljas in till väldigt många tv-bolag och streamingtjänster runt om i världen.
Precis min tanke. Vart jag ville komma var ju att just julkalendrar på TV verkar vara en företeelse specifik för de nordiska länderna. Att sedan vissa nordiska julkalendrar kan ha sänts utanför Norden i annan form, utan formen av en julkalender, är en annan femma.

Sabelöga

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 januari 2022 kl. 05:12:52
Fast i det skicket kan man väl inte längre kalla serien för en julkalender? Då blir den som vilken annan barn- eller familjeserie som helst med julmotiv och skulle, i alla fall teoretiskt, kunna säljas in till väldigt många tv-bolag och streamingtjänster runt om i världen.
Nej, jag håller med. Det är ju ingen julkalender längre. Men det är ju en julkalender som dom sänt som en vanlig teveserie, så..
Houba !

Sabelöga

#699
Selmas saga visades i Frankrike och Canada med titeln L'incroyable saga de Selma och verkar ha utgått från 1 december 2018 i 24 avsnitt. https://www.facebook.com/watch/?v=1503467953090004 https://ici.radio-canada.ca/jeunesse/prescolaire/emissions/8780/lincroyable-saga-de-selma/episodes/590697/magie-pere-noel-famille-aventure-science/emission

Första avsnittet finns för övrigt på YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=0PJwH9f5KQo

Selmas saga visades förövrigt också i Tjeckien (och Slovakien), Ryssland och Nederländerna (och Belgien) och verkar ha visats i 24 avsnitt där med. Dock med olika startdatum, men dom verkar ha visat sista avsnittet vid julafton åtminstånde, även om dom börjar den 10:de.
Houba !

Erika

En kul detalj är tyska KiKA har själva producerat några egna julkalendrar om Beutolomäus (min tyska är begränsad, men vad jag har lyckats förstå så är Beutolomäus en jutesäck som bor hos jultomten) som sänts 1-24 december. Man har även gjort "vanliga" tv-serier (fortfarande juliga, dock färre antal avsnitt) och filmer med denna figur.

KiKA har även sänt ett par nordiska julkalendrar (t. ex. Tinkas juläventyr och dess uppföljare), men dessa verkar endast har visats som vanliga tv-serier. 

Anders M Olsson

Citat från: Erika skrivet  3 januari 2022 kl. 17:28:27
KiKA har även sänt ett par nordiska julkalendrar (t. ex. Tinkas juläventyr och dess uppföljare), men dessa verkar endast har visats som vanliga tv-serier.

Båda Tinka-serierna tycks ha visats på tysk TV i fjol (d.v.s. 2021) i en följd. Två avsnitt visades varje vardag med början den 22 november, men inte på helgerna. Serierna var naturligtvis som brukligt dubbade till tyska.

Tinkas Weihnachtsabenteuer visades 22 november - 7 december, och sen fortsatte man med Tinka und die Königsspiele 8 - 23 december.

(Den första serien har dock visats en gång tidigare, julen 2019.)

Anders M Olsson

Årets (2022) julkalender i danska DR är under inspelning.

Titeln blir Julehjertets Hemmelighed, och här finns mer information:
https://juleweb.dk/nyhed202136/

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  8 januari 2022 kl. 19:25:28
Årets (2022) julkalender i danska DR är under inspelning.

Titeln blir Julehjertets Hemmelighed, och här finns mer information:
https://juleweb.dk/nyhed202136/
Verkar ganska lovande, att döma av den lilla beskrivningen - den kommer jag absolut ge en chans. :)

Det innebär alltså att för första gången på 19 års tid (senast verkar ha varit 2003) kommer det bli två nya danska julkalendrar i år - en på DR och en på TV2 Danmark. TV2s julkalender Tinka og Sjælens Spejl lär ju tyvärr inte alltför många i Sverige kunna se (då deras Play-tjänst inte är kostnadsfri och bara är tillgänglig i Danmark), men DRs julkalender Julehjertets hemmelighed räknar jag med mest troligt kommer vara tillgänglig på DRTV (DRs Play-tjänst) utan geoblockering.

Frågan är ju vad som händer nästa år (2023), när nu TV2 och DR hamnat "i otakt"...? Blir det då ingen ny dansk julkalender, så att båda kanalerna sänder repriser...? Eller kommer någon av dem sända en ny julkalender igen, så att de hamnar "i fas" igen med vartannat år för respektive kanal...?


Då norska NRK för ovanlighetens skull haft nya julkalendrar två år på raken räknar jag kallt med att de inte kommer ha någon ny julkalender 2022. Det lär mest troligt bli någon repris, men jag hittar ingenting på nätet än om vilken.

Förhoppningsvis lär väl TV4/C More fortsätta sin tradition med att sända julkalendrar från danska TV2 dubbade till svenska även i år, och i så fall hoppas jag verkligen att de väljer Kometernes jul till i år - den fantastiska julkalendern, som är bättre än de flesta (om inte alla) svenska julkalendrar de senaste 30 åren, förtjänar att kunna ses av fler svenskar. :)
(Men vem som dubbningsstudion än anlitar som översättare lär få en tuff uppgift framför sig...)

Däremot borde de verkligen börja sända julkalendern linjärt på TV4, och inte bara på TV4 Play och C Mores streamingtjänst. Sådana här breda och stora satsningar förtjänar att kunna ses av alla; även dem som inte har tillgång till Internet eller åtminstone inte klarar av att få upp innehåll därifrån på en stor TV.

Erika