Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Gamla klassiska verk som En världsomsegling under havet, Zorro etc.

Startat av Elios, 28 maj 2019 kl. 19:32:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Någon gång omkring 2004 ska det ha varit ungefär när Disney Channel lanserades som jag minns det släpptes lite olika tecknade filmer av de klassiska verken: En Världsomsegling Under Havet, Skattkammaren, Zorro och så var det någon mer till vill jag minnas men som jag inte kommer på nu. Är det någon som kan hjälpa mig komma på vilken den fjärde var eller om det nu fanns en fjärde vore jag oerhört tacksam för svar.  ;D
Och kommer ni förresten ihåg någon av dessa tecknade filmerna som visades då?^^

Erika

De visade även "Time Kid" (löst baserad på "Tidsmaskinen" av H.G. Wells). Kan det vara den du tänker på? :)

Jag kommer väl ihåg dessa. Min favorit var "Skattkammarön" som var överraskande sevärd för att vara en senare DIC-produktion.

Elios

Citat från: Erika skrivet 28 maj 2019 kl. 21:29:21
De visade även "Time Kid" (löst baserad på "Tidsmaskinen" av H.G. Wells). Kan det vara den du tänker på? :)

Jag kommer väl ihåg dessa. Min favorit var "Skattkammarön" som var överraskande sevärd för att vara en senare DIC-produktion.

Ja okej. Hette de den Time Kid när dem introducerade den också?^^

Erika

Citat från: Elios skrivet 30 maj 2019 kl. 06:54:58
Ja okej. Hette de den Time Kid när dem introducerade den också?^^

Jag förstår inte riktigt vad du menar? Menar du att om den fick behålla sin engelska originaltitel? För vad jag kan komma ihåg så den här filmatiseringen av DIC alltid hetat "Time Kid" även på svenska.

Elios

Citat från: Erika skrivet 30 maj 2019 kl. 15:00:41
Jag förstår inte riktigt vad du menar? Menar du att om den fick behålla sin engelska originaltitel? För vad jag kan komma ihåg så den här filmatiseringen av DIC alltid hetat "Time Kid" även på svenska.

Jo jag menade om dem kallade den Time Kid eller Tidsmaskinen på svenska!?^^

Elios

Ser ju med att det finns en En Världsomsegling Under Havet som står på creditslistan på hemsidan och undrar om det är denna här som står där?^^  ???

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 30 maj 2019 kl. 18:39:19
Ser ju med att det finns en En Världsomsegling Under Havet som står på creditslistan på hemsidan och undrar om det är denna här som står där?^^  ???
Japp, det är precis den. :)

Jag kommer också väl ihåg de här tecknade filmversionerna av En världsomsegling under havet, Skattkammarön och Zorro - de var alla tre förvånansvärt bra och välgjorda; och samtliga hade också mycket välgjorda dubbningar, som Eurotroll låg bakom. Eftersom de här filmerna inte kommer från Disney, så gick dubbningarna inte via Disney Character Voices, utan det var istället Disney Channel direkt som beställde dubbningarna; därav att det blev Eurotroll som dubbade just dem.

De tre filmerna måste ha sänts vid några olika tillfällen på Disney Channel genom åren - sista gången gissar jag runt 2009 - 2010; eller i alla fall långt senare än 2004 (för då hade jag inte tillgång till Disney Channel). Tråkigt att de inte verkar visa något intresse av att visa om dem... :(

Time Kid måste jag dock medge att jag inte kommer ihåg...

Elios

Tror nog jag vill minnas att jag typ bara såg Time Kid men även lite världsomseglingen. Undrar om man kan få tag i dem och se dem igen då jag tyckte väldigt mycket om dem.  ;D

Elios

Har också filmen med Guy Pearce som med heter Time Machine också någon form av koppling till H.G Wells bok eller är den bara löst baserat på en egen berättelse!?^^  ???

Erika

Citat från: Elios skrivet 30 maj 2019 kl. 18:35:52
Jo jag menade om dem kallade den Time Kid eller Tidsmaskinen på svenska!?^^

Aha, då förstår jag. :) Som jag nämnde så fick "Time Kid" behålla sin originaltitel i Sverige.

Citat från: Elios skrivet 30 maj 2019 kl. 22:31:12
Har också filmen med Guy Pearce som med heter Time Machine också någon form av koppling till H.G Wells bok eller är den bara löst baserat på en egen berättelse!?^^  ???

Jag har inte sett den filmen, men enligt Wikipedia bygger filmen delvis (löst) på H.G. Wells bok samt på David Duncans manus till en äldre filmatisering från 1960. 

Elios

Tycker det är synd dem inte släppts på dvd i Sverige eller så. Hade verkligen velat se dessa igen.