Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Idol

Startat av E, 10 september 2018 kl. 15:47:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jabberjaw

Favoriter är Lana och Jacqline. Tyckte även om några utav Siri Leijons framträdanden och fattar inte riktigt att hon inte blev räddad. Sången på många andra är ju inte alls perfekt enligt mig om man tar till exempel Daut som jag inte alls förstått mig på hittils..  ::)

Tycker dom två första är värdiga vinnare 2021.  :)

TonyTonka

Jag hejar lite på Erik Elias, men det gör jag bara för att han är från/har bott i Kungälv, vilket är min hemstad. xD
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Jabberjaw

Citat från: TonyTonka skrivet  2 oktober 2021 kl. 18:34:18
Jag hejar lite på Erik Elias, men det gör jag bara för att han är från/har bott i Kungälv, vilket är min hemstad. xD

Kul  :D och alltid bra när man accepterar folk för den dom vill vara. Inte särskilt förtjust i hans "blommiga" stil och svängningar även om jag kan hålla med om att jag blivit häpnad utav några av hans framträdanden i Idol hittils. Nu senast så tycker jag dock att tjejerna har gått ifrån med hästlängder vad gäller artisteriet och sitt artist ID medan det känns som att Erik Elias fortfarande strosar omkring som Ferdinand och luktar på sina blommor under korkeken.

Daniel Hofverberg

Jag tycker det var helt rätt att Pär Lindberg åkte ut ikväll. Han sjunger visserligen ganska bra, men känns tämligen anonym och slätstruken, varför han har haft en tendens att försvinna i mängden - man glömmer helt enkelt bort honom nästan direkt som han sjungit klart... Dock var han ovanligt bra just ikväll, men då hade han ju redan åkt ut; och det stod väl klart redan från första början att juryn knappast skulle ge livbojen till honom.

Ikväll tycker jag att Birkir Blær och Jacqline Mossberg Mounkassa var överlägset bäst, men Amena Alsameai och Philip Ström var också mycket bra. Annika Wickihalder var lite sämre än vanligt, och man märkte ju att hennes röst var ansträngd efter förkylningen, men ändå helt okej framförande.

Jag blir lite orolig för Daut Ajvaz, som jag har tyckt mycket om tidigare - men ikväll var han verkligen inte bra, och det lät ärligt talat ganska illa. Det finns nog tyvärr en viss risk att han kan åka ut nästa vecka, eller ännu värre Annika...

Men nu har jag verkligen tröttnat på Fredrik Lundman, som visserligen sjunger bra men som blir alldeles för mycket hela tiden och dessutom låter lika jämt. Och att han sen dessutom går över gränsen från självsäker till arrogant gör knappast saken bättre... Nu är det verkligen hög tid att han åker ut... :(
(Nu menar jag förstås inte att han faktiskt är arrogant - utan att känna någon personligen kan man ju omöjligen dra sådana slutsatser, men det är tyvärr känslan man får av hans något osmakliga självsäkerhet)

Sen har jag själv lite svårt för Erik Elias Ekström, som jag inte riktigt tycker håller måttet rent sångmässigt trots att han ju helt klart är annorlunda och sig själv - men där kan jag åtminstone förstå varför somliga uppskattar honom.

TonyTonka

Jag måste säga att det varit väldigt mycket mindre aktivitet i denna tråden om man jämför med tidigare idolår, undrar just varför? ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Adam

Citat från: TonyTonka skrivet 12 november 2021 kl. 19:47:04
Jag måste säga att det varit väldigt mycket mindre aktivitet i denna tråden om man jämför med tidigare idolår, undrar just varför? ^^

Jag ser knappt ens på Idol längre. 🤷‍♂️
...och i år tycker jag det ser ut som att det blivit en extremt o-intressant Idol-säsong.
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 12 november 2021 kl. 19:47:04
Jag måste säga att det varit väldigt mycket mindre aktivitet i denna tråden om man jämför med tidigare idolår, undrar just varför? ^^
Jag har sett alla avsnitt av Idol, och lär så fortsätta även kommande år. Men åtminstone för min del har det känts mindre intressant att skriva i tråden i och med det nya upplägget där man röstar hela veckan och sen får varje deltagare veta i direktsändning om de kommer få sjunga eller inte. Det gör ju att det alltså i praktiken är förra veckans program man röstar efter, så att personen som var dålig veckan innan inte får sjunga. När man inte får omedelbar feedback utifrån hur deltagarna var den aktuella kvällen, så blir det mindre angeläget att skriva om det.

Nu ikväll var det ju dock tillbaka till det gamla hederliga upplägget igen, så jag hoppas det betyder att de fortsätter så även framöver. Utifrån prestationerna ikväll och förra fredagen (vars röster alltså slogs ihop till en enda), så tyckte jag det var ganska rättvist utslag ikväll. Erik Elias Ekström är förvisso originell och udda, men jag tycker inte att han håller måttet rent sångmässigt; och ibland blir det även för mycket med hans udda stil som lätt kan uppfattas som manér (även om det antagligen inte är det i egentlig mening).

Jag tycker om Sunny Taylor, men ska jag vara riktigt ärlig så känns hon svagare än de andra kvarvarande tjejerna och framförallt mer ojämn - vissa fredagar har hon varit fantastisk, och vissa fredagar inte så märkvärdig; och framförallt har hon ju svårt att kontrollera wailandet som det ibland blir för mycket med. När hon nu har varit lite svagare både ikväll och förra veckan, så känns det tyvärr rimligt att hon också fick åka ut.

Annars tycker jag överlag den här säsongen bäst om Birkir Blær och Annika Wickihalder, som aldrig tycks göra dåliga prestationer och som (nästan) alltid har imponerat väldigt mycket. Jag är också väldigt förtjust i Lana Sulhav, som jag inte tyckte var så märkvärdig från början men som har blivit bättre och bättre för varje fredag - och de senaste 3 - 4 fredagarna har hon varit utmärkt och imponerat stort. Jacqline Mossberg Mounkassa är också väldigt bra och oerhört proffsig, men känns kanske lite för bra - hennes nummer känns så proffsiga och slipade, så att de ibland kan upplevas något opersonliga då hon både sjunger och dansar lite för perfekt.

Men Fredrik Lundman tycker jag verkligen inte om, och jag förstår inte varför han inte har åkt ut än. Han sjunger absolut bra, men han känns lite för smal och det blir på tok för mycket av hans överdrivna cowboy-stil. Det blir heller inte bättre av att han alltför ofta går över gränsen från självsäker till arrogant - eller rättare sagt upplevs arrogant på ett lite osmakligt sätt (han är väl förmodligen inte arrogant på riktigt, men det upplevs så). Det är bara en enda fredag som han har känts minsta lilla ödmjuk, och det passar kanske för en del artister men definitivt inte i Idol. För mig är det helt obegripligt varför han inte åkt ut än, som jag hade trott skulle hända för en månad sedan... :(

Men förutom Fredrik känns alla kvarvarande idoler väldigt bra, så nu vill man helst inte att någon mer ska åka ut... Det har varit ett ovanligt starkt startfält i år, och det ska bli väldigt spännande att se vilka som klarar sig ända fram tills final - men personligen hoppas jag på Birkir och Annika i final.

Daniel Hofverberg

Äntligen har Fredrik åkt ut...! Det var verkligen inte en sekund för tidigt. Jag tröttnade på honom redan efter den första fredagsfinalen, så jag trodde att han skulle åka ut för över en månad sedan... Missförstå mig inte nu - det är absolut inget fel på Fredriks sångröst, men han känns alltför smal och låter ungefär lika jämt oavsett genre. Dessutom känns det som att han klistrar på en fasad, och det han gör känns inte äkta - så därför var det rimligt att han åkte ut nu, då han var klart sämst och vid kärlekstema är det ju också viktigare än någonsin att allting känns naturligt och äkta. Dessutom har han ju lite för ofta balanserat på gränsen till att framstå som arrogant, och det är verkligen inte speciellt klädsamt... :(

Förutom han tyckte jag dock att alla fyra i gårdagens Idol var riktigt bra, men mina favoriter igår var Birkir Blær och Lana Sulhav. Annika Wickihalder var också i vanlig ordning riktigt bra, om än inte riktigt lika bra som när hon varit som bäst.

Jacqline Mossberg Mounkassa är nog den som känns som den proffsigaste och mest erfarna artisten, och hon sjunger ju helt felfritt. Men ibland känns hon lite för perfekt och slipad, till den grad att det kan kännas en smula opersonligt. Det gör att man lättare känner för och blir berörd av de deltagare som inte är riktigt lika perfekta men istället lite mer personliga; såsom Lana eller Annika.

Men semifinalen nästa vecka blir väldigt spännande, för nu vill jag egentligen inte att någon mer ska åka ut - men likväl blir det ju två som åker ut nästa vecka inför finalen om två veckor... :(

Personligen hoppas jag nog på Birkir och Annika i final, men det är verkligen tufft då alla kvarvarande är så bra nu. Det är verkligen en ovanligt hög nivå på deltagarna i år, och då särskilt på de fyra kvarvarande. :)

Daniel Hofverberg

Det var logiskt och väntat att Lana Sulhav åkte ut först i fredags. Hon var tyvärr inte lika bra som vanligt, och sjöng lite falskt i fredags - sådana misstag har man inte råd med när alla fyra var så bra.

Att Birkir Blær skulle gå till final var väl väntat sedan länge. Sen hade jag som sagt hoppats på att Annika Wickihalder också skulle gå till final, men hon var tyvärr inte riktigt lika bra som vanligt i fredags, så utifrån fredagens prestationer var det logiskt och riktigt att Jacqline Mossberg Mounkassa gick till final. Fel låtval från Annikas sida - hon borde ha valt någon mer känslosam låt, för att bättre klara konkurrensen från Jacqline. Trots allt är ju Jacqlines enda brist att hon inte alltid är så känslosam, så då borde de andra ha spelat mer på det för att klara konkurrensen.

Men jag tycker bättre och bättre om Jacqline, så det kommer bli en väldigt spännande final mellan Birkir och Jacqline. Jag skulle nog gissa på att Birkir ändå vinner, men utifrån tidigare år vet vi ju att mycket brukar avgöras av vem som sjunger vinnarlåten bättre - och den har vi ju knappt hört något av, varför det inte går att sia om än...

Vize

Kevin Walker vann ju 2013 och om det inte vore för vinnarlåten hade han nog inte vunnit.

Daniel Hofverberg

Citat från: Vize skrivet  9 december 2021 kl. 21:50:34
Kevin Walker vann ju 2013 och om det inte vore för vinnarlåten hade han nog inte vunnit.
Ja, precis. Vem som passar bäst för vinnarlåten brukar ofta avgöra mycket - åtminstone under förutsättning att ingen av finalisterna gör något direkt misstag, och sjunger falskt eller i fel tonart, kommer av sig eller dylikt.

Vize

Inte första gången Pär säger "Ställer man dumma frågor så får man dumma svar."

Vize

Jacqline försöker dansa medan hon sjunger. Vet inte om det är en optimal kombo sångmässigt.

Vize

Övertygad att Birgir vinner.

Vize

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 december 2021 kl. 17:32:49
Det var logiskt och väntat att Lana Sulhav åkte ut först i fredags. Hon var tyvärr inte lika bra som vanligt, och sjöng lite falskt i fredags - sådana misstag har man inte råd med när alla fyra var så bra.

Att Birkir Blær skulle gå till final var väl väntat sedan länge. Sen hade jag som sagt hoppats på att Annika Wickihalder också skulle gå till final, men hon var tyvärr inte riktigt lika bra som vanligt i fredags, så utifrån fredagens prestationer var det logiskt och riktigt att Jacqline Mossberg Mounkassa gick till final. Fel låtval från Annikas sida - hon borde ha valt någon mer känslosam låt, för att bättre klara konkurrensen från Jacqline. Trots allt är ju Jacqlines enda brist att hon inte alltid är så känslosam, så då borde de andra ha spelat mer på det för att klara konkurrensen.

Men jag tycker bättre och bättre om Jacqline, så det kommer bli en väldigt spännande final mellan Birkir och Jacqline. Jag skulle nog gissa på att Birkir ändå vinner, men utifrån tidigare år vet vi ju att mycket brukar avgöras av vem som sjunger vinnarlåten bättre - och den har vi ju knappt hört något av, varför det inte går att sia om än...
Jacqline känns väldigt professionell.