Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 19 september 2024 kl. 09:36:10Visit bör  detta release datum för Hundmanen stämma ?

https://www.uip.se/
Som det ser ut nu, ja - distributörens webbsida bör man alltid kunna lita på, men det händer förstås då och då att filmer ändrar releasedatum och blir uppskjutet eller (betydligt ovanligare) tidigarelagt. :)

Skokaka

Hur vet jag hur mycket tecken jag har i en text?

gstone

Är ni medvetna om den kommande Narnia reboten som Netflix ska göra ?

Den är på manus stadiet än så länge 
https://www.moviezine.se/nyheter/greta-gerwigs-chronicles-of-narnia-siktar-pa-produktionsstart-2024

Jag skulle gissa att den dubbas till svenska  ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Kimmel svenska Disney Chanel och Disney Junior också ha dessa program block från och med imorgon ?
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

A

Citat från: gstone skrivet 30 september 2024 kl. 19:55:54Kimmel svenska Disney Chanel och Disney Junior också ha dessa program block från och med imorgon ?
Disney Junior finns inte men Disney Channel kanske har det som ett programblock.

Skokaka

Jag upptäckte igår att på engelska så ska tydligen "I" (som i "jag") ALLTID vara med en stor bokstav. Hur kommer det sig? Är det olagligt att använda ett litet i, eller? ???

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 30 september 2024 kl. 23:35:34Jag upptäckte igår att på engelska så ska tydligen "I" (som i "jag") ALLTID vara med en stor bokstav. Hur kommer det sig? Är det olagligt att använda ett litet i, eller? ???
Jag har skrivet med liten boktstav, gör det i mina videor. Det är nog inte olagligt men svårt & fatta för någon som inte har engelska som första språk

Lillefot

Citat från: Skokaka skrivet 30 september 2024 kl. 23:35:34Jag upptäckte igår att på engelska så ska tydligen "I" (som i "jag") ALLTID vara med en stor bokstav. Hur kommer det sig? Är det olagligt att använda ett litet i, eller? ???
Jag har haft amerikanska vänner som har reagerat på att jag har gjort samma sak stundtals, vid konversationer som vi har haft.

Kortfattat är det helt enkelt olika stavningskonventioner mellan språken. Men att du skulle glömma bort att skriva så på engelska tror jag ingen här klandrar dig för. Har man väl lärt sig "reglerna" för sitt modernål kan det trots allt hända att man skriver enligt de på automatik oavsett språk.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

+ svensk Kapten Sabeltand-fantast och skaparen av I Wani Hug That Gator!s svenska översättning.

Daniel Hofverberg

Självklart är väl ingenting olagligt när det gäller stavning, men det räknas som felstavat då I enligt praxis alltid ska skrivas med versal. Om du använder engelskspråkig rättstavningskontroll bör den också alltid klaga på gement i, då det definitivt aldrig är korrekt när det står ensamt. Och skrev du så under skoltiden, så bör säkerligen också engelskaläraren ha reagerat och påpekat det.

Exakt hur det kommer sig att just engelska har den principen, som (enligt uppgift) inget annat språk i världen har, tror jag inte att någon idag vet med säkerhet - men på den här sidan finns i alla fall rimliga teorier som historiker har framfört:
https://www.thesaurus.com/e/grammar/whycapitali/

Citat från: Lillefot skrivet 30 september 2024 kl. 23:42:15Men att du skulle glömma bort att skriva så på engelska tror jag ingen här klandrar dig för.
På svenska forum och till svenska vänner/bekanta är jag övertygad om att de allra flesta kommer förstå oavsett hur man skriver, och inte bry sig nämnvärt.

Men det är ju klokt att försöka tänka på det, för skulle man skriva gement i på engelskspråkiga forum eller skriva på engelska till vänner/släktingar/bekanta i andra länder så lär de med största sannolikhet reagera och tycka att det ser skumt ut. De kanske inte nödvändigtvis klagar så att du hör det, men kommer att reagera på det - och skriver man så i ett CV eller personligt brev kan det mycket väl göra att arbetsgivaren väljer bort en därför. :)
(Nuförtiden är det ju inte helt ovanligt att större företag vill ha CV och personliga brev på engelska när man söker jobb även om arbetsplatsen ligger i Sverige, just för att det rör sig om större organisationer där det interna koncernspråket är engelska - så är exempelvis fallet på Spotify, där min lillebror jobbar)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 oktober 2024 kl. 00:47:36Självklart är väl ingenting olagligt när det gäller stavning, men det räknas som felstavat då I enligt praxis alltid ska skrivas med versal. Om du använder engelskspråkig rättstavningskontroll bör den också alltid klaga på gement i, då det definitivt aldrig är korrekt när det står ensamt. Och skrev du så under skoltiden, så bör säkerligen också engelskaläraren ha reagerat och påpekat det.
Omvänt händer det inte så sällan att man ser svenska texter där prepositionen "i" har skrivits med stor bokstav mitt i en mening. Det beror väl sällan på okunskap, utan snarare på att det är något felinställt stavningsprogram som har ändrat utan att man har observerat det. Det kan man väl kalla "autoconfuse"! :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 oktober 2024 kl. 07:01:35Omvänt händer det inte så sällan att man ser svenska texter där prepositionen "i" har skrivits med stor bokstav mitt i en mening. Det beror väl sällan på okunskap, utan snarare på att det är något felinställt stavningsprogram som har ändrat utan att man har observerat det. Det kan man väl kalla "autoconfuse"! :)
Ja, det är helt klart en risk att stavningsprogram blandar ihop språk och därmed korrigerar saker som inte ska korrigeras. I exempelvis Word är det inte så lätt att byta språk, så att det därför finns en påtaglig risk att autokorrigering för engelska är i bruk även på svenska texter.

Och på webben är det väl i de flesta webbläsare svårt (eller omöjligt?) att ändra språk för webbläsarens inbyggda stavningskontroll, så där finns alltid en viss osäkerhet hur den handskas med olika språk (och här i Sverige lär väl de flesta skriva både på svenska och engelska i webbläsare vid olika tillfällen)...

Disneyfantasten

@Ovanliga dubbningar  nämnde att hon kan skilja monoversionen och stereoversionen av Djungelboken som natt och dag.

Så, då undrar jag: hur skiljer sig monoversionerna och stereoversionerna av AristocatsRobin Hood och Askungen (1967-års dubbning) enligt henne?

gstone

Var tror ni jag skulle kunna köpa Wicked Funko Pops när dom kommer ut senare i höst ?
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Skokaka

Vad betyder pajsanos? I början av introt till Super Mario Brödernas Super Show! så säger ju Mario detta. Är det kanske ett italienskt ord, eller? ???

Steffan Rudvall

Citat från: Skokaka skrivet  3 oktober 2024 kl. 22:09:25Vad betyder pajsanos? I början av introt till Super Mario Brödernas Super Show! så säger ju Mario detta. Är det kanske ett italienskt ord, eller? ???
Jag har för mig att det betyder landsmän men jag undrar om det faktiskt är italienska...