Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

skådespelarindex förslag

Startat av Mysan, 2 oktober 2007 kl. 19:02:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Igthorn

Kom på ett förslag när jag skickade ett ljudklipp till en kompis, nämligen, om det nu är rättsligt och tekniskt möjligt, att lägga upp ett eller flera ljudklipp från röstskådisen i skådespelarindexet, kanske inte är så lätt att idenfifiera skådisar med bara cv/bild.
Vet inte själv hur det är med upphovsrätt och annat, och det är väl i första hand skådisen själv som ska tillåta uppläggning av ljudklipp. Men som sagt, ett förslag jag ville få ut ur huvudet..

Daniel Hofverberg

#16
Tack för tipset. Det är inte alls en tokig idé, och jag har faktiskt inte haft en tanke på det förut. Kortare ljudklipp på resp. skådis i Skådespelarindexet taget från någon lämplig film eller serie bör vara fullt genomförbart, både tekniskt och juridiskt.

Citaträtten i upphovsrättslagen bör vara tillämpbar i det här fallet, och därmed bör det inte behövas tillstånd av någon. Citaträtt gäller nämligen inte bara skrivna verk (fast det är det vanligaste), utan även ljudklipp och filmklipp. Tyvärr är lagen mycket luddigt skriven och det har aldrig prövats rättsligt i Sverige, så exakt vad man får och inte får är inte helt klar. I lagen står det att man har rätt att citera från alla offentliggjorda verk "i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet". Jag tolkar det som att det bör vara fritt fram att lägga upp så långa ljudklipp ur filmer/serier som behövs för att man tydligt ska kunna känna igen rösten på skådisen ifråga (med andra ord kanske 10 - 20 sekunder eller liknande). Just den citaträtten brukar användas av bl.a. filmrecensenter på TV för att kunna visa utdrag ur filmer som recenseras; och användes även av Anders & Måns i avsnittet där jag medverkade, för de korta snuttarna som visades ur filmer och serier jag pratade om. Jag tycker inte att korta ljudklipp i Skådespelarindexet bör ses som något annorlunda än dessa exempel.

Det låter som en så bra idé att jag genast ska se vad som krävs rent tekniskt för att kunna genomföra det hela, och hur mycket kodändring som krävs i databaslösningen.

Du och andra som läser detta får gärna komma med förslag på lämpliga filmer eller serier att hämta ljud från för respektive skådis som finns med i Skådespelarindexet. Det bör ju röra sig om roller där skådisen ifråga använder någorlunda sin riktiga röst (inte alltför tillgjord), och helst en någorlunda nygjord dubbning så att rösten motsvarar skådisens nuvarande röst någorlunda. Och självklart lättillgängliga filmer eller serier, som antingen visas på TV just nu eller finns tillgängliga på DVD; så att det är enkelt för mig att kunna spela in ljudklippen. Sådana förslag tar jag gärna emot redan nu, oavsett hur lång tid det tar att göra de nödvändiga programmeringsändringarna.

_Alexander_

Om det är till hjälp har jag ca 35 avsnitt av Sailor Moon på svenska i mp3-format på datorn som jag kan göra utdrag av om det skulle behövas. Nu gjordes ju dubben 1996 och 1999 så jag vet inte om det är för "gammalt" eller inte.
Men det är ju ändå 13 skådisar allt som allt och Sanna Ekman, Staffan Hallerstam, Maria Weisby, Olav F Andersen, Charlotte Ardai-Jennefors, Annelie Berg, Annica Smedius, Anna Norberg, Dick Eriksson och Fredrik Dolk är ju de skådisar som använde en röst lik sin egen eller iaf den röst de brukar använda när de dubbar.
Louise Raeder använder en väldigt högt pitchad röst som katten Luna och en väldigt lugn och vacker röst som Sailor Pluto (som kanske är hennes vanliga röst, jag vet inte).
Irene Lindh har jag inte hört mycket utanför dubbning så vet inte hur hon låter i verkligheten men hon spelar 4 karaktärer här, en ung flicka, 2 kvinnor och "huvud-fienden" men jag gissar att rösten till kvinnorna är hennes vanliga röst.
Ewa-Maria Björkström-Roos har jag ALDRIG hört överhuvudtaget utanför sen här serien så jag kan inte svara på om det är hennes vanliga röst, hon spelar en 5-6-årig flicka och en 14-åring men även nyhetsuppläsare mm.

Sen har jag ju som sagt i en annan tråd 2 avsnitt av Peter Pan (som är äldre med några av samma skådisar som ovan) och några avsnitt av Ducktales mm om det skulle vaa till nån hjälp. Det är bara att säga till om det skulle behövas. :)

Daniel Hofverberg

Tack för erbjudandet. Tyvärr är det ju inte många av de där som i dagsläget finns med i Skådespelarindexet, men Annica Smedius gör ju det så henne kan absolut vara intressant att få ljudklipp på.

De övriga kan ju tänkas tillkomma till skådespelarindexet längre fram, så de kan ju då också bli intressanta. Annelie Berg Bhagavan har jag haft viss kontakt med, men hon har hittills sagt att hon inte haft tid att kolla upp vad hon medverkat i. Men det kan ju förhoppningsvis ändras. Louise Raeder har jag ingen kontaktinfo till, men jag pratade med henne ganska lång tid på Eurotroll 2004 (när jag var där för att spela in inslaget till Anders & Måns), så hon känner i alla fall till sajten och borde gissningsvis besöka den då och då. Dick Eriksson har jag haft kontakt med för en tid sedan och han var intresserad av att vara med i skådespelarindexet, men tyvärr har jag förlorat hans e-postadress efter ett hårddiskhaveri häromåret, och han har inte hört av sig igen. Olav F Andersen tror jag att jag ska ha fått något mail ifrån häromåret, så om den adressen fortfarande funkar så kan han också bli aktuell. Så de fyra tar jag också gärna ljudfiler på - tills dess att de kan komma till användning i skådespelarindexet, så kan de om inte annat användas till frågesporten (som snart kommer att utökas till att även innehålla ljudfrågor, som jag skrivit om på annan plats på forumet).

I DuckTales medverkade ju Gunnar Ernblad, och han finns ju med i skådespelarindexet. Hans röst tror jag inte har förändrats alltför mycket sen dess, så det vore uppskattat med ljudklipp även på honom.

Igthorn

Kan tänka mig att Dutub också skulle fungera som en bra källa. Det var framförallt där jag fick idén till det hela. Hade gärna kunna klippt ljud från lite dvd.er också, men själva dvdfunktionen tycks ha havererat på spelaren här. Kan mycket väl tänka mig at det finns en del Gunnar Ernblad på Dutub, ex. som Albert i Ducktales.

_Alexander_

Jag vet inte riktigt när du vill ha klippen men jag gissar på att det inte är för bråttom?
Jag håller som sagt på att föra över alla 85 avsnitt som finns av Sailor Moon till datorn och utrymmet börjar ta slut men hoppas på att jag får tag i antingen en ny dator eller bara en extern hårddisk nu i mellandagarna. Därför är det lite svårt att föra över Ducktales och vissa av skådisarna hittade jag inget lämpligt ställe på i avsnitten att göra utdrag av av de som jag har på datorn.

Men jag kollade igenom avsnitten efter Annelie Bergs karaktärer. Hon spelar 3 karaktärer i serien.
Självklart Sailor Moon, hon spelade henne med mörkare röst 1996 och med aningen ljusare röst 1999. Sen spelade hon framtidens Sailor Moon "Neo-Queen Serenity" med en djupare röst.
Till sist spelade hon även fienden "Petzite" med en röst väldigt lik Serenity men jag lägger upp den ändå. Du får välja vilken av de du vill och jag kan fixa nya klipp om du vill ha från bättre scener.

"Petzite", seriösare roll, dock en väldigt lugn scen, jag hade inget avsnitt med någon stridsscen på datorn men det kommer. :
http://www.zshare.net/audio/57991537e11fa0/

"Neo-Queen Serenity", också seriös roll, tar med 2 ganska bra klipp, men korta:
http://www.zshare.net/audio/5799618c9c963b/
http://www.zshare.net/audio/5799687c31cecb/

Sailor Moon, dubbomgång 1996:
http://www.zshare.net/audio/5801958385f0b0/

Sailor Moon, dubbomgång 1999 (ljusare röst, märks speciellt under förvandlingsfrasen):
http://www.zshare.net/audio/5801986234d03e/


Ett kort klipp med Annica Smedius också:
http://www.zshare.net/audio/5800979b273c2b/

Hoppas att det hjälper något än så länge. :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Igthorn skrivet 21 december 2007 kl. 18:03:47
Kan tänka mig att Dutub också skulle fungera som en bra källa. Det var framförallt där jag fick idén till det hela. Hade gärna kunna klippt ljud från lite dvd.er också, men själva dvdfunktionen tycks ha havererat på spelaren här. Kan mycket väl tänka mig at det finns en del Gunnar Ernblad på Dutub, ex. som Albert i Ducktales.
Ursäkta, men vad är Dutub för nåt...? Aldrig hört talats om Dutub...


Daniel Hofverberg

_Alexander_: Nej då, det är ingen brådska, då kodningen inte ens är klar än. I synnerhet för de av skådisarna som inte är representerade i Skådespelarindex än så länge, för de är det inte alls bråttom. Gunnar Ernblad kan jag kanske ordna själv - han har ju varit med i så mycket, och han har väl i ganska stor utsträckning använt sin riktiga röst.

Jag har lyssnat igenom ljudklippen, och klippet på Annica Smedius verkar relativt nära hennes vanliga röst, så det bör gå att använda. På Annelie Berg Bhagavan verkar klippen på Neo-Queen Serenity och Petzite någorlunda lika hennes riktiga röst. Sailor Moons röst däremot är tillgjord, där låter hon avsevärt yngre än hon egentligen gör; så den är inte lämplig till Skådespelarindex (om hon nu kommer till där) - däremot kan den passa utmärkt i frågesporten.

Om du inte har något emot att jag använder dina ljudklipp i Dubbningshemsidans frågesport, så tar jag tillvara på dem och använder ljudfilerna i lämpliga frågor där.

_Alexander_

Nej då, självklart har jag inget emot det. Bara kul att hjälpa till. :)

Angående Annelie Berg tänkte jag också att hon förställde rösten rätt mycket. Dock gör hon det på ett väldigt smidigt och bra sätt att det låter trovärdigt.
Men med tanke på att hon är med i reklamer GP Batteries och luftfräschare nu på tv så är Serenity och Petzite-klippen bra mycket mer lik hennes vanliga röst.
Hennes 1996-års Sailor Moon-röst är väl den hon använder oftast i de dubbningar hon gör som tonåring, Totally Spies är det första som dyker upp i skallen nu.

Annica Smedius spelar även en mamma till en av karaktärerna där hon använder en lite normalare röst men hon är knappt med i serien med bara några få repliker.
Hon har ändrat rösten ganska många ggr på Sailor Mercury, i början lät hon väldigt ung och sen skiftade till lite mer naturligare röst, men det var svårt att bestämma sig vilket klipp jag skulle ta. Men tänkte att den karaktären var värd att ta med eftersom att hon är en av de få som liknar originalrösten i serien.

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 december 2007 kl. 22:24:46
Ursäkta, men vad är Dutub för nåt...? Aldrig hört talats om Dutub...



Dutub är ett smeknamn på Youtube.

Daniel Hofverberg

Aha, det var lite väl långsökt i mina ögon...

PAAATE

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 december 2007 kl. 12:17:31
Aha, det var lite väl långsökt i mina ögon...

Och vissa förstod det direkt.. :P

Daniel börjar bli gammal :)
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

TonyTonka

Mina tips är:

Lizette Pålsson
Göran Berglander
Tor Isedal
Mia Kihl
Mariam Wallentin
Leo Hallerstam
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

SwedishKuriboh

Elina och Louise Raeder, Anders Öjebo, Stephan Karlsén, Jasmine Heikura

Daniel Hofverberg

Tack för förslagen, SwedishKuriboh. Anders Öjebo har jag mailat till några gånger och bett om hans medverkan till Skådespelarindexet, men än så länge har han inte behagat sig att svara alls. De övriga har jag tyvärr inga kontaktuppgifter till i dagsläget, men jag ska undersöka saken och se om det går att komma i kontakt med någon av dem. Jag har med att allihopa vore mycket intressant för avdelningen.

Utan hjälp från respektive skådis är det tyvärr praktiskt tagit omöjligt att kunna underhålla en sådan lista.