Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Vilken tvserie/film skulle du vilja dubba om och varför?

Startat av clash, 21 oktober 2005 kl. 11:56:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

GaBBe

...Allt med Per Sandborgh kan föresten dubbas om..hans röst låter elak och stenhård. Den enda karaktären han passar som är Jokern i Batman.

clash

Hm, vet nog inte exagt vem han är. Jag skulle dubba om karaktärer vars röster är gjorda av Louise Reader, Anneli Berg Annica Smedius och Anders Öjebo. Visst gilalr man karaktären bättre om man gillar rösten. Monica Forsbergtillhör ju inte heller en av mina favvos precis. Irene Lind och Beatrice Järås inte så bra heller.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

För att inte det här ämnet ska spåra ur fullständigt och gå till personangrepp, var vänlig håll er till filmer där ni tycker att hela filmerna bör dubbas om (inte enbart enstaka karaktärer, vilket trots allt ofta inte ens är tekniskt möjligt). Och ange specifikt vilka filmer det gäller, inte enbart "filmer där XXX medverkar" och dylikt...

clash

Men man måste ju få säga vad man tycker. Ingen har klagat på skådisen som person utan på deras instatser i dubbning, Jag tycker Annica Smedius verkar vara en jättetrevlig kvinna och så även om jag kanske inte vill höra henne i dubbningsamanhang. Så jag undrar vad du tar som personangrepp.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Gränsen för vad som är att klassa som personangrepp är tyvärr mycket hårfin, och det finns inga konkreta svar. Men för att vara säker på att juridiskt inte kan klassas som personangrepp (vilket Dubbningshemsidan kan tänkas klandras för), så tycker jag att man bör vara noga med att motivera sina åsikter - särskilt när det som sagt innefattar skådespelare.

Och för den här tråden, håll er som sagt till att diskutera filmer där ni vill att hela filmen bör dubbas om - annars spårar det lätt ur, då nästan alla dubbningar i världen har någon enstaka dålig röst som man gärna vill byta ut (dessutom är det som sagt långt ifrån alltid tekniskt möjligt att kunna dubba om enstaka röster/karaktärer i en film). Dessutom tycker jag att man bör ha i åtanke kostnaden för att dubba om filmer/serier samt att det garanterat alltid är något som blir irriterad av omdubbningar. Först när man beaktar sådant blir det en intressant diskussion om vilka filmer/serier som trots detta är värt att dubba om.

clash

Men som många andra skuille betala mer för en disneyfilm med originaldubben skulle jag betala mer för att se my little pony tales med behagliga röster. Men det är bra att du säger till men du sa ju inte till när det bara var Jan Modin.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

#36
Skillnaden när det handlade om Jan Modin var att ingen klagade på skådespelaren i sig. Han är duktig i andra roller, det är bara specifikt Långben som han inte passar som. Vilket ju också Disney har insett, då han inte längre är godkänd att spela Långben...

Och My Little Pony Tales säger jag ingenting om - där har du nämnt en specifik serie, och klagar inte på en enskild person. Det enda jag vill att man ska undvika är som sagt att dra alla filmer över en kam, och säga att man vill dubba om allting som XXX medverkat i (det är heller knappast realistiskt att börja dubba om tusentals filmer och serier utan vidare...).

clash

Jaha, amen då förstår jag. Det är som nya rösterna till Nalle Puh. Att dom kanske e bra skådisar men inte passar till just de här rollerna. De flesta i Sveirge vill ju ha Jörgen Lantz som Nasse.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

GaBBe

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 oktober 2005 kl. 08:55:15
Skillnaden när det handlade om Jan Modin var att ingen klagade på skådespelaren i sig. Han är duktig i andra roller, det är bara specifikt Långben som han inte passar som. Vilket ju också Disney har insett, då han inte längre är godkänd att spela Långben...

Men det ger väl inte rätt att klaga på honom bara för att Disney inte gillar honom. Dom bytte ut Jörgen Lantz också ju men ingen klagar på Jörgen för det...för han har hållt på så länge som Nasse så det har blivit tradition. Jag tycker man ska få ogilla vem man vill oavsett vad majoriteten tycker.

Daniel Hofverberg

Jag har aldrig påstått att Disneys underkännande har någonting att göra med att jag inte tycker att han passar som Långben - och jag är säker på att de andra som postat i den här tråden också känner likadant. Jag bara påpekade som en kommentar om Disneys beslut.

Jag tycker helt enkelt att Jan Modin har en för alldaglig röst, och lyckas inte att bibehålla Långbens speciella röst och karaktär. Han låter helt enkelt alldeles för "vanlig", och verkar inte göra till rösten speciellt mycket. Det passar helt enkelt inte till Långben. Tråkigt, då jag som sagt inte har någonting alls emot Jan Modin i övrigt - han har gjort bra insatser i många andra fall.

Och oavsett får man gilla eller ogilla vem som helst - något annat har jag aldrig påstått, och det har heller inte varit på tal om något annat. Det enda jag har velat förhindra är alla de inlägg där folk vill att alla roller som en viss skådis någonsin haft ska dubbas om - det är knappast vare sig tekniskt möjligt, ekonomiskt försvarbart eller ens önskvärt. Låt oss istället återgå till det ursprungliga ämnet, och diskutera vilka filmer eller serier som ni tycker bör dubbas om i sin helhet (inte bara enstaka karaktärer).

clash

Men vi svarade ju på det. Vi kanske tycker serienerna och filmerna blev bättre utan de där skådisarna. I Pank och Fågelfri så dubbade man ju om endast 3 röster. Men det finns fler jag skulle vilja dubba om.
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Nej, i Pank och fågelfri dubbades hela Musse Pigg och bönstjälken om - långt ifrån bara tre karaktärer (Musse, Kalle, Långben, Sjungande Harpan, Jätten, Edgar Bergen och hans dockor, m.fl...).

Jag har aldrig sagt något om när ni nämner speciika filmer eller serier som ni vill ska dubbas om - det jag har vänt mig mot är de fall där ni säger att allting som en viss skådis någonsin gjort bör dubbas om...

clash

kanske det,skulle föresten tycka Nalle Pug filmerna skulle va bättre med de gamla skådisarna från serien
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

clash

Peter Pan serien den gamla e inte heller bra. Eller Lilla Sjöjungfrun(ej disneys)
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

clash

Maxies värld är också dåligt dubbad. Vart slipper man den där hemska Louise Reader?
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger