Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Asterix - gallernas hjälte

Startat av Anders, 7 september 2010 kl. 22:24:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders

På den här sidan står det bara fyra av rösterna från filmen. Är det någon som har filmen som kan hjälpa till att identifiera exempelvis Ceasars röst? Jag vet tyvärr inte hur Acke Svensson och Sten Nilsson låter.

    * Bo Maniette - Asterix
    * Jan Koldenius - Obelix
    * Ulf Källvik - Miraculix och Centurion i romerska lägret
    * Roger Storm
    * Peter Wanngren - Tragicomix och Caius Trubbius
    * Sten Carlberg - Majestix, Bestialis, Smidefix och Centurion Vapetimus
    * Bertil Engh
    * Acke Svensson
    * Sten Nilsson
    * Ulf Johansson - Crabbofix, Decurion Superbus och karavanledaren
    * Ingemar Carlehed - Merkatus och romerska kocken
    * Monica Forsberg - Lillfixa

P.S. Ingemar Carlehed står inte med i creditsen på den här sidan, vilket han gör i slutet av filmen.

Daniel Hofverberg

Tack så mycket för alla identifierade roller. Det uppskattar jag, och jag lägger till de till den befintliga creditlistan vid nästa uppdatering. Som du också påpekade är ju den nuvarande creditlistan ganska bristfällig, så det är ju alltid värdefullt med mer fullständiga uppgifter.

Jag har filmen på DVD, så när jag får tid kan jag ta och lyssna för att försöka känna igen Julius Caesar och eventuella andra karaktärer. Jag vet inte heller hur Acke Svensson låter, men jag tror att jag ska ha en hyfsad uppfattning om Sten Nilssons röst.

Sen borde det ju inte vara någon större konst att känna igen Roger Storm och Bertil Engh, om man ser igenom filmen.

Anders

Jodå, Roger Storm och Bertil Engh har jag inga problem att känna igen rösterna med, men figurerna som de gör rösterna åt har inga namn och är svåra att beskriva i korta stycken och har dessutom inte så stora roller i filmen.

Bland annat:

Roger Storm
* Romaren som säger "Legionärer, rekryttiden är över. Vi avgår imorgon till..." efter Obelix och Asterix legionärsträning

Bertil Engh
* Engelsmannen som säger "What does he say?"

Det är förstås fler, men som sagt så är de ju svåra att skriva in i creditlistan.

Anders

Roger Storm sjunger ju även intro-/outrosången "Här är Asterix".

Daniel Hofverberg

Tack för informationen. Jag har faktiskt inte själv sett filmen än, utan bara de tidigare Asterix-filmerna. Asterix har aldrig tillhört någon av mina favoriter, så det är lågt prioriterat på min redan väldigt långa lista över osedda filmer...

Anders

Har du någon kontakt till någon som gjorde röster i filmen om du inte lyckas lista ut vem som gjorde Ceasars röst? Själv vet jag inte hur man får tag i någon av dem.

Daniel Hofverberg

Jag har haft en del kontakt med Bo Maniette och Monica Forsberg genom åren, men det är nog också allt och jag vet inte om de kan tänkas komma ihåg något. Sen är det väl inte omöjligt att KM Studio kan tänkas ha bevarat kompletta dubbcredits, men efter så många år är väl chansen inte alltför stor.

Anders

Om det går att bifoga klipp på den här sidan så kan jag lägga ut ett klipp med Ceasar som man kan länka till någon av skådespelarna för identifiering.

Daniel Hofverberg

Det går alldeles utmärkt, och jag ser gärna att du lägger ut ljudklipp på Julius Caesar så kanske någon känner igen hans röst.

Anders

Hittar tyvärr ingenting om att man kan bifoga ljudklipp. Måste man spara det på sidan först på något sätt?

Daniel Hofverberg

Om du klickar på "Fler alternativ" ska det finnas en ruta för "Bifoga:" där du kan bifoga filer lokalt från hårddisken via en vanlig dialogruta. Om filerna är i MP3-format, kommer forumet t.o.m. att erbjuda uppspelning utan att de behöver laddas hem först.

Eventuellt kan det vara så att man måste vara registrerad på forumet för att kunna bifoga filer. Om du inte hittar åt "Bifoga" under "Fler alternativ", så kan det vara en idé att du registrerar dig som medlem här för att då kunna göra det. Det går på 30 sekunder, så det är inget direkt tidsödande...

Anders

Här kommer det.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Daniel Hofverberg

Rösten låter mycket bekant, men tyvärr lyckas jag inte att placera in den för tillfället. Jag måste jämföra med andra roller innan jag vågar uttala mig med säkerhet, men min första tanke när jag hörde ljudklippet var Sten Nilsson; även om Acke Svensson också är tänkbart.

Anders

Själv har jag inget minne av att jag har hört rösten i något annat program och att jag inte kan placera den på Bo Maniette, Jan Koldenius, Ulf Källvik, Roger Storm, Peter Wanngren, Sten Carlberg, Bertil Engh, Ulf Johansson eller Ingemar Carlehed, så det är möjligt att det är Sten Nilsson eller Acke Svensson som jag aldrig har hört talats om förut.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Daniel Hofverberg

Vid en sökning i "Svenska röster och credits" nu hittar jag ingen annan förekomst av Sten Nilsson än just den här filmen, så jag kanske har blandat ihop namnet med någon annan och faktiskt inte har hört honom förut - jag är ärligt talat inte säker... Acke Svensson ser jag har varit med i Disneys klassiska TV-serie Wuzzlarna som dubbades i slutet av 1980-talet, men tyvärr vet jag inte vilken karaktär han spelade där och därför är det väl ingen alltför stor hjälp.

Det jag kan säga med i stort sett 100-procentig säkerhet är i alla fall att rösten inte tillhör vare sig Bo Maniette, Jan Koldenius, Ulf Källvik, Roger Storm, Peter Wanngren, Bertil Engh eller Ingemar Carlehed; så det måste vara någon av de resterande manliga skådisarna på listan.