Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
10 (45.5%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
4 (18.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (36.4%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)

Antal personer som röstat: 22

Daniel Hofverberg

#660
Då jag som sagt är sängliggande med en riktigt elak och seg influensa ligger jag lite efter med julkalendrarna, men jag har i alla fall sett mellan 2 och 3 avsnitt av årets tre nyproducerade skandinaviska julkalendrar - d.v.s. En hederlig jul med Knyckertz (SVT), Kristiania magiske tivolitheater (norska NRK) och Kometernes jul (danska TV2). Mina korta och (i nuvarande tillstånd) förmodligen rätt osammanhängande tankar så här långt:

En hederlig jul med Knyckertz verkar hyfsad och nätt och jämnt sevärd, men inte på långa vägar lika bra som  fjolårets ovanligt lyckade Mirakel. Jag hoppas att den blir bättre, men än så länge verkar den tämligen medelmåttig, varken mer eller mindre.

Kristiania magiske tivolitheater verkar ganska bra, stämningsfull och underhållande. Intressanta rollfigurer, men efter de första tre avsnitten undrar jag vad julkalendern egentligen ska handla om...? Än så länge ingen tydligt utmejslad konflikt eller ens egentlig grundstory, utöver att lära känna Luka och barnen som jobbar på tivoliteatern, men jag hoppas att det kommer komma någon sådan snart.

Men bäst av de tre verkar Kometernes jul vara, som verkar riktigt bra och lovande att döma av de första tre avsnitten. Intressant story och konflikt, genomarbetade rollfigurer och julkalendern känns väldigt påkostad. Dessutom känner man stor skillnad vad gäller djupet och karaktärsporträtten när en julkalender är på 20 - 25 minuter (som nästan alla danska julkalendrar varit) när man jämför med SVTs futtiga 11 - 12 minuter...

Fast allra bäst är nog ändå TV4 Plays/C Mores Drömmarnas jul (d.v.s. TV2 Danmarks julkalender från 2015), där jag sett alla de 7 avsnitt som släppts hittills, och som verkar riktigt bra. Intressant, välgjord och påkostad, även om den i och för sig inte riktigt kommer upp i samma höga klass som de två Tinka-kalendrarna (producerad av samma produktionsbolag). Dubbningen verkar också bra och välgjord, trots att den tycks vara gjord av IYUNO Media Group/BTI Studios, som ärligt talat vanligtvis inte har blivit berömda inom branschen för sin superhöga klass på dubbningar.

För övrigt fortsätter C More med samma märkliga upplägg vad gäller ljudspåren på Drömmarnas jul - d.v.s. det svenska ljudspåret innehåller svensk dubbning, det danska ljudspåret innehåller M&E-spåret (d.v.s. endast bakgrundsmusik och effektljud, utan dialog eller sång) och de norska och finska ljudspåren är knäpptysta utan något ljud alls... ???
(Jag gissar att serien inte har dubbats till norska eller finska, men då borde man väl kunna hoppa över de norska och finska ljudspåren helt...? Och att publicera M&E-spår till någonting alls måste väl vara första gången det sker på någon streamingtjänst...?)

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 december 2021 kl. 15:46:15
Känner du igen vem som sjunger ledmotivet under introt och eftertexterna? Det verkar vara det enda som inte crediterats i den officiella creditlistan, så vågar man gissa att det betyder att det är någon av de namngivna skådespelarna i listan...?

Jag känner igen sångaren, och vet att jag har hört honom tidigare... Kan dock inte komma på vem?

CitatSerien verkar i alla fall lovande, och helt klart värt att fortsätta se.

Håller med, visserligen inte lika bra som exempelvis Tinka-julkalendrarna men ändå fullt sevärd och välgjord. :)

Citat från: moviefan skrivet  4 december 2021 kl. 10:13:46
Gillar ni årets kalender ?

Hittills har jag upplevt den mest som slätstruken, men nu verkar det vända lite grann...

Har tyvärr inte haft möjlighet att få se vare sig Kristiania magiske tivolitheater eller Kometernes jul, men de verkar sevärda. Den sistnämnda lär vi nog kunna få se på TV4 Play/C More nästa jul, den förstnämnda kan vi nog bara hoppas SVT köper in och visar...

Citat från: moviefan skrivet  4 december 2021 kl. 19:59:53
Vilka kalendrar har ni på dvd ?  Jag har Selmas Saga, jag gillar den för den mysiga julstämningen samt att den handlar om äventyr med lite magi.  De som är med spelar bra också, Efraim är lite rolig.

Har några stycken, har t.ex. Sunes jul

Anders M Olsson

Signaturmelodin till Kometernes Jul i sin helhet:


https://youtu.be/gc5nDRfngqo

God jul med Andreas Odbjerg.

Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet  1 december 2021 kl. 10:53:32
På YLE, Finland: (Kräver VPN till Finland om man inte befinner sig där!)

Julefeber (Julfeber) har danskt tal, men svenska och finska undertexter.
Stjernestøv (Stjärnstoft) är dubbad till svenska (finlandssvenska) och har finska undertexter.
Snøfall (Snöfall) är dubbad till svenska (rikssvenska) och har både svenska och finska undertexter.

Det där med VPN verkar vara en sanning med modifikation.

Man kan inte se avsnitten online utan VPN, däremot verkar det gå bra att ladda ner dem med yle-dl utan VPN!

(Tyvärr verkar yle-dl vara det enda programmet som fungerar för nerladdning från YLE.)

Sabelöga

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 december 2021 kl. 13:38:01
De gäster som varit med hittills är;
1: Ellen Bergström
2: Kodjo Akolor
3: Nassim Al Fakir
4: Clara Henry
5: Arantxa Álvarez
6. Joel Adolphson
7. Hampus Hedström
8. Charlotte Björck
9. Morgan Alling
10. Christine Meltzer
11. Per Andersson
12. Kodjo Akolor
13. Shanti Rydwall-Menon
14. Nassim Al Fakir

(fyller i resten på julaftons morgon)
I En hederlig jul med Knyckertz, eller pratar du om något annat?
Houba !

Erika

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 17 december 2021 kl. 08:18:31
I En hederlig jul med Knyckertz, eller pratar du om något annat?

Tror han syftar på Julköket/lucköppningen.

Disneyfantasten

Citat från: Erika skrivet 17 december 2021 kl. 08:32:42
Tror han syftar på Julköket/lucköppningen.

Precis, det är Markus Granseth som öppnar luckorna och som i varje lucka har en kändis som är med honom, vissa av dem 2-3 gånger!

Sabelöga

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 december 2021 kl. 09:59:44
Precis, det är Markus Granseth som öppnar luckorna och som i varje lucka har en kändis som är med honom, vissa av dem 2-3 gånger!
Tänkte väll  ;)
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 17 december 2021 kl. 08:32:42
Tror han syftar på Julköket/lucköppningen.
Det förklarar saken... Jag blev väldigt konfunderad, då jag inte sett till en enda av de personer som nämndes i tråden - men jag ser som sagt på SVT 1 (istället för SVT Barn), och då slipper man det fruktansvärt irriterande Julköket (där avbryts sändningen efter själva lucköppningen). :)

Julköket var som sagt kul 1 - 2 gånger, men redan efter ett par avsnitt för julkalendern för två år sedan så hade det konceptet uttjänat sitt syfte... :(

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 december 2021 kl. 12:31:45
Det förklarar saken... Jag blev väldigt konfunderad, då jag inte sett till en enda av de personer som nämndes i tråden - men jag ser som sagt på SVT 1 (istället för SVT Barn), och då slipper man det fruktansvärt irriterande Julköket (där avbryts sändningen efter själva lucköppningen). :)

Julköket var som sagt kul 1 - 2 gånger, men redan efter ett par avsnitt för julkalendern för två år sedan så hade det konceptet uttjänat sitt syfte... :(

Håller fullständigt med, fast jag tyckte inte att det var roligt ens första gången. Ser på SVT Play, och undviker aktivt lucköppningen.

Sabelöga

Citat från: Erika skrivet 17 december 2021 kl. 12:52:02
Håller fullständigt med, fast jag tyckte inte att det var roligt ens första gången. Ser på SVT Play, och undviker aktivt lucköppningen.
Jag gör detsamma, ser inte poängen med lucköppningen. Jag tycker också att avsnitten i SVT:s julkalender är alldeles för korta och brukar titta på dom tre åt gången var tredje dag istället :) och ser Drömmarnas jul på C More var annan dag lagon fram till julafton
Houba !

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 december 2021 kl. 12:31:45
Julköket var som sagt kul 1 - 2 gånger, men redan efter ett par avsnitt för julkalendern för två år sedan så hade det konceptet uttjänat sitt syfte... :(

En lite roligare variant på samma tema i BBC-serien The Goes Wrong Show:

https://www.dailymotion.com/video/x7ynfr7

Anders M Olsson

I dagens avsnitt av Drömmarnas jul (avsnitt 19) på TV4 Play och C More finns ett "hack" vid 5 min 38 sekunder där samma bildruta upprepas flera gånger så att bilden ser ut att frysa under ett kort ögonblick.

Felet finns inte på den danska DVD-utgåvan, så något har blivit fel i TV4s kopia.

Jag har sett ett liknande fel i ett av de tidigare avsnitten där en bildruta var dubblerad, men det felet fanns även på DVD-utgåvan.

Erika

Norska Snöfall dyker upp igen på SVT Play, med start imorgon.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 24 december 2021 kl. 06:17:36
Norska Snöfall dyker upp igen på SVT Play, med start imorgon.
Trevligt att den dyker upp igen, men hur tänker man egentligen när man släpper första avsnittet av en julkalender på juldagen...?